bra lysrör med "gult" ljus

#1 - 31 mars 2013 15:19
Smaken är ju olika ... efter att jag provisoriskt satt i ett standardlysrõr i dotterns akvarium så tycker hon att mina favoritrör Sylvania Aquastar ser obehagligt blå ut. Alltså vill hon ha något som liknar det provisoriska (ett gammalt Philips master tld 827).

Känner ni till något bra rör som ger ett gulaktigt ljus? Har en hel del (normala) växter. Om jag hittat rätt info så ger röret 2700K. Flora-glo ger 2800K, men är det något att ha? Eller kan man köra med vanliga rör om man gillar det gula ljuset ...
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 mars 2013 15:35
Bra för vad?
Vill man ha ett bra rör för växter så behövs framförallt blått och rött - grönt ljus behöver inte växterna men de blir vackrarae att titta på om ljuset också innehåller grönt.

Gult gör varken till eller från men tycker man att det är snyggt och man inte bryr sig så mycket om växterna så är det väl helt ok.
Solljuset ligger på ungefär 6.500 Kelvin och i ett växtakvarium så försöker man ofta ligga mellan 6.000 och kanske upp till 10.000 - däröver tar ofta det blå ljuset överhanden. Dessa rör kallas för kallvita medan rör under 5.000 kallas för varmvita (är mer gulaktiga) och det brukar vara sådana som säljs som takljusrör i vanliga affärer
#3 - 31 mars 2013 16:32
Tack för svar. Jag nämnde att jag har en del växter, så jag menar alltså framför allt bra för växter ... så gula rör går bort, alltså?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 mars 2013 16:37
.. så gula rör går bort, alltså?

Jepp - ingen höjdare för växter
#5 - 31 mars 2013 19:09
Okej. Men om jag formulerar om frågan till två delfrågor:

A) Om ett vanligt taklysrör har en temp på 2700K och ett akvarielysrör som påstås vara bra för växter (Flora-glo) har en temp på 2800K, ser ljuset från dem då ungefär likadant ut?

B) Stämmer tillverkarens påstående att Flora-glo är bra för växterna tillväxt?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 31 mars 2013 19:39
Okej. Men om jag formulerar om frågan till två delfrågor:

A) Om ett vanligt taklysrör har en temp på 2700K och ett akvarielysrör som påstås vara bra för växter (Flora-glo) har en temp på 2800K, ser ljuset från dem då ungefär likadant ut?

B) Stämmer tillverkarens påstående att Flora-glo är bra för växterna tillväxt?

Jag googlade lite och hittade en massa motstridiga uppgifter för detta lysrör. Kolla t.ex. här http://www.pwss.se/product.php?productid=252&cat=1713&page=1
Där står det i texten vid sidan att det är på 2800 Kelvin, men kollar du i texten vid färgspektrat så står det att det är på 18000 Kelvin!!!!!

Det står också att läsa att detta rör kan användas i saltakvarier och där använder man ju nästan bara rör som är på uppåt 10000 Kelvin och uppåt.

I färgspektrat så finns det mycket blått och det tyder ju på att det är ett saltrör men det verkar ändå inte vara så mycket blått att det ligger på 18000 Kelvin????????????
#7 - 31 mars 2013 19:44
Lysrör för terrarier har ofta en ljustemperatur på cirka 5000 Kelvin, det motsvarar solljus i färg (dvs märkbart gulaktigt). Det är kanske inte optimalt för växter, men betydligt snyggare & bättre än varmvita lysrör i alla fall.

Lysrör avsedda för växter (t.ex. Aquarelle) är lite knepiga vad gäller färgtemperatur. De har ett obalanserat spektrum med ett rosa sken, så deras väldigt höga färgtemperaturer säger inte hela sanningen om deras färg.
#8 - 31 mars 2013 22:56
827:an funkar egentligen rätt bra till växter. Vill du ha ett på pappret "bättre" och samtidigt lite gulare (men ändå inte gult i mina ögon) lysrör så är Philips 840 ett bra val.
#9 - 1 april 2013 00:25
oaken skrev:
827:an funkar egentligen rätt bra till växter. Vill du ha ett på pappret "bättre" och samtidigt lite gulare (men ändå inte gult i mina ögon) lysrör så är Philips 840 ett bra val.

