bra/lämplig utrustning till 375L?

#1 - 27 mars 2004 22:18

Tjo!
Blev glatt överraskad när jag hittade hit, för det verkar vara bra tryck i forumet här.. Så jag tänkte att jag ju lika gärna kunde ställa lite frågor själv!

Jag skall köpa ett 375L akvarium av en kompis (som inte använder det och alltså inte "kan" något om akvarium och jag kan alltså inte fråga honom..). Jag kommer få med benställning och lamp-armatur, men har ingen aning om vilka pumpar/värmare osv som jag kommer behöva och som är bra? Om någon har tips så blir jag tacksam! Jag betalar hellre mer för grejor av "högre kvalitet" om det gör skillnad (för jag vill såklart att fiskarna skall må så bra som möjligt), men har tyvärr inte en så fet plånbok..

En stor fördel för mig är ifall utrustningen inte låter så mycket, och jag köper alltså hellre tysta grejor även om de skulle råka vara dyrare..

Vad är det för skillnad på interna/externa filter? (Förutom det uppenbara då... [:)])

Hojta till om ni har några tips!
Tackar på förhand,
Daniel
#2 - 27 mars 2004 22:47
Om du vill ha tysta grejor är ju ett externt filter bra. Nu beror det ju på kvaliten hur mycket filtren låter men ett externt filter kan man sätta i ett skåp eller något för att få tyst på det.
#3 - 27 mars 2004 22:55
Satsa på ett bra filter från början, det är det enda riktigt bra tipset jag kan ge en nybörjare. Bra filtrering mäts inte i cirkulationshastighet utan möjligtvis i filtervolym. Bästa sättet att mäta om du har ett bra filter är hur länge det kan gå innan det behövs tvättas. Jag tvättar mina filter en gång om året, men då mer för att ha något att göra framför att det behövs. Om du vill satsa på innerfilter så försök att kompletera med blå filtermatta. Detta är det billiga sättet att få bra filter, men är kanske lite fult. Ett annat alternativ är att skaffa ett bra ytterfilter. Om du söker på forumet kommer du att finna att det är en del vilda debatter om vilket filter som är bäst/billigast. Slaget står oftast mellan eheim och fluval. Jag har filter från bägge tillverkarna och behöver köpa ny impeller till fluvalen varje år för att den skall gå tyst. Eheimen och andra sidan bara går och går och....
Kolla priserna på nätbutikerna i Tyskland, där är oftast eheim lika billiga som fluval i Sverige. Jag har haft mitt eheim filter i 5 år och fluvalfiltret i 8 år. Så om du slår ut det på tiden så är det väldigt billiga grejor.

Värmare brukar man säga att man skall ha 1/2-1/3 av akvariets volym i watt. Jäger är bra grejor som brukar fungera lääääänge. En hudralapp mer än dom billigare värmarna kan det vara värt om dom varar dubbelt så länge, eller?
MVH
magnus
#4 - 27 mars 2004 23:16
Vad kan man säga. Tropfrog har nog sagt det mesta. Själv har jag eheim och fluval 4 +. Har alltid varit emot innerfilter för att de tar upp för mycket plats men jag är väldigt nöjd med min fluval 4:a. De är billiga också. Eheim dyrt men värt sitt pris.
#5 - 27 mars 2004 23:32

Oki! Snabba svar här! :)

Så låt säga att jag vill köpa ett externt Eheim-filter... Återstår att bestämma sig för vilket..?

Det finns exempelvis Eheim 2217, Eheim 2250 och Eheim professionell II 2028 att välja mellan, för jag antar att det är bättre med ett "för stort" filter än ett för litet?! Eller finns det någon som vågar sig på ett konkret tips angående Eheim för 375 liter? :)

Blubb!
#6 - 27 mars 2004 23:46
Ett Eheim 2250 hade nog varit idealiskt för dig. Pumpar nästan 3 x volymen per timme och har 12 liters filtervolym (rekommenderat för 375 liters är 11.25). Bara att slå till tycker jag ;)
#7 - 28 mars 2004 05:07
Hmm.. alltså, debatten går vild, MEN, varför denna fanatiska genomströmmning egentligen?., är det inte bara tan/malawi som kräver detta?..
jag kan ju säga att jag inte har en sån kraftig pump i mitt 375, och ägaren innan hade ett ännu mindre....
#8 - 28 mars 2004 19:31
Ju mer vatten som strömmar igenom filtret desto mer vatten renas per timme. Sen är det ju inte heller så att vattnet är helt rent bara det runnit genom filtret en gång utan det behöver filtreras ett flertal ggr, därav den stora genomströmningen.

hoppas du förstår vad jag menar...
#9 - 28 mars 2004 22:32
Oki!
Jag har frågat om vad jag skall ha *i* filtret i en annan tråd, men det kan vara lite intressant att få flera infallsvinklar i det hela.. Såå.. Vad tycker ni att jag skall fylla ett Eheim 2250 med för ett 375L? Tänk på att jag inte har någon koll, och jag är alltså helt omedveten om eventuella "självklara" saker ;)

Jag har iofs förstått att det inte är makaroner från Buitoni eller Barilla som skall i.. =)
#10 - 29 mars 2004 07:27
Ursprungligen skickat av MikaelE

Ju mer vatten som strömmar igenom filtret desto mer vatten renas per timme. Sen är det ju inte heller så att vattnet är helt rent bara det runnit genom filtret en gång utan det behöver filtreras ett flertal ggr, därav den stora genomströmningen.

hoppas du förstår vad jag menar...

Optimal biologisk filtrering uppnås vid 10ggr filtervolymen i genomströmmning per timme. DVS 100 liter i timmen som rinner genom 10 liter stort filter. Nu krävs det ju lite mer cirkulation för akvariets del och "optimal" filtrering kommer att bli ett filter på närmare 100 liter volym. Kanske inte låter så optimalt längre? Men om du vill närma dig optimal filtrering i ett vanligt ytterfilter skall du strypa genomströmmningen så mycket du vågar och eventuellt kompletera med en annan pump för cirkulation.

Jag tycker att du skall fylla ytterfiltret med enbart makaroner och ha ett mekaniskt förfilter på det. Makaronerna köper du billigast i en hembryggningsaffär.
MVH
Magnus

Annons