Bra Mal?

#1 - 17 april 2007 16:25
Undrar om ni kan tipsa om någon bra mal som kan ta bort grönaktiga alger från rutorna som sitter ganska hårt.. Ja har en pittbullpleco nu men den verkar inte ta dem...
#2 - 17 april 2007 16:32
Mig veterligt finns det ingen mal som tar dessa alger, men kanske en sebrasnäcka kan göra det. Men de lämnar egna spår själva såsom en massa vita romkorn som inte kläcker i sötvatten samt inga fiskar äter.
#3 - 17 april 2007 21:03
ancistrus och gibbiceps funkar bra i mina kar, de tar inte krftigt ingrodda alger men rakblad / algskrapa funkar ju utan större arbete.
#4 - 17 april 2007 21:32
Detta är den bästa algätare jag hittat. ;)
Bilagor:
#5 - 17 april 2007 21:33

Vad är det latinska namnet på den eller vilket L-nummer har den:p ?
#6 - 18 april 2007 04:52
Ronja016 skrev:
Undrar om ni kan tipsa om någon bra mal som kan ta bort grönaktiga alger från rutorna som sitter ganska hårt.. Ja har en pittbullpleco nu men den verkar inte ta dem...

EN pitbullpleco? Det var inte bra. Dessa fiskar är ju stimfiskar och behöver vara flera stycken (minst 5-6) för att känna sig trygga.

Jag håller med om att algskrapa funkar bäst :)

Tedde: När man rekommenderar gibbiceps bör man även påpeka att de blir väldigt stora och behöver betydligt större akvarier än vad de flesta har...
#7 - 18 april 2007 19:56

Helt rätt!

Det är en "långsträckt smalryggad knivmal" bilden visar, denna arten har inget L-nr :D

//Calle

Annons