...Vilken är mest lämplig?...
Som admin sade, stoppa i några fler Platy. De vill leva i större grupper än fyra. Likaså guppy. De flesta stimfiskar mår bättre ju fler de är, och att ha för få kan stressa dem och göra dem olyckliga. Och ni får plats med lite fler i en 54. Det är bättre att hålla sig till få arter och större grupper, det mår fiskarna bäst av :)
Likaså kan ni ha en liten grupp av något som håller sig mest på botten, eftersom de övriga bor i övre skikten (ancistrus är ju dock... överallt...) och botten inte är belastad i fråga om utrymme. Det finns trevliga små bottenrotare som t.ex. någon art av pansarmal. De flesta är små till väldigt små, de är inte svåra (även om det finns några arter jag har för mig ska vara något mer krångliga i fråga om specifika behov), de är otroligt roliga fiskar med kul beteenden och funkar med övriga både vad gäller behov och temperament. Jag har aldrig haft problem med pansarmal tillsammans med ancistrus men om man har väldigt buffliga ancistrus och timida pansarmalar, kan de förstnämnda kanske stressa dem. Men jag har aldrig råkat ut för det iallafall.
Dock bör ni ha iallafall minst 5-6 stycken och då beror det lite på hur många platy ni har och hur många ancistrus det blir i slutänden... (för ancistrus förökar sig som kaniner om ni råkar ha en av varje kön - så var förberedda på det... Har ni två hanar kan det bli en del tjafs men det behöver inte bli så när inga honor finns).
För fisk skitar ju ner men är ni noga med städningen, inte proppar i föööör många och ser till att hålla koll på om de verkar trivas - så ser jag inga problem med ett normalstort stim platy, två ancistrus och en grupp pansarmalar :)
Om ni skulle fundera på pansarmalar ska ni dock tänka på bottensubstratet. De behöver mjukt underlag som finare sand eller "lenare", finkornigt grus utan vassa kanter, för de rotar i botten och skadar sina skäggtömmar om gruset är vasst. Pansarmalar bör äta mat som är anpassad för bottenlevare. Jag ger Hikari (tabletter) till mina små bottenlevare, de är kvalitativa.
Vad gäller foder är det bäst att variera - det är både sundast och mest uppskattat. Testa fryst mat - mygglarver, dafnia och annat. Ni kan tex köpa en karta med blandade sorter och se vad de tycker om. (Allihop, garanterat... :D) Många fiskar tycker om grönsaker och frukt men det senare ska man vara sparsam med för det är inte nyttigt i större mängder. Men t.ex. gurka eller zucchini är omtyckt av många :) De flesta vanliga akvariefiskar är allätare och mår bäst av variation.
Era ancistrus
måste få annan mat - om ni inte redan har det. Malar ska ha algtabletter. Jag använder Tropical Green Algae Wafers och tycker att de är bäst. Likaså ger jag ibland rena spirulinatabletter som är snabbt sönderfallande och blir till ett enda stort fluff väldigt fort så man får ta ut överblivet. Det förstärker färg naturligt men framför allt är de nyttiga. Men inte som enda foder. Ancistrus behöver fiber i maten - och dessutom ska de ha antingen grövre rötter typ mangrove - som de kan gnaga på - eller kokosgrottor. Strykfula är de men fibrerna är nyttiga för dem och de gnager dem totalt rena på kort tid... :D
(Likaså är kokosgrottorna extremt uppskattade som yngelställe om ni nu vill ha yngel men tänk på att det blir många och det blir svårt att bli av med dem när de bara fortsätter att komma nonstop... Jag fick ge bort/flytta några när jag hade avelspar av golden, för de spottade ur sig yngel i helt vansinnig fart...)
Snäckor kan ni behålla om ni håller efter beståndet - för de förökar sig sinnessjukt fort... Det finns olika sorter men alla förökar sig ungefär lika fort och man har hundratals på nolltid om man inte passar sig.
Edit;
PS; Om ni inte vet hur ni ser skillnad på kön för ancistrus - är det busenkelt. Bara de hunnit få lite storlek, får hanarna utstickande skägg - "horn" över hela nosen. Honor får inte det. Har ni en av varje ska ni vara förberedda på att få yngel - eller överväga att byta ut en av dem...