Bra märke frysfoder?

#1 - 29 januari 2013 15:14
Jag undrar vilket/vilka märken ni rekommenderar när det gäller frysfoder? Avseende kvalitet, hur populärt det är bland fiskarna osv.

Det kanske är olika beroende på exakt vad man ska ha iofs, men jag tänker väl främst på svarta och vita mygglarver, artemia, färdig räkmix. Har inte prövat cyclops, är det ganska smått?
#2 - 29 januari 2013 15:42
Jag kör med Akvarietekniks artemia och vita mygg, och tycker de är bra, framför allt verkar fiskarna tycka det ;)
#3 - 29 januari 2013 15:54
Ok, ska se om det finns i nån affär här i närheten så kan jag testa.
Har fina fiskens hemma just nu, men är inte helt nöjd med det fodret.
#4 - 29 januari 2013 15:58
Körde med Fina Fisken förr, på den tiden jag fortfarande matade med röda mygg... Den enda som blev glad av det var väl den stora Synodontis eupterus jag hade då, som hittade en flera cm lång skalbagge bland mygglarverna :p Den slank ner...
#5 - 29 januari 2013 16:03
Haha! *uäk*
#6 - 29 januari 2013 16:05
Tyckte inte malen :p Snarare mums... Men det är ju ändå inte vad man förväntar sig hitta i ett paket röda mygglarver.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 29 januari 2013 16:10
Animaniac skrev:
Körde med Fina Fisken förr, på den tiden jag fortfarande matade med röda mygg... Den enda som blev glad av det var väl den stora Synodontis eupterus jag hade då, som hittade en flera cm lång skalbagge bland mygglarverna :p Den slank ner...

Det var väl första gången det var något nyttigt i en Röda Mygg-påse:p
#8 - 29 januari 2013 16:15
Det var väl första gången det var något nyttigt i en Röda Mygg-påse:p

Hehe, förmodligen. Längese´n jag matade med röda mygg nu... Är väl mest som sagt artemia och vita mygg nu, och som komplement animaliska och vegetariska sjunktabletter.
#9 - 29 januari 2013 16:19
Sv: Bra märke frysfoder?

Maligne skrev:
Jag undrar vilket/vilka märken ni rekommenderar när det gäller frysfoder? Avseende kvalitet, hur populärt det är bland fiskarna osv.

Det kanske är olika beroende på exakt vad man ska ha iofs, men jag tänker väl främst på svarta och vita mygglarver, artemia, färdig räkmix. Har inte prövat cyclops, är det ganska smått?

Cyclops är toksmått. Och alla fiskar upp till mollystorlek älskar det. Mina cyclops kommer från Akvarieteknik.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#10 - 29 januari 2013 16:30
Då kanske man skulle köpa ett gäng cykloper, iaf till mina galaxyrasboror. De har ju så små munnar. :)
Har ju ca 4 affärer här omkring varav iaf 3 är vettiga, så nån borde ju ha Akvarietekniks käk tycker jag.

Röda mygg har jag aldrig brytt mig om iom att jag är allergiker, så dem utesluter jag. Men när det gäller svarta och vita, vilket är bäst ur näringssynpunkt, eller är det ungefär lika? Jag har det och annat fryst som komplement till flingfoder, som är huvudfodret till de flesta hemma.
#11 - 29 januari 2013 16:34
Vad jag har förstått, så används svarta mygg ibland för att få fiskar i lekkondition. Men min erfarenhet är också att svarta mygg inte alltid går hem hos fiskar som är vana vid att äta annat. Har för mig att han i "min" butik har sagt att när man fryser svarta mygg, så spricker de, så att det inte blir mycket kvar av dem.

Brukar köra med vita mygg till de mer ytlevande fiskarna, eftersom det inte sjunker på samma sätt som artemia.
#12 - 29 januari 2013 16:40
Jag tycker de vita har varit snäppet populärare hemmavid också, alla är inte så noga med de svarta som du säger.
Hur är det med räkmix, brukar det vara allmänt accepterat i sällskapskar eller är det bara vissa arter som det passar?
#13 - 29 januari 2013 17:23
För att få igång Pansarmalar till lek så är svarta mygglarver ett säkert kort.

1. "svält" dom lite i en vecka
2. mata på med svarta mygglarver i en vecka
3. i slutet på vecka så görs ett kallvattenbyte
4. Lek
:D
#14 - 29 januari 2013 18:13
Mina Scleromystax barbatus lekte i sällskapskaret häromdagen :) Verkar tyvärr som jag har 1 hona och 6 hanar, och äggen blev scalaremat, men kul ändå. Hade inte gjort nå´t särskilt, matat på som vanligt, och gjort det vanliga vattenbytet några dagar tidigare.
#15 - 29 januari 2013 18:57
Ferengi skrev:
För att få igång Pansarmalar till lek så är svarta mygglarver ett säkert kort.

1. "svält" dom lite i en vecka

2. mata på med svarta mygglarver i en vecka

3. i slutet på vecka så görs ett kallvattenbyte

4. Lek

:D

Tack för tips! Rekommenderas om man vill ha lite snusk i karen alltså. :)
#16 - 29 januari 2013 19:03
Ha ha - så kan man också se på det :D
#17 - 7 februari 2013 17:38
Har köpt akvarietekniks vita mygg, artemia och cyklops nu, och de ser mycket bättre ut än det märket som jag hade innan. Äts med god aptit allihop också. :)
#18 - 7 februari 2013 17:44
Låter bra :)
#19 - 7 februari 2013 18:06
Maligne skrev:

Hemmalagad räkmix:)!
#20 - 7 februari 2013 22:52
Använder oxå Akvarietekniks artemia och cyclops. Men inte deras mysis och krill igen då det tyvärr bara varit någon enstaka räka och mest "småsmulor" när jag köpt sånt.
#21 - 8 februari 2013 07:26
Har också haft funderingar på egen räkmix, men det har inte blivit av. Har knappt tid att laga mat till mig själv ju. Men det är väl inte fel att leva på youghurt och mackor? ;)
#22 - 8 februari 2013 08:41
Maligne skrev:
Har också haft funderingar på egen räkmix, men det har inte blivit av. Har knappt tid att laga mat till mig själv ju. Men det är väl inte fel att leva på youghurt och mackor? ;)

Jo, om man är fisk:D.....
#23 - 8 februari 2013 09:06
Vadå, är det fel att ge dem pizza och öl då också menar du? :p
#24 - 8 februari 2013 09:41
Nä, den kosten kan jag haka på;).
#25 - 8 februari 2013 09:51
Maligne skrev:
Vadå, är det fel att ge dem pizza och öl då också menar du? :p

åh.. vad hungrig jag blir, tur att man snart har lunch :p
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 februari 2013 10:01
Pizza är bara lämpligt till plattfiskar:p
#27 - 8 februari 2013 11:18
Attans, det har jag ju inga... Mina gurami är iofs platta, fast på andra hållet. Det borde ju vara ok. De andra får hålla tillgodo med ölen då. :p
#28 - 8 februari 2013 11:20
PiaJo skrev:
åh.. vad hungrig jag blir, tur att man snart har lunch :p

Jag blev bara pizzasugen... Får kanske bli en ikväll då. Mindre tid vid spisen = mer framför karen. :D

Annons