Bra nybörjare killi

#1 - 29 augusti 2005 07:11
Hej!

Finns det någon "lätt" killi som går att ha i ett 25liters akvarium med en del växter?

Vad bör man tänka på? Vad för vattenvärden är de bästa?

//Linda
#2 - 29 augusti 2005 08:40
Jag skulle nog föreslå Fundulopanchax gardneri eller liknande art.
Den är färggrann och ganska lätt att hålla.
Mjukare vatten är att föredra som t ex Jönköping men det gick ganska bra i Uppsala förr i tiden. Uppsala har ett hårt alkaliskt vatten (16 DH 12 KH ph 7.6 var det i alla fall på 1980-talet).
Min första killi var däremot Kubarivulus som också skulle kunna gå bra.
Men det finns även olika Aphyosemion- och epiplatys-arter som skulle kunna gå an.
#3 - 29 augusti 2005 11:20
Eftersom du bor i Skåne (eller hör Bromölla till Blekinge? Hm, geografi var inte mitt bästa ämne) borde du absolut ta kontakt med...

http://www.alfanita.com/

Min första (och hittills´enda) killi heter "Chromaphyosemion splendopleure" och är inte svårhanterlig alls. Jag kommer att skaffa fler när jag har flyttat.

Mvh Cecilia
#4 - 29 augusti 2005 19:00
Alla som bor i södra Sverige (inte bara Skåne)...
OCH är genuint intresserade av killis...
Bör besöka Landskronas landsbygds sevärdhet förståss...
Men givetvis efter överenskommelse!!!!!
Och där finns en och annan gardneri och mycket mycket mer...
I lagom små akvarier som vi som gillar killis ser det...
Men för ett år sedan flammade Zoopet upp pga någon tonåring som förläst sej på Zoopets rekommendationer och försökte starta ett korståg mot killisällskapets medlemmar...
Till slut i den fajten förlorade vi en mycket kunnig medlem vad gäller fisksjukdomar (som till och med betalade gold-avgiften men har sedan dess aldrig kopplat upp sej) och det var nog inte långt ifrån jag lämnat detta forum också.
Men vi som gillar killis behövs nog också - i alla fall varannan vecka eller så...
#5 - 29 augusti 2005 19:26
erik ni får ju inte glömma att ni tar sk*t bra bilder på välmående och vackra fiskar som oftast toppar fototävlingarna!
#6 - 30 augusti 2005 06:11
[QUOTE=erikthur]någon tonåring som förläst sej på Zoopets rekommendationer [/QUOTE]
Ett till exempel:
L. multifasciatus = 40 cm/30 Lit per fisk enl. Zoopets artbeskrivning.

Om man läser i stort vilken tråd som helst som handlar om multifasciatusar på NCS så säger förståsigpåarna;) att man utan problem kan ha upp till 6 individer i t.ex. ett 50-60-liters!
Sen är det väl som alltid upp till en själv att avgöra "vem man ska lita på".;)
I mitt fall med Multifasciatusarna så går jag efter "förståsigpåarna/proffsens" åsikt.

Jag tycker dock att Zoopets artbeskrivningar fyller en mycket bra funktion för alla nyblivna (och gamla:D ) akvarister, tro inget annat!!

EDIT: Jag ber om ursäkt för att jag hi-jackade tråden då mitt inlägg inte hade någonting att göra med ursprungsämnet: Killis!:o
#7 - 30 augusti 2005 09:48
[QUOTE=erikthur]Alla som bor i södra Sverige (inte bara Skåne)...
OCH är genuint intresserade av killis...
Bör besöka Landskronas landsbygds sevärdhet förståss...
Men givetvis efter överenskommelse!!!!!
Och där finns en och annan gardneri och mycket mycket mer...
I lagom små akvarier som vi som gillar killis ser det...
Men för ett år sedan flammade Zoopet upp pga någon tonåring som förläst sej på Zoopets rekommendationer och försökte starta ett korståg mot killisällskapets medlemmar...
Till slut i den fajten förlorade vi en mycket kunnig medlem vad gäller fisksjukdomar (som till och med betalade gold-avgiften men har sedan dess aldrig kopplat upp sej) och det var nog inte långt ifrån jag lämnat detta forum också.
Men vi som gillar killis behövs nog också - i alla fall varannan vecka eller så...[/QUOTE]

