Bra pris på akvariereparation?

#1 - 9 februari 2006 20:25
Var in till glasmästar´n idag och frågade vad han tar för att sätta in nytt glas i ett 50 liters akvarium. :D

Jag får glaset (4mm) + att han siliconar ihop det åt mej för 600:-
Tycker ni att det är ett bra pris? :confused:
#2 - 9 februari 2006 20:31
Håll lite koll på blocket ett tag och se om du inte kan hitta ett billigare begagnat, borde inte va nåt problem, speciellt inte om du bor i södra sverige. Eller limma om det själv, en tub silicon kostar ofta under femtiolappen.

Tycker det var lite väl dyrt.
#3 - 9 februari 2006 20:36
Nä jag vill inte köpa ett "nytt", det här är liksom mitt projekt.
Jag har lagt ner massor av arbete för att få till ramen. Men jag tror inte att jag får till det bra om jag gör det själv.

Enligt glasmästaren så kostar glaset 460:-
#4 - 9 februari 2006 21:10
Det är alltså 5 rutor + täckglas, mycket pengar kanske men det kostar nog ung. så om man skall gå till en glasmästare.
Den glasmästaren jag var till och köpte en ruta hos åtog sig överhuvudtaget inte akvariearbeten.
#5 - 9 februari 2006 21:12
Tycker det låter fruktansvärt dyrt. Det är dyrare än vad ett komplett set med pump, värmare och lysramp kostar här nere i göteborg...
#6 - 9 februari 2006 21:19
För att få till det fackmannamässigt, tycker jag att 600 kronor är helt OK då även glaset samt tillskärningen ingår!:)
#7 - 9 februari 2006 21:26
jag fick mitt glas för 100:-
4mm, 230*800 3st och sidor på det, själva silikoneringen kostade mig 260:- med silikon och fackman.

men som sagt du får ett kompl. set för 600:- (här i gbg)
#8 - 9 februari 2006 21:59
Blandade bud.
Joo, det blir nog dyrt i slutänden eftersom att jag behöver köpa till både en ljusramp och en värmare.

Men om jag inte fixar iordning karet så har jag lagt ner pengar och tid i onödan. Och det känns nästan värre.
#9 - 9 februari 2006 22:00
[quote=Karon]Det är alltså 5 rutor + täckglas, mycket pengar kanske men det kostar nog ung. så om man skall gå till en glasmästare.
[/quote]

Japp. Det är räknat så, fast bottenrutan kan jag säkert återanvända.
#10 - 9 februari 2006 22:02
[quote=MagicFingers]jag fick mitt glas för 100:-
4mm, 230*800 3st och sidor på det, själva silikoneringen kostade mig 260:- med silikon och fackman.
[/quote]

Det var billigt!
Jag har en känsla av att du har näsa för affärer. ;)
#11 - 9 februari 2006 22:03
Ibland så får man inse att man satsade på fel häst, om du behöver ett akvarium i den storleken nu, köp ett bättre begagnat inklusive allt för 500kr och spar ditt halvrenoverade, vem vet du kanske ramlar över en glasmästare som har spillglas i den storleken för 50kr om en månad?
#12 - 9 februari 2006 22:30
Jag har för länge sedan insett att man inte kan tjäna pengar på hästar. :p
Det är jag som spenderar pengar på dom så att andra kan spela..
#13 - 9 februari 2006 23:22
Visserligen, men det är ändå dumt att satsa på en som inte har en chans att vinna. Typ den som dog på väg till travbanan...:p
#14 - 9 februari 2006 23:36
[QUOTE=gladys]Nä jag vill inte köpa ett "nytt", det här är liksom mitt projekt.
Jag har lagt ner massor av arbete för att få till ramen. Men jag tror inte att jag får till det bra om jag gör det själv.

Enligt glasmästaren så kostar glaset 460:-[/QUOTE]

460kr [:O] Herregud, 4mm är ju vanligt fönsterglas.
Om du bodde här i närheten kunde du ta 4mm gratis från mitt företag.
#15 - 10 februari 2006 06:13
Men alltså.... jag och Gladys bor i bushen...vi har iaf 10 mil till nästa glasmästeri (om det nu inte finns i Kälarne), så att jämföra priser med södra Sverige är ju lite vådsligt Gladys. Och eftersom ägaren till detta glasmästeri ÄR dyr, tycker nog jag iaf att det var ett ganska överkomligt pris. Men du kan ju alltid tala om förhonom vad andra gett här inne... men jag tror ärligt att han dynger i det;)
Här finns ju ingen konkurrens.
#16 - 10 februari 2006 08:19
Ingen ide , lägg ner det projektet , kommer gå åt massor av onödiga pengar.
köp begagnat i stället så får du mycket mer för 600:-.
som någon nämde i bland får man bara erkänna sitt misstag.

/Baggen
#17 - 10 februari 2006 08:38
600?
shit va dyrt

altså köper du glaset kostar det 50kr kanske
silicon 40kr
silicona själv efter instruktioner från glasmästaren
ta med karet till nån som är kunnig o få det godkänt ... klart
#18 - 10 februari 2006 09:59
[INDENT][quote=mayday]600?
shit va dyrt

altså köper du glaset kostar det 50kr kanske
silicon 40kr
silicona själv efter instruktioner från glasmästaren
ta med karet till nån som är kunnig o få det godkänt ... klart[/quote]

Jag kom över ett kar på 125l med eheim ytterfilter doppvärmare rötter massor med lavasten + shiffersten + extra eheiminnepump o dyligt för 800 kr BILLIGT!! jag sålde all lavasten för 200 kr alltså har ja lagt ut 600kr för allt man kan göra fynd
[/INDENT]
#19 - 10 februari 2006 10:02
Massor av problem då.... här i hålorna vi bor i finns inte många kvalificerade för akvariebygge.... och Gladys har ju inget körkort vilket gör det lite svårt att åka 20 mil t.o.r....
Tror ändå att hon ska försöka få det fixat på byn...
#20 - 10 februari 2006 10:18
Vi ger upp, betala killen!!

;)
#21 - 10 februari 2006 10:44
Flytta söderut:p
#22 - 10 februari 2006 11:15
avariet ska vara fackmanamässigt bygt
sen om det är en amatör som gör det har ingen betydelse bara det är korekt gjort
#23 - 10 februari 2006 11:34
Okej... jag personligen vet att Gladys (känns knas å inte skriva sissi) är en driftig människa, säkert skulle klara att foga det heeeeeelt själv!
Och känner jag henne rätt kommer hon säkert att försöka INNAN hon hostar upp 600 spänn:D
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 10 februari 2006 11:41
Visst blir det säkert billigare att köpa ett nytt eller begagnat om man inte räknar med resekostnader och så vidare vilket helt klart uppstår i detta fall.

480 kr (efter att momsen dragits av) inkl. material för ca en timmas arbete av en fackman är verkligen inte dyrt vilket jag vet eftersom jag bor i eget hus (man kan t.ex. vara glad över att hitta en rörmokare för 1000 spänn i timmen).

Orsaken till att nya akvarier i vissa fall kan vara så billiga är att de tillverkas av robotar eller i länder där arbetskraftskostnaden är mycket låg. Detta samtidigt som de stora akvarietillverkarna köper in gigantiska mängder med glas och därför bara betalar en bråkdel för glaset av vad en liten glasmästare gör.

Annons