8'an i namnet står för 80% CRI, dvs de har dålig färgåtergivning. Allt ljus funkar för växter bara de får tillräckligt, men inte allt ljus är snyggt. Jag skulle inte rekommendera kallvita/varmvita lysrör; been there, done that.
#10 - 1 april 2013 06:42
Hej!
Jag köpte för några år sen ett rör på Hornbach som heter "Sunglo".
Klart gulaktigt sken.
Jag hade det tillsammans med ett mer blåaktigt och det blev rätt snyggt faktiskt.
Kanske det kunde vara något. Det skulle passa til växter enligt förpackningen.
#11 - 1 april 2013 08:26
Nu blev det mycket att hålla reda på :)

Sun glo har temp på 4200K (http://www.pwss.se/product.php?productid=282&cat=1713&page=2), kanske kan vara något. Billigt också ... har plats för två rör - vad händer med färgen om man kombinerar det med t ex Aquarelle ...?

Jag stötte för några år sedan på en hemsida där de visade bilder på ett akvarium med olika belysning, det fanns en enorm massa bilder ... känner någon annan igen det? Jag bokmärkte så klart inte sidan.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 april 2013 08:30
AnnikaW skrev:
Det skulle passa til växter enligt förpackningen.

Ja och reklamen stämmer ju alltid;)
#13 - 1 april 2013 10:23
De där karen som har det där "halleluja-ljuset" man alltid önskat sig har oftast jävligt många watt ner i karet.. man får sällan det där riktigt bra ljuset på bara 2 rör.. kanske på ett mindre kar om man har 2x54W eller så men min rekommendation är att du hittar någon här som har den ljusbild du vill ha, frågar vad de har för ramp/rör och när du fått svar dubblar du rekommenderad ljusstyrka..
#14 - 1 april 2013 10:33
Azur skrev:
8'an i namnet står för 80% CRI, dvs de har dålig färgåtergivning. Allt ljus funkar för växter bara de får tillräckligt, men inte allt ljus är snyggt. Jag skulle inte rekommendera kallvita/varmvita lysrör; been there, done that.

Tja.. Philips 840 kör jag nästan uteslutande med numera, jag tycker det återger färger bra och det har ett högt PUR-värde (i klass med Aquarelle), om man nu tycker det är något att gå på. Har testat en hel del olika lysrör och de med överlägset fulast ljus tycker jag är Aquarelle/Power-Glo/Aquastar och Grolux. 827 och Sun-Glo ger i och för sig inte så fagert ljus heller, men jag står verkligen inte ut med det rosa/lila skenet från Aquarelle och liknande lysrör.
#15 - 1 april 2013 14:51
oaken skrev:
Tja.. Philips 840 kör jag nästan uteslutande med numera, jag tycker det återger färger bra och det har ett högt PUR-värde (i klass med Aquarelle)

Såå... i badrummet har jag http://www.clasohlson.com/se/T8-Lysr%C3%B6r/Pr170306000 (59cm), är den jämförbar med Philips 840, eftersom de har samma färg (840)?
#16 - 1 april 2013 20:44
oaken skrev:
Tja.. Philips 840 kör jag nästan uteslutande med numera, jag tycker det återger färger bra och det har ett högt PUR-värde (i klass med Aquarelle)

Det tvättar ur färger. Det är den dåliga färgåtergivningen som gör att folk ser ut som lik under kallvita lysrör. Testa ett Philips 965 (om det fortfarande tillverkas, annar vilket som helst som börjar på 9), du kommer märka skillnaden.
Har testat en hel del olika lysrör och de med överlägset fulast ljus tycker jag är Aquarelle/Power-Glo/Aquastar och Grolux

Alla de där är varianter på grolux-rör, och nej, jag gillar dem inte heller. Jag tycker det är ganska missriktat att fokusera på PUR - som jag sa duger vilket ljus som helst för växter, tillochmed glödlampa, bara de får tillräcklig intensitet, och det handlar i slutänden om vad som ser bra ut. Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.
#17 - 1 april 2013 22:27
Sv: bra lysrör med "gult" ljus

Nu blev det mycket att hålla reda på :)

Sun glo har temp på 4200K (http://www.pwss.se/product.php?productid=282&cat=1713&page=2), kanske kan vara något. Billigt också ... har plats för två rör - vad händer med färgen om man kombinerar det med t ex Aquarelle ...?