Erik :-)
Slike påstander må man bare leve med på et "allround forum"
Det finnes utallige vakre og enkle Killier å få tak i her i Norden:
Fundulopanchax
Chromapyosemion
Aphyosemion
mm
Etter 40 år med denne hobbyen, så må jeg si at det å arbeide med Killi, har vært noe av det mest fasinerende jeg har opplevd, her kan man virkelig lage "slam akvarier" med torv, eikeblader og kvister,,,,,og planter :-)

Svein
#8 - 30 augusti 2005 11:11
Hej igen!

Tack för alla svaren.

erikthur: Fundulopanchax gardneri verkar vara passande efter vad jag har läst på nätet.

cecilia: jo jag bor i skåne, fast Bromölla ligger nästan på gränsen till Blekinge så helt fel har du inte. :)

Jag ska se vad jag hittar innan jag ger mig in så pass mycket. Har sett att det fanns två olika sorter i kristianstads ena zooaffär.

svein Tack för förslagen jag ska kolla in dem med.

En sak som jag har funderat på dock. Hur är det med maten? Kommer det att bara vara levande foder? Är det kanske lika bra att försöka få ta på mircomask eller liknade om jag ska ge mig på killi?

//Linda
#9 - 30 augusti 2005 14:22
[QUOTE=Linda_A]En sak som jag har funderat på dock. Hur är det med maten? Kommer det att bara vara levande foder? Är det kanske lika bra att försöka få ta på mircomask eller liknade om jag ska ge mig på killi?
[/QUOTE]

Mikromask och artemia (nykläckta) är bra att ha när dom ynglar av sej. :)

De uppvuxna fiskarna tackar dock inte nej till t ex bananflugor, moina och annat levande. Smulade räkor duger också fin-fint. Men visst kan dom även matas med vissa typer av granulatfoder och förmodligen även vissa flingor
#10 - 30 augusti 2005 14:53
Ett flingfoder som är bra ersättningsfoder för killis är Sera GVG-Mix, fått tips om detta foder av Alf och Anita.
#11 - 30 augusti 2005 17:21
[QUOTE=Guy Palm]Ett flingfoder som är bra ersättningsfoder för killis är Sera GVG-Mix, fått tips om detta foder av Alf och Anita.[/QUOTE]
innehåller dock röda mygglarver - varning - se andra trådar om detta [xx(]
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 augusti 2005 18:05
Ett till exempel:

L. multifasciatus = 40 cm/30 Lit per fisk enl. Zoopets artbeskrivning.

Så står det inte i Zoopets artbeskrivningar - det handlar självklart inte om en angivelse per fisk utan min.storlek på akvariet för en normal grupp av fiskar av resp. art.
Det handlar alltså inte om cm eller liter per fisk - 10 multisar kslal med andra ord i ha ett 400 cm långt akvarium om nu någon trodde det.

Sedan finns det ju alltid variationer upp och ner på de mått som anges utifrån situationen - t.ex. flyttar man ju ofta tetror till små odlingskar och det tycker jag är helt OK även om nu mininmimåttet råkar underskridas.

De storleksrekommendationer som anges i Zoopets artregister skall ses som minimistorlek för ett sällskapsakvarium med arten ifråga.

För övrigt har även jag besökt Alf och Anitas odling och det är väl värt ett besök.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 30 augusti 2005 18:11
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Guy Palm]Ett flingfoder som är bra ersättningsfoder för killis är Sera GVG-Mix, fått tips om detta foder av Alf och Anita.[/QUOTE]
innehåller dock röda mygglarver - varning - se andra trådar om detta [xx(][/QUOTE]
Just frystorkade röda mygg är faktiskt ännu mer allergiframkallande än det frysta
#14 - 2 september 2005 19:51
[QUOTE=Linda_A]

En sak som jag har funderat på dock. Hur är det med maten? Kommer det att bara vara levande foder? Är det kanske lika bra att försöka få ta på mircomask eller liknade om jag ska ge mig på killi?

