Bra marktäckare?

#1 - 14 september 2004 09:54
Jag skulle vilja ha en ganska okrävande marktäckare... dvs en som inte är alldelens kinkig med ljus och sånt, eftersom jag inte har råd att skaffa fler lysrör etc.

Alltså: snabbväxande, lätthanterad, låg och täckande växt... Vad säger experterna, vad rekommenderar ni =P?
#2 - 14 september 2004 09:56
Testa att söka på marktäckare i forumet under /Växter och alger
#3 - 14 september 2004 10:52
Alltså: snabbväxande, lätthanterad, låg och täckande växt... Vad säger experterna, vad rekommenderar ni =P?

Jag säger rent spontant att det inte finns en sådan växt. Då utgår jag ifrån att du inte har co2 tillsats. Om du har det så är glossostigma tacksam.
MVH
Magnus
#4 - 14 september 2004 11:08
Det finns en som inte kräver så väldigt mycket.. Hemianthus callitrichoides "Cuba" kräver inte CO2 och klarar sig på ljus som bara är "starkt" och inte "så starkt man blir blind"... =)

Är själv på jakt efter den växten förresten...
#5 - 14 september 2004 11:12
Ursprungligen skickat av Robot

Det finns en som inte kräver så väldigt mycket.. Hemianthus callitrichoides "Cuba" kräver inte CO2 och klarar sig på ljus som bara är "starkt" och inte "så starkt man blir blind"... =)

Helt fel... Hemianthus callitrichoides kräver BÅDE koldioxid och starkt ljus!

Peter
#6 - 14 september 2004 11:16
Mmm, det är väl Hemianthus callitrichoides, plantella brukar ha i sina kar?. Testade den växten en gång. Var helt brun o död efter ett dygn. Fattade aldrig va som hände.
Det är väl en av de mest krävande btw...

Annars är väl echinodorus tenellus "dvärgsvärdplanta" och cryptocoryne wendtii lite mindre krävande.
Har funderat på tenellus'en själv ett tag faktiskt.

#7 - 14 september 2004 11:24
Ursprungligen skickat av petnym

Helt fel... Hemianthus callitrichoides kräver BÅDE koldioxid och starkt ljus!

Okey, har ingen egen erfarenhet av plantan med enligt Tropica så är den ändå ganska lättskött:
http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=048B
#8 - 14 september 2004 11:53
Jag har lyckats bra med Cryptocoryne Parva. (köpt från Hjortgatans)
I det karet har jag 18w på 54 liter, ingen co2.
#9 - 14 september 2004 11:55
Cryptocoryne wendtii, eller cryptocoryne överhuvudtaget, är väl knappast kategoriserade som "snabbväxande". Plus att mina inte tog riktig fart alls föorän jag började med CO2. Men fina är de!
#10 - 14 september 2004 12:04
Jag har testat Hemianthus callitrichoides två gånger och misslyckats båda gångerna.
#11 - 14 september 2004 12:19
Ursprungligen skickat av defdac

Jag har testat Hemianthus callitrichoides två gånger och misslyckats båda gångerna.

blev den till en "brun klump"?.. eller hur misslyckades du med den?, skulle vilja veta lite mer om den o hur den fungerar.
#12 - 14 september 2004 12:27

blev den till en "brun klump"?.. eller hur misslyckades du med den?,

Tja den tynade helt enkelt bara bort. Mycket av problematiken låg iofs i att den har så löjligt korta rötter så tillslut fastnade den från stenullsklumpen och flöt iväg och fastnade på för skuggiga ställen och dog. Typ. Hade ingen fri och ickeskuggad grusplätt att testa på, men jag tror även att mitt grus är lite för grovt för den där timida varelsen.

