Bra komplett akvarium?

#1 - 2 augusti 2015 06:41
Jag funderar på att skaffa akvarium igen. Jag hade ett senast 2009 men flyttade och hade inte möjlighet att ta med det. Nu har jag flyttat igen och barnen är också intresserade!

Sist hade jag ett Juwel Rekord(?) 110 liters som var bra bortsett från lite svagt ljus i rampen.

Vilka tillverkare är idag bra att satsa på? Jag har tänkt mig c:a 400 liter och komplett med möbel.
#2 - 2 augusti 2015 08:04
Jag hade kollat på MP/Eheim. Inga irriterande mittstag eller fast plastsarg högst upp på karet för rampen som Juwel har.
#3 - 4 augusti 2015 10:59
Efter att ha kollat runt lite på olika märken så verkar definitiv MP/Eheim vara en kandidat. Deras 330-liters verkar bra om det får plats. Får väl förhandla med frugan om att vi inte ska ha fula bokhyllor med skönlitterärt skräp som L. Marklund utan istället ska ha ett snyggt akvarium. Jag kan även hala fram "men barnen vill ju ha"-kortet om förhandlingarna blir segdragna.

Någon som föreslår något annat akvarium?
#4 - 4 augusti 2015 13:22
[QUOTE=Robot;1741475]Efter att ha kollat runt lite på olika märken så verkar definitiv MP/Eheim vara en kandidat. Deras 330-liters verkar bra om det får plats. Får väl förhandla med frugan om att vi inte ska ha fula bokhyllor med skönlitterärt skräp som L. Marklund utan istället ska ha ett snyggt akvarium. Jag kan även hala fram "men barnen vill ju ha"-kortet om förhandlingarna blir segdragna.

Någon som föreslår något annat akvarium?[/QUOTE]

Bara köpa med hemleverans, gjort är gjort och sedan ber du om förlåt ;-)
#5 - 4 augusti 2015 15:36
Än snyggare är ju ett öppet kar i optiwhite-glas med passande bänk och en hängande LED-ramp över.. Om det passar in: https://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sD3
#6 - 4 augusti 2015 16:12
Kan man acceptera att det endast är 45 cm högt är föreslaget MP/Eheim akvarium nog ett bra val.
#7 - 5 augusti 2015 06:01
Eheim scubaline 460 var länge en dröm, måtten 130x60x60cm känns så rätt.. Detta har visserligen ett mittstag men rampen går fortfarande att lyfta av utan att det blir en plastsarg kvar som på Juwel. https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/freshwater-aquariums/scubaline-460_wenge-white
#8 - 5 augusti 2015 06:20
Lite mer att kolla på när det gäller Eheim:
" target="_blank">
#9 - 6 januari 2016 20:46
Så nu är det verkligen på gång att skaffa nytt akvarium! Det kommer nog bli ett Juwel 240-liters då jag kan få bra pris från vår lokale handlare här.

Jag är lite sugen på en 3D-bakgrund till. Någon som kan rekommendera en passande för ett kar med inspiration från ett syd- /centralamerika?
#10 - 7 januari 2016 13:19
[ATTACH=CONFIG]n2347684[/ATTACH]
Jag har satt BTN Slimeline i mitt. Bra då det inte tar så mycket av djupet i karet tycker jag.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 7 januari 2016 14:46
När du köper ett Juwelkar kan det vara bra att köpa en bättre ramp med en gång. Dvs försök få med LED-beslysning eller HiLite som är T5-rör (köp till reflektorer)
#12 - 7 januari 2016 18:54
Swagga; Ja BTN slim ser bra ut! Ganska ok pris också!

Christian; ja, jag ska se till att få rejält med ljus. Hade "problem" med det sist och ska ge fiskarna det bästa näst intill solen!

Edit:
Jag kollade lite på Rio 300 också. Den har ju 4x54 w i rampen till skillnad från 2 hos Rio 240. Båda kommer med t5-rör men reflektorer får man köpa separat. Med 200w ljus så kanske led är ett bra alternativ för billigare drift...
#13 - 7 januari 2016 20:19
Köp ett Juwel Rio 300 du kommer inte att ångra dig :-)
#14 - 7 januari 2016 21:37
[QUOTE=Christer5;n2347794]Köp ett Juwel Rio 300 du kommer inte att ångra dig :-)[/QUOTE]

+1
#15 - 7 januari 2016 21:39
[QUOTE=Christer5;n2347794]Köp ett Juwel Rio 300 du kommer inte att ångra dig :-)[/QUOTE]

Hmm, får höra vad handlarn här kan pressa det priset till då... :)
#16 - 8 januari 2016 16:21
Nu akvariet beställt. Det blev
Juwel Rio 300 mörkt trä med bänk
Juwel Hi-lite x 4
Juwel reflektorer
BTN slimline basalt
Sand

Tanken är att det blir lite Sydamerika i. Kanske lite inslag av palettciklider och några asiater.