//Linda[/QUOTE]
Jag har en killisort, Chromaphyoseminon bitaeniatum. Den är inte alls kinkig på maten. Det blir väldigt varierat, bl a olika levandefoder som bananflugor och grindalsmask. Men också frysta stora artemia, men det dom faktiskt verkar gilla bäst är min hemgjorda räkmix med bl a räkor, ärtor och musslor.
Just den här varianten, Afanyngan TMBB 90/13 är otroligt snäll. Hanen jagar aldrig honan utan det är hon som söker upp honom och puffar på honom när hon vill leka. Dom är helt oskygga också och det började snabbt dyka upp yngel i det lilla karet. Dom fick nykläckt artemia och micro. Jag kan t o m klappa hanen på huvudet och han puffar huvudet uppåt som en kelig katt :D.
#15 - 3 september 2005 10:25
erikthur Tack för råden. Jag ska se vad jag hittar här omkring just matvägen.

Men om man inte hittar levande funkar fryst då?

Sonja Hur har du inrett ditt akvarium? Låter verkligen som en häftig killi som du har fått tag på.

Jag intrett mitt just nu med ett tunt lager med "råda grus/sand", lite kvistar, alkottar, och växter. Ska lägga i lite mera dammlevermossa så att det blir mera att gömma sig i.

Ska jag satsa på ett par eller en hane och fler honor?

Är det någon killi som jag verkligen ska hålla mig undan ifrån?

Just nu har jag inget filter eller värmare i akvariumet så jag tänkte att jag skulle byta 5-10% varje dag? Räcker det eller bör jag skaffa ett litet filter i alla fall?

//Linda
#16 - 3 september 2005 11:58
Jag kör i alla fall hellre finsmulat räkkött än frysta svarta mygglarver t ex.
Försökt en gång med den smörjan och har inga planer på att försöka igen.
Men det finns dom som tycker att det går bra.

Flytväxter är jättebra - fiskarna känner sej tryggare då.

Om du har möjlighet så är det bättre att ha flera honor än hannar. Det blir mer ägg och mindre stress för honorna.

Jag kör utan filter och genomluftning men vissta kan man väl ha det. Observera att många killis gärna hoppar ut genom minsta möjliga springa om de inte trivs.

Själv byter jag rejält med vatten en gång i veckan helst.
Och då oftast mer än 50%. Sällan mindre.
I mina yngelkar så byter jag nog 70% varannan dag för tillfället.
Men det beror på mängden yngel förståss.

Det finns en del killis att undvika men dom finns mycket sällan i affärerna.
Men om du köper privat så fråga odlaren om råd.
#17 - 3 september 2005 16:06
[QUOTE=Linda_A]
Sonja Hur har du inrett ditt akvarium? Låter verkligen som en häftig killi som du har fått tag på.
//Linda[/QUOTE]

Jag har ett 18-liters med svart grus på botten, en rot, en massa javamossa, en liten Cryptocoryne och flytväxter. Samt en lekmopp dom kan lägga rommen i.
Jag har ett litet Fluval 1+ filter som knappt har någon genomströmmning längre, ingen värmare. Byter ca 30-50% i veckan och jag har i salt i vattnet, ca 1/2 msk till 10 liter. Jag blev rekommenderad det av Janne Wester som jag handlade killina av. Och eftersom fiskarna mår tokbra så vågar jag inte testa utan. Men jag har vanligt kranvatten till dom, pH ligger någonstans uppåt 8 och kh 4 i kranen.
Men många kör ju med kokt torv på botten i stället och surar ner vattnet dom byter med också så pH är riktigt lågt. Men det gör inte jag, och den här killin jag har är tålig och snäll.
#18 - 4 september 2005 09:35
[QUOTE=Sonja][QUOTE=Linda_A]
//Linda[/QUOTE]