Kommer testa den igen i framtiden när jag inte kör nålgräs längre.
#13 - 14 september 2004 12:50

[quote]

blev den till en "brun klump"?.. eller hur misslyckades du med den?,

Mycket av problematiken låg iofs i att den har så löjligt korta rötter
[/quote]

Sant!, förstår inte hur den ska kunna fastna i botten med så korta rötter. Vet inget om hur de utvecklar sig i längden eftersom jag bara hade växten i en dag.

Om man låter den flyta på ytan o utveckla rötterna lite kanske?
#14 - 14 september 2004 12:51

Om man låter den flyta på ytan o utveckla rötterna lite kanske?

Ingen dum idé! Jag hade nog iofs ytsugare när jag testade dom så jag kunde inte ha något flytande vid ytan. Man kanske även kan odla lite reserv i ett växthus som Micke gjort med Glosso.
#15 - 14 september 2004 13:01
Ursprungligen skickat av Lina87

Hmm,, jag är ingen expert och tillika pissig på namn men jag gissar på att jag har en Liliaeopsis brasiliensis utan co2 2*36W till 100liter vatten och den trivs minst sagt (med andra ord den sprider sig)
#16 - 14 september 2004 13:22

Jag har också testat Hemianthus callitrichoides två gånger (sedan jag skaffat CO2) och lyckats båda gångerna. (Visserligen kastade jag min andra population som blivit helt överväxt med trådalger, men den täckte åtminståne hela akvariets botten!).

Peter
#17 - 14 september 2004 14:13
Cryptocoryne wendtii, eller cryptocoryne överhuvudtaget, är väl knappast kategoriserade som "snabbväxande". Plus att mina inte tog riktig fart alls föorän jag började med CO2. Men fina är de!

Det är bara att köpa tillräckligt mycket från början. [;)]
Det är ju tröstlöst att vänta på att en eller 2 plantor skall växta tillräckligt mycket för att täcka en botten. (tålamod är inte min starkaste sida alla gånger)

Kommer testa den igen i framtiden när jag inte kör nålgräs längre.

Hur planterade/hanterade du nålgräset? Pillade du bort mineralullen så gott du kunde och satte ner hela klumpen, eller försökte du lirka loss enstaka trådar av gräs som du planterade separat?
#18 - 14 september 2004 14:16
Jag har lyckats bra med sagittaria sabulata. Utan någon form av gödning (bara det som fiskarna producerar). Jag tror dock inte att den är snygg som bottentäckare. Jag har bara lite plantor här-o-där på bottnen...

MVH Mazi
#19 - 14 september 2004 14:54
En växt som många lyckas med i icke co2 berikade kar är Marsilia hirsuta, jag har den i mitt co2 berikade kar och den växer tröttsamt långsamt. Så vad det gäller tillväxthastighet så kvalificerar den inte in.
MVH
Magnus
#20 - 14 september 2004 15:20
Mazis tips på sabulata tycker jag verkar kvalificera in väldigt bra. Jag har inte haft den själv, men man har ju hört hur otroligt snabbt Sagittarior kan växa.

Holmby: Det tog mig ca 1 timme att plantera två krukor nålgräs. Jag tog bort all stenull ganksa oförsiktigt och pillade isär alla naturligt uppdelade "tuvor". Dom blev ungefär i pentjocklek. Dessa spridde jag ut ganska väl så dom fick mycket ljus:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1285.html
#21 - 14 september 2004 18:40
Det blir till att slita upp nålgräset någon dag då [:(]

Jag delade upp mina i betydligt större härvor och har därmed lite svårt att plantera dem snyggt och bra.
Det underlättar ju inte att man inte har en kirurgs säkra handlag.
#22 - 19 september 2004 19:30
jag vill testa Hemianthus callitrichoides men var kan man köpa den nu när hjortgatan har stängt?

mvh
Rickard
#23 - 19 september 2004 20:20
Du kan beställa den hos alla butiker som säljer tropicas sortiment.
MVH
Magnus
#24 - 19 september 2004 20:26
Javamossa fungerar bra som marktäckare i dåligt djus.

Annons