Jag stötte för några år sedan på en hemsida där de visade bilder på ett akvarium med olika belysning, det fanns en enorm massa bilder ... känner någon annan igen det? Jag bokmärkte så klart inte sidan.

Länkar till sidan imorgon.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 april 2013 07:56
Azur skrev:
som jag sa duger vilket ljus som helst för växter, tillochmed glödlampa, bara de får tillräcklig intensitet, och det handlar i slutänden om vad som ser bra ut. Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.

Som sagt åsikterna är olika. Alla växtexperter (även de som försörjer sig på att odla växter) som jag har hört hålla föredrag om växternas belysning håller definitivt inte med dig om att vilket ljus som helst duger bara det har tillräcklig intensitet.

Angående korallrevsakvaristiken hörde jag ett föredrag om belysning i saltakvarier på Sjöfartsmuseet (av Lasse Forsberg) för någon vecka sedan som inte heller direkt stödjer dina åsikter om jag säger så och de saltvattensakvarier med LED-belysningar som jag har sett har definitivt inte heller varit mörkblåa
#19 - 2 april 2013 08:12
hannesc skrev:
Länkar till sidan imorgon.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

här är sidan där man ser massa olika rör

http://saurama.aqua-web.org/
#20 - 2 april 2013 12:12
hannesc skrev:

Tackar! Den var det, ja. Där finns det en del åt bita i ...
#21 - 2 april 2013 20:53
Som sagt åsikterna är olika. Alla växtexperter (även de som försörjer sig på att odla växter) som jag har hört hålla föredrag om växternas belysning håller definitivt inte med dig om att vilket ljus som helst duger bara det har tillräcklig intensitet.

Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare.
Angående korallrevsakvaristiken hörde jag ett föredrag om belysning i saltakvarier på Sjöfartsmuseet (av Lasse Forsberg) för någon vecka sedan som inte heller direkt stödjer dina åsikter om jag säger så och de saltvattensakvarier med LED-belysningar som jag har sett har definitivt inte heller varit mörkblåa

Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag.
#22 - 2 april 2013 20:57

Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare.

Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag.
hannesc skrev:

Den sidan återger färgerna bra, men inte intensiteten. Hagen Marine Glo t.ex. ger ett så mörkt intryck att i ett ljust rum ser man knappt att belysningen är tänd.
#23 - 2 april 2013 21:21
Azur skrev:

Den sidan återger färgerna bra, men inte intensiteten. Hagen Marine Glo t.ex. ger ett så mörkt intryck att i ett ljust rum ser man knappt att belysningen är tänd.

Jag märker skillnad mellan ett Gro-lux och ett aquastar till exempel där Grolux är betydligt sämre, det växer inte i närheten lika bra. Vissa rör ligger mer rätt i våglängd än andra och jag har verkligen svårt att se hur ett biltema-rör skulle göra mitt hightech lika effektivt.

http://www.ecosolutions.nu/vaxtljus.php#.UVtHfle1LsE

Om vi följer länken ovan så menar du att en valfri ljuskälla är lika effektiv som ett Aquarelle eller ett Sylvania aquastar i mitt fall? Kan du förklara varför inte halogen brukas mer frekvent än mh, det är en investering som blir löjligt mycket billigare och jag är rätt säker på att folk skulle bruka dem mer frekvent om det fungerade lika bra. Det skulle ju bara vara att köra ett lysrör när karet fotas annars för att slippa det pissgula på bild.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 april 2013 21:31
Azur skrev:
Då har de fel. Det går exv utmärkt att odla växter under varmvita lysrör, tillochmed under glödlampor om man kan undvika att grilla växterna. Groluxrör/lampor handlar om att maximera PUR samtidigt som man minimerar strömförbrukning, eftersom allt ljuset skickas ut i en smal del av spektrum där gröna växter har har lättast att ta upp strålning. Det är av intresse om man är kommersiell odlare eller har väldigt stora akvarier, men för mig som liten hobbyist med tre akvarier är estetiskt intryck mycket viktigare..

Är det ändå inte lite konstigt att de som har åstadkommit riktigt snygga växtakvarier (dit hör definitivt inte jag - men jag har sett många sådana snygga akvarier) menar att man definitivt inte skall använda varmvita rör.