Jag har ett 18-liters med svart grus på botten, en rot, en massa javamossa, en liten Cryptocoryne och flytväxter. Samt en lekmopp dom kan lägga rommen i.
Jag har ett litet Fluval 1+ filter som knappt har någon genomströmmning längre, ingen värmare. Byter ca 30-50% i veckan och jag har i salt i vattnet, ca 1/2 msk till 10 liter. Jag blev rekommenderad det av Janne Wester som jag handlade killina av. Och eftersom fiskarna mår tokbra så vågar jag inte testa utan. Men jag har vanligt kranvatten till dom, pH ligger någonstans uppåt 8 och kh 4 i kranen.
Men många kör ju med kokt torv på botten i stället och surar ner vattnet dom byter med också så pH är riktigt lågt. Men det gör inte jag, och den här killin jag har är tålig och snäll.[/QUOTE]

Ungefär som jag tänkte ha det då, ska ta och köpa ett lite filter bara för att vara på den säkra sidan. Fast utan saltet då, tror du att det med saltet gäller enbart just din killi sort eller i allmänhet?

Mitt ph ligger runt 7.5 i kranen och 9 i kh, så jag kör med alkottarna för att få ner det något i alla fall.

Ska köpa killi troligen i morgon (om de har någon lämplig inne) så jag kommer troligen med flera frågor imorgon. :O)
#19 - 4 september 2005 10:35
Vad gäller salt så använder jag det enbart i yngelkaren så länge jag ger dem artemia (så maten lever längre) och i mina burkar med Nothobranchius i.
Detta för att förebygga velvet.
Dosering 2 tsk per 10 liter vatten.
Detta är dock omdiskuterat i killikretsar.
Somliga påstår att fisken egentligen inte gillar salttillsatsen.
Men lite salt i burken till Nothos är nog en ganska utbredd företeelse.
Dock inte så vanligt med salttillsats vad gäller de flesta övriga arter.
Då undantaget bräckvattensarterna förståss.
#20 - 4 september 2005 10:47
Ja jag är rätt tveksam till saltet. Men mina killis funkar så bra, får yngel, växer bra osv. Dessutom är dom odlade i vatten med salttillsats i många generationer hos Janne, så jag vågar inte riktigt låta bli. Men det är mot just velvet han använder det. Jag ska nog testa att flytta ett par ungfiskar till ett eget kar och sakta minska ner saltet till det inte finns något kvar i vattnet.
#21 - 5 september 2005 07:47
erikthur & Sonja: Men jag börjar med att inte köra med salt om nu min zoohandlare inte kör salt med dem.

Tack så mycket för er hjälp.
#22 - 6 september 2005 18:18
Hej!

Nu har jag kollat läget hos den lokala zoohandlaren.
Och de hade 3 olika sorter killi.
Dock var det dåligt med honor inne så det blev vildguppy i det karet istället.(kunde inte låta bli när jag såg dem.)
Och ett till akvarium för killi inhandlades. :)

Jag har beslutat mig för att det blir Fundulopanchax gardneri. De skulle få in flera honor i morgon så jag ska svänga förbi där då. Blev förälskad i hanen när jag tittade på dem. trots en del andra fiskar i akvariumet, höll han de andra fiskarna borta ifrån sin lekmopp. Och var otroligt läcker i sina starka färger.

Nu till en del frågor, bör jag göra en lekmopp (tror att det heter så)?

Jag kommer att skippa pump i början men om jag ser att det behövs kommer jag att lägga in en självklart.

Känns kul att testa något nytt. :D

//Linda
#23 - 7 september 2005 04:13
En lekmopp är ju alltid bra att ha om man vill kunna få kontroll på äggen.
Vad gäller gardneri är det väl bäst med en bottenmopp (utan kork) i så fall.
Skölj garnet noggrannt ibland tror jag det vara behandlat med för mycket kemikallier. Här en beskrivning hur man gör lekmoppar. Det finns givetvis fler annorstädes på nätet
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=199014
#24 - 7 september 2005 06:13
erikthur Tack så mycket för den länken!
#25 - 7 september 2005 18:59
Hej igen!

Nu är man killiägare med, det blev 3 stycken Fundulopanchax amieti. En hane och två honor. Pratade en del med killen som jobbade i zooaffären och han var tydligen rätt intressrad av killi med och hade odlat några arter själv. Och jag fick lite råd om torv m.m.

