Bra och dåliga snäckor/sniglar?

#1 - 19 april 2005 16:31
Funderat en del på de här. Tänkte man skulle kanske skaffa en snäcka/snigel till yngelkaret/lekkaret. En som äter alger å så då. Vilka är "bra" (äter alger etc.) och vilka är dåliga (förökar sig fort utan anledning, ingen nytta). Beskriv gärna med lite fakta och bild.
#2 - 19 april 2005 17:14
Till lekakvariet skulle jag vara försiktig med snäckor - alla kan nog ge sej på rom.
Till yngelakvarier rekommenderar jag snäckor utan reservation. :D
Snäckorna tar hand om övermatning av artemia, mikromask etc.
Även av små döda yngel...
Jag har för närvarande många små yngelburkar på gång och tittat extra noga på detta och blivit ännu mer övertygad i dessa åsikter.
#3 - 19 april 2005 18:42
Det finns en vacker snäcka som inte ger sig på rom. Den är av släktet Neritidae och kallas i handeln ibland för tigersnäcka. Den har ett sick-sack randigt mönster och är duktig på att ta alger. Har själv ett gäng.

Jag har en bild i mitt fotoalbum:
#4 - 19 april 2005 19:17
Åh! Sånna tror jag faktist jag har sett. Ska leta efter dom, tror det var akvarielagret. :) Förökar de sig?
#5 - 2 oktober 2006 19:18
tigersnäcka

god kväll!
jag har köpt mig en snäcka som dom i affären kallade för tigersnäcka.
en blun snäck med svarta prickar på, väldigt fin tycker jag..
men jag hittar ingen info om den, som tex. storlek, krav på vatten o liknande.

någon som har någon aning? och finns det något annat namn på den?

/Andreas
#6 - 2 oktober 2006 21:24
Kan kanske vara en Neritina Natalensis?
#7 - 2 oktober 2006 21:35
nej ja tror inte de. min är mörkare brun och sen har den inga rnder utan bara prickar vad ja kan se
#8 - 2 oktober 2006 21:45
Det finns färgvarianter av Neritina, tror jag. Kallas zebrasnäcka också, om det är en sådan. (Jag googlade på "tigersnäcka" och fick bara fram afrikanska landsnäckor, men din är väl en "vattensnäcka"?)
#9 - 2 oktober 2006 21:49
Jag har det! Vad sägs om en Neritina sp!? :D
#10 - 2 oktober 2006 22:21
Jag tror det kallas Neritinid eller Neritinaid eller nått sånt, när man menar att snäckan är av samma typ som Neritina, men man vet inte säkert vad den heter ens i släktnamn, (alltid ska det finnas någon besserwisser) så jag får nog veta :)

Allvarligt talat, kolla http://www.wirbellose.de/arten.html#Schnecken
Visst det är på tyska, men det brukar inte vara helt omöjligt att lista ut vad dom menar, annars kan man använda altavistas översättningstjänst.
#11 - 3 oktober 2006 08:01
Nitra98 skrev:

läcker [:D]
#12 - 3 oktober 2006 12:10
Nitra98 skrev:

Jepp, en sådan äe det jag har. tyckr´te den va jättefin!
#13 - 3 oktober 2006 15:35
Vad jag förstått så finns det en del neritina-arter i olika världsdelar.

gladhertha: Beträffande din snigelfråga så har jag dessa i båda mina akvarier. De första följde nog med nån växt och sedan har jag medvetet tagit med fler hem när jag har varit och köpt växter. Jag har haft dem i flera månader och ser ingen tendens till befolkningsexplosion utan de är fortfarande ganska få. I Asien-akvariet håller de sig mest på flytväxterna. Ursäkta den dåliga skärpan men jag har inget makroobjektiv och de är ganska små. Knappt 1cm i diameter.
#14 - 6 oktober 2006 15:53
Batski de ser ut som sniglarna som invaderade ett av mina kar. Fick med en en gång och de förökade sej rätt lagom i början tyckte jag, så ja behöll dem. men efter nåra månader exploderade de...

Nu var ju bilden som sagt lite otydlig (och det finns säkert flera olika av den) men den vänstra snigeln ser exakt ut som en av mina.
#15 - 6 oktober 2006 16:04
Erik... skrev:
(alltid ska det finnas någon besserwisser)
När man talar om trollen...! ;)

Neritider är alla medlemmar i familjen Neritidae, bl.a. Neritina natalensis men även t.ex. vår inhemska Theodoxus fluviatilis.

Man kan göra så med andra djur också - t.ex. kallas alla medlemmar av familjen cichlidae för ciklider...

EDIT: Batski, såg förövaren ut så här?
http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Physa_sp_DSCN4592.jpg
#16 - 7 oktober 2006 05:56
Skiren skrev:
Batski de ser ut som sniglarna som invaderade ett av mina kar. Fick med en en gång och de förökade sej rätt lagom i början tyckte jag, så ja behöll dem. men efter nåra månader exploderade de...

Ok, bra att veta :) Märkte du någon förändring i akvariet som kan ha triggat populationsexplosionen?

Skiren skrev:
EDIT: Batski, såg förövaren ut så här?

http://mikes-machine.mine.nu/specime...p_DSCN4592.jpg

Ja det tycker jag. Vet du vad det är för art?
#17 - 7 oktober 2006 11:58
Ok, bra att veta :) Märkte du någon förändring i akvariet som kan ha triggat populationsexplosionen?

Nej egentligen inte... Hade fina vattenvärden o så.
Ända jag kan komma på är att ja hade problem med alger på en av sidorutorna under några veckor där. Kanske va det som satte fart på dem. Men det är inte ens en gissning jag tror på.

Men som sagt de blev väldigt många. Och nu några månader senare när jag tömt karet kryper det fortfarande upp grymt mycket sniglar ur sanden, så de blir nog till att grilla lite i ugnen[:)]
#18 - 7 oktober 2006 12:25
batski skrev:
Ja det tycker jag. Vet du vad det är för art?
Nej, men släktet är Physa, brukar kallas äggsnäckor på svenska (pga formen på skalet). Det är de vanligaste 'ohyres-snäckorna' i sötvattensakvarier. De är ofarliga, äter inte växter eller så, men de kan föröka sig nåt alldeles enormt.
#19 - 9 oktober 2006 01:17
Ok. Då vet jag det. Jag tror ändå jag ska låta dem vara så länge jag inte märker någon kraftig tillökning. Sen är det meningen att det ska flytta in en del dvärgbotior i Asien-akvariet så snart jag fått tag på såna.

Annons