. Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir
mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.
Jag kan inte få till bilderna på mina kar där jag har LED då kameran ser det blåa ljuset betydligt bättre än jag gör.
När det kommer till dom våglängder som används så överväldigas dom lätt av det gula ljuset, dvs karet ser inte så blått ut för ett mänskligt öga.
Kort o gott så hade det varit lika fel om man fotoshoppat färgerna åt det andra hållet, sanningen syns inte på bild.
El-kostnaden har varit ett problem inom salt och jag finner det positivt att man kunnat lösa detta genom att elda på rätt ställe till skillnad från det man gjorde tidigare.
Karen blir inte mörka heller, dom vita/röda/gröna/turkosa dioder som används ger otroligt mycket ljus och du kan få karet så gult som du vill ha om det är din preferens.
Jag har själv dragit ner effekten på mina vita då det blir såpass ljust att det stressar anthias arterna, fördelen är dock att korallerna inte behöver lida.
Många använder idag simulerade dygnsrytmer på sina kar nu när det är billigare och enklare med led, då brukar man köra extra blått på kvällen just för att framhäva korallerna av rent estetiska skäl.
Deras smak må då skilja sig från din känsla av estetik men jag tycker folk kan ha rätt till en par timmar om dagen där dom själv får bestämma vad dom tycker om;)
20K Är inte heller alltid helt blått heller, jag har använt flera 20k ljuskällor och dom flesta är inte så långt ifrån 10-14K på halogensidan.
Jag har haft ett par yrkesfotografer hemma från olika tidningar och frågat vad dom trott det var för kelvintal.
Båda tyckte oberoende av varann att det var dagsljus på en sommardag, dvs kallt vitt men ändå dagsljus.
CRI har jag inte så mycket förtroende för då den slutar väl egentligen på 5k, Gamut Area Index är väl den nyare skalan som skall vara mer anpassad för moderna ljuskällor.
//NiXoN