Försöker nu hitta lite på nätet. Finns det någon svensk sida med killi artbeskrivningar?

//Linda
#26 - 7 september 2005 19:31
Mest bilder finns väl hos Alf och Anita:
http://www.alfanita.com/
Om artbeskrivningar på svenska rekommenderas annars böcker t ex Anders Cassels klassiker om killis.
Titta in på fishbase:
http://www.fishbase.se/search.cfm
Amietin är väl så vacker som gardnerin även om den senare är lättare att hålla enligt mina egna erfarenheter.
Lycka till...
Allmän info om killis hos Kjell Nilsson:
http://web.telia.com/~u31510319/
#27 - 7 september 2005 19:41
Erikthur: Tack så mycket än en gång! :)

Önskar verkligen att jag inte hade glömt kameran i sthlm nu. Hade verkligen velat fota dem lite.
#28 - 8 september 2005 06:14
Inte på svenska, men detta är den bästa sidan om västafrikanska killis:
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Fundulopanchax/Fp.amieti.htm
#29 - 8 september 2005 07:06
[QUOTE=Guy Palm]Inte på svenska, men detta är den bästa sidan om västafrikanska killis:
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Ref_Library/Fundulopanchax/Fp.amieti.htm[/QUOTE]

Tack så mycket! Den länken ska jag läsa genom noga senare idag.
#30 - 8 september 2005 09:15
Kul att du hittade fina killis. Passa dig så du inte sitter där med 300 sorter plötsligt ;)
#31 - 8 september 2005 13:40
[QUOTE=Sonja]Kul att du hittade fina killis. Passa dig så du inte sitter där med 300 sorter plötsligt ;)[/QUOTE]

Hehe den risken finns. ;) Kanske borde ha lika många akvarium som man har hoyor.. :D
#32 - 8 september 2005 21:56
Aha, är det sååå det är ;). Då måste jag genast skaffa ca 20-25 kar till :D
#33 - 9 september 2005 07:08
[QUOTE=Sonja]Aha, är det sååå det är ;). Då måste jag genast skaffa ca 20-25 kar till :D[/QUOTE]

Hehe måste ju råda balans ju. :D Undrar bara om mitt förslag går genom här hemma. *s*
#34 - 9 september 2005 07:47
Du kan säkert locka med någon muta... "Får jag ha såhär så får du ha sådär..." eller nåt liknande ;)
#35 - 9 september 2005 07:55
Sonja: Haha.. :P Sorry men jag tror inte att min sambo går med på 14 akvarium totalt. :) Även om jag skulle säga fritt fram för hans hobbys. :D
#36 - 12 september 2005 17:07
Kan väl fortsätta berätta om min killis här, om ingen har något emot det.

Nu har de äntligen börjat bli mera framåt. Jag flyttade akvariumet ifrån bänken där den stod med det andra akvariumet till fönsterbänken. Och nu har de börjat äta bra och ena honan har blivit rätt mycket rundare om buken. Och hane uppvaktar henne bra.
Jag har just nu bara matat med artemina(frusen) och det verkar de uppskatta. Första gången jag matade dem testade jag frysfoder för yngel men det var inte lika uppskattat, det var nog för smått.

Så jag ska ta tag i att göra den lekmoppen. :)
#37 - 13 september 2005 10:29
Det låter ju jättebra. Ska bli kul att läsa hur det går. Just frusen artemia är det många som matar sina killis med. Mina är väldigt förtjusta i hemgjord räkmix också om jag smular den.
#38 - 13 september 2005 17:27
Två OTROLIGT dåliga bilder. Men jag har inget bättre än min sambos neonod mobil till hands.