Jag sa inte att alla LED belysningar är knallblå, men jag vet inte hur du har burit dig åt för att missa skumt belysta monokromt blå korallakvarier - det räcker med 20 000K för att få den effekten och det är inte extremt högt för korallbelysningar idag

Jag har i alla fall aldrig IRL sett några akvarier där belysningen har legat över 20000 - det måste väl vara lika fult som att man köra med typ rent blåa lysrör och det gör väl ingen idag. Det var definitivt inte heller (snarare tvärtom) något som förespråkades elller diskuterades (varken av föredragshållaren eller åhörarna) på saltmötet på Sjöfartsmuseet. Däremot kan jag hålla med om att foton på saltakvarier ofta ser betydligt blåare ut än de är i IRL - sannolikt borde det kunna korrigeras med vitbalansen på kameran men akvaristerna är väl mer intresserade av akvarietekniken än av kamerateknik ;)
#25 - 2 april 2013 23:43
bra lysrör med "gult" ljus

Är det ändå inte lite konstigt att de som har åstadkommit riktigt snygga växtakvarier (dit hör definitivt inte jag - men jag har sett många sådana snygga akvarier) menar att man definitivt inte skall använda varmvita rör.

Rotala rotundifolia är ett bra exempel, Pogostemon stellata är ett annat.

De vägrar att bli ordentligt röda under fel rör, det bevisar om något att det påverkar i någon mån. Ok att en växt kanske växer men det kan bli ren missväxt på en del arter där de inte alls blir snygga. Polysperman i mitt hightech blir som pinnar med enstaka blad medan den blir tät och fin under aquarelle hos grannen som har en liknande setup.

Nog spelar det roll alltid, helt tveklöst.
#26 - 3 april 2013 13:07
Sv: bra lysrör med "gult" ljus

Jag gillar också varmt ljus framför det sterila lila sken som många kallvita rör ger.

Det är ju en smaksak och beror på hur man kombinerar rör men två jag gillar är hagen life glo, som funkar bra på egen hand, och jbl solar tropic, som kan vara en aning gult själv men passar bra i kombo.
Hagen sun glo avråder jag från, det har ett mycket onaturligt gult sken som sticker i ögat.
#27 - 3 april 2013 14:49
Azur skrev:
. Särskilt inom korallakvaristiken har det gått helt över styr, med LED belysningar som har nästan bara mörkblått ljus, så akvarierna blir mörka och saknar alla färger utom blått, och allt bara för att de ljusen har skyhög PUR. But I digress.

Jag kan inte få till bilderna på mina kar där jag har LED då kameran ser det blåa ljuset betydligt bättre än jag gör.
När det kommer till dom våglängder som används så överväldigas dom lätt av det gula ljuset, dvs karet ser inte så blått ut för ett mänskligt öga.
Kort o gott så hade det varit lika fel om man fotoshoppat färgerna åt det andra hållet, sanningen syns inte på bild.

El-kostnaden har varit ett problem inom salt och jag finner det positivt att man kunnat lösa detta genom att elda på rätt ställe till skillnad från det man gjorde tidigare.
Karen blir inte mörka heller, dom vita/röda/gröna/turkosa dioder som används ger otroligt mycket ljus och du kan få karet så gult som du vill ha om det är din preferens.
Jag har själv dragit ner effekten på mina vita då det blir såpass ljust att det stressar anthias arterna, fördelen är dock att korallerna inte behöver lida.

Många använder idag simulerade dygnsrytmer på sina kar nu när det är billigare och enklare med led, då brukar man köra extra blått på kvällen just för att framhäva korallerna av rent estetiska skäl.
Deras smak må då skilja sig från din känsla av estetik men jag tycker folk kan ha rätt till en par timmar om dagen där dom själv får bestämma vad dom tycker om;)

20K Är inte heller alltid helt blått heller, jag har använt flera 20k ljuskällor och dom flesta är inte så långt ifrån 10-14K på halogensidan.
Jag har haft ett par yrkesfotografer hemma från olika tidningar och frågat vad dom trott det var för kelvintal.
Båda tyckte oberoende av varann att det var dagsljus på en sommardag, dvs kallt vitt men ändå dagsljus.

CRI har jag inte så mycket förtroende för då den slutar väl egentligen på 5k, Gamut Area Index är väl den nyare skalan som skall vara mer anpassad för moderna ljuskällor.

//NiXoN

Annons