Men kanske något i alla fall..:o
#39 - 13 september 2005 19:55
Men jag kan i alla fall påstå att det förmodligen är amieti pga den ganska typiska stjärtfenan ifråga.
#40 - 14 september 2005 10:03
Lekmoppar: http://blogmarks.net/user/killi/tag/lekmopp
Några artbeskrivningar på skandinaviska hos SKS: http://sks.killi.dk/artsbesk/artsb_fr_s.html
Botanisera gärna vidare i länksamlingen: http://blogmarks.net/user/killi .Här finns en hel del om släkten med många populära arter.(Länksamlingen är av typen "social bookmarking" och ser kanske lite rörig ut,men klicka på taggarna så sorteras motsvarande länkar fram!)
<<<(^:>*
#41 - 18 september 2005 15:47
[size=1][QUOTE=erikthur]Vad gäller salt så använder jag det enbart i yngelkaren så länge jag ger dem artemia (så maten lever längre) och i mina burkar med Nothobranchius i. Detta för att förebygga velvet. Dosering 2 tsk per 10 liter vatten.[/QUOTE]
[font=Garamond][size=3] [/size][/font][/size][font=Garamond][size=3]
[/size][/font][font=Garamond][size=3]När jag körde Nothobranchius (mest palmquisti och korthause ”röd”, men även lite annat smått och gott) så drabbades de så ofta av sammetssjuka att även jag var tvungen att låta dem gå i salt, ofta upp till en matsked per tio liter vatten. Lägre salttillsats gjorde inte fiskarna ”tillräckligt” friska. Dessvärre blev det dåligt med ägg – enligt uppgift (från om jag minns rätt Mats Block, som forskade kring röding/öring på zoologen, Uppsala Universitet) så klarar inte hanarnas mjölke salt något vidare – äggen gör det, men de blir alltså oftast inte befruktade. Det verkade stämma: efter den infon började jag låta Nothon gå två veckor utan salt, sedan två veckor med salt osv. Från perioderna utan salt fick jag ofta nästan tre gånger så mycket ägg som från perioderna med salt – dessvärre blev firrarna så angripna av Oodinium att det helt enkelt inte gick att hålla dem utan salt längre tid än så. De gick i tre 37-litersakvarier, en trio i varje. (Mina mindre känsliga killis fick nöja sig med vanliga 16-liters...) Till saken hör att jag som uppsalabo hade väl hårt vatten, och använde oxalsyrametoden för att mjuka upp det från kranens 16° dH och 12° KH till ca 4-5° dH/KH. Ett sådant vatten blir mjukare, men metoden i sig ger vattnet en högre halt av olika salter än kranvattnet har från början. Kan det haft med saken att göra? Alla mina andra killis (Aphyosemion, Fundulopanchax, ”Cynolebias”, Pseudepiplatys och Gnatholebias) gick i likadant vatten, utan extra tillsatt salt, och med gott odlingsresultat - det var bara Nothon som tog stryk. Det känns dock som att det i första hand var Oodiniumen som gjorde Nothosarna kranka, och inte vattnet. Kommentarer?

Mvh, Tommy

(PS till Erik: Makurdin har kläckt rysligt dåligt, men jag ger artemia och ser hur det går.)

[/size][/font]
#42 - 18 september 2005 16:59
[QUOTE=PixelHermit]När jag körde Nothobranchius så drabbades de så ofta av sammetssjuka att även jag var tvungen att låta dem gå i salt. Dessvärre blev det dåligt med ägg – enligt uppgift så klarar inte hanarnas mjölke salt något vidare – äggen gör det, men de blir alltså oftast inte befruktade. Det verkade stämma: efter den infon började jag låta Nothon gå två veckor utan salt, sedan två veckor med salt osv.
Det känns dock som att det i första hand var Oodiniumen som gjorde Nothosarna kranka, och inte vattnet. Kommentarer?
[/QUOTE]

Jag håller med i princip. Nothos utan salt får nog förr eller senare velvet (sammetssjuka – Oodinium). Nothos i salt får det också om omgivningsfaktorerna inte är bra eller de börjar tackla av andra orsaker.
Däremot har jag fått fertila ägg av några arter som gått i Vättervatten med 2 tsk salt per 10 liter vatten. Men det är ju ett helt annat vatten än Uppsalavatten.
Jag har också ofta observerat fluktuationer i äggläggningen vecka för vecka som jag inte kan förklara. Och skulle man ha otur så skulle ju sådana fluktuationer sammanfalla med ens egna åtgärder. Men det är ju inte säkert att det skett i ditt fall.
Men hur gjorde du när du flyttade över Nothos till saltfritt vatten egentligen?
Att öka salthalten kan man ju göra nästan hursomhelst men när man minskar den måste man gå försiktigare fram.
MVH
Erik T

PS. Håll mej underrättad om Makurdin – nu lägger jag äggen i torv direkt efter att ha läst inlägg i andra forum om att det faktiskt förefaller vara en större skillnad mellan Fp gardneri gardneri och Fp gardneri nigerianus än man oftast tror så det vore nog bäst att kalla dem bara Fp gardneri respektive Fp nigerianus (som i killidata-online). Här lär det vara Killifish Master Index vars konservativa uppfattning medfört problem. Med andra ord – det är större nog störe skillnad mellan Nsukka och Makurdi än jag trodde.
#43 - 26 september 2005 22:48
[font=Garamond][size=3]Jag vill börja med att be om ursäkt för det något krångliga upplägget i detta svar... :-)[/size][/font]

[QUOTE=erikthur]Jag håller med i princip. Nothos utan salt får nog förr eller senare velvet (sammetssjuka – Oodinium). Nothos i salt får det också om omgivningsfaktorerna inte är bra eller de börjar tackla av andra orsaker.[/QUOTE]
[font=Garamond][size=3]Sant. När de blev för gamla för att kunna hålla sig friska och/eller lägga ägg så fick mina Nothosar bo i min 375-litersburk med tanganyikaciklider. Och där blev de inte äldre... Låter kanske underligt att [/size][/font][font=Garamond][size=3]”[/size][/font][font=Garamond][size=3]aktivt[/size][/font][font=Garamond][size=3]”[/size][/font][font=Garamond][size=3] sprida Oodinium på det viset, men tanganyikaciklider i naturligt hårdvatten är betydligt härdigare än Nothobranchius i artificiellt mjukvatten. Dessutom medfördes inget vatten vid flyttarna, bara fisk. Kort sagt var det aldrig något problem.
[/size][/font]
[QUOTE=erikthur]Men hur gjorde du när du flyttade över Nothos till saltfritt vatten egentligen? Att öka salthalten kan man ju göra nästan hursomhelst men när man minskar den måste man gå försiktigare fram.[/QUOTE]
[font=Garamond][size=3]Jag [/size][/font][font=Garamond][size=3]”[/size][/font][font=Garamond][size=3]koppade[/size][/font][font=Garamond][size=3]”[/size][/font][font=Garamond][size=3] dem alltid, oavsett åt vilket håll på saltskalan de skulle. Tog väl 30-45 minuter per flytt. Jag jobbade ju på Akvarie-Hobby en massa år, och tog därifrån för vana att koppa alla djur som skulle introduceras för ett nytt vatten (utom matfisk, enligt ovan).
[/size][/font]
[QUOTE=erikthur]PS. Håll mej underrättad om Makurdin – nu lägger jag äggen i torv direkt efter att ha läst inlägg i andra forum om att det faktiskt förefaller vara en större skillnad mellan Fp gardneri gardneri och Fp gardneri nigerianus än man oftast tror så det vore nog bäst att kalla dem bara Fp gardneri respektive Fp nigerianus (som i killidata-online). Här lär det vara Killifish Master Index vars konservativa uppfattning medfört problem. Med andra ord – det är större nog störe skillnad mellan Nsukka och Makurdi än jag trodde.[/QUOTE][font=Garamond][size=3]
Jo, jag har läst en del om det där tidigare [/size][/font][font=Garamond][size=3]–[/size][/font][font=Garamond][size=3] fler och fler tycks bli mer och mer ense om att (somliga stammar av) nigerianus borde uppgraderas till en egen art snarare än en underart av gardneri; fast vi verkar inte vara riktigt där ännu, och det behövs mer forskning. Intressant, men smått överväldigande att ta till sig om man försöker läsa på; det är ju inte bara gardnerikomplexet som behöver ses över vad gäller Fundulopanchax.

Av Makurdin har jag hittat tvenne yngel än så länge; kläckte den sjunde september.
Mvh, Tommy

[/size][/font]
#44 - 30 september 2005 10:08
Inte världens bästa bild heller. Men bättre än de som var innan. :)

Annons