Det behöver vara barnvänligt så båda ungarna fastnar i intresset! ☺️
#17 - 8 januari 2016 16:59
[QUOTE=Robot;n2347887]Nu akvariet beställt. Det blev
Juwel Hi-lite x 4
Juwel reflektorer
BTN slimline basalt
Sand

Tanken är att det blir lite Sydamerika i. Kanske lite inslag av palettciklider och några asiater.

Det behöver vara barnvänligt så båda ungarna fastnar i intresset! ☺️[/QUOTE]

Tror aldrig du kommer ångra att du valde 300 istället för 240 - bra val! Lycka till :)
#18 - 8 januari 2016 19:37
Nej med mycket mer ljus, mer filtermassa och bra höjd i så var det nog värt de 2000 kr extra. Akvariet kommer i nästa vecka men jag får vänta lite med att fylla det för en elektriker ska montera ett vägguttag bakom akvariet först...
#19 - 9 januari 2016 08:49
Djupet på 51cm på Rio 300 mot Rio 240 41cm gör en hel del. Samtidigt kan man ju undra varför dom gör akvarierna så höga. Det hade varit betydligt bättre med mindre höjd och mera djup. Trevligare proportioner och lättare att få till scape i karet isf.
#20 - 9 januari 2016 11:06
Det som är så utomordentligt snyggt med Rio 300 är höjden, rymmer även fiskar som kräver höjd kan helt klart inredas på ett fint sätt
Tycker att just måtten på detta akvariet är så bra;:-) Är övertygad om att du kommer få stor glädje och lycka till med ditt nya akvarium nu börjar det roliga med att planera och skapa en ny undervattens värld.
#21 - 9 januari 2016 11:55
Jag håller med Christer. Det jag tycker är bra med att det inte är så djupt är att det inte tar så stor plats så att säja. Och det är trots höjden lätt att nå baktill i karet. Mitt 300 liter alukar som jag hade var lika högt men jag tyckte det var svårare att inreda :)
#22 - 9 januari 2016 12:22
Förutom en lång pincett och sax så är Hagen Multi planteringstång och sax ett måste,är 70 cm lång och funkar väldigt bra,den använder jag ofta [:-106]
#23 - 9 januari 2016 12:52
Ja, just den extra höjden tyckte jag var trevligt så kan man skapa lite olika nivåer i burken. Det jag kände sist med mitt 110 liters var bl.a. att höjden inte räckte till. Med ett antal centimeter sand redan i framkant så var det bara c:a 30 cm kvar i höjd och det gillar ju inte vissa fiskar.

Med ordentligt ljus hoppas jag kunna skapa en fin undervattenvärld där växter och fiskar lever i symbios! :)
#24 - 9 januari 2016 14:35
Då har du hittat ett nästan perfekt akvarium[:-140]
#25 - 9 januari 2016 19:44
Ja när man hittar balansen så är det en bra känsla. Man inser att man bara behöver ge lite animalisk föda då och då till fiskarna för de får den vegetariska biten på närmsta växt och behöver inte suga upp slam för växterna och de goda bakterierna tar hand om allt!
#26 - 9 januari 2016 21:17
Tror inte dom flesta som sysslar med aquascaping håller med om måtten på Juwelkaren är perfekta, men det betyder ju inte att det funkar ändå. Men såg den som inte önskat mer djup i sitt akvarium..
#27 - 9 januari 2016 23:21
Sleaper, nej det är svårt att uppfylla alla krav och önskemål. Så fort jag har fått barnen fast i detta intresse så kan det bli lite special akvarium. Jag menar, det är väl därför man har garage? 😉
#28 - 10 januari 2016 08:48
[QUOTE=Robot;n2348071]Sleaper, nej det är svårt att uppfylla alla krav och önskemål. Så fort jag har fått barnen fast i detta intresse så kan det bli lite special akvarium. Jag menar, det är väl därför man har garage? 😉[/QUOTE

Eller källare :-)
​
#29 - 10 januari 2016 11:07
[QUOTE=Sleaper;n2348061]Tror inte dom flesta som sysslar med aquascaping håller med om måtten på Juwelkaren är perfekta, men det betyder ju inte att det funkar ändå. Men såg den som inte önskat mer djup i sitt akvarium..
[/QUOTE]

Är säkert så :-)
#30 - 10 januari 2016 13:00
[QUOTE=Sleaper;n2348061]Tror inte dom flesta som sysslar med aquascaping håller med om måtten på Juwelkaren är perfekta, men det betyder ju inte att det funkar ändå. Men såg den som inte önskat mer djup i sitt akvarium..
[/QUOTE]
angående mått så limmade jag ett 80x80x30 och gjorde en bänk till detta och det är otvivelaktigt det roligaste kar jag har både inredningsmässigt och att titta på:) skickar lite länkar till det!

Här är det färdigbyggt http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1718.jpg

Och som man kan se här så kan det inredas lite hur som helst:p
" target="_blank">

" target="_blank">
#31 - 10 januari 2016 14:52
[QUOTE=åheim;n2348112]
angående mått så limmade jag ett 80x80x30 och gjorde en bänk till detta och det är otvivelaktigt det roligaste kar jag har både inredningsmässigt och att titta på:) skickar lite länkar till det!

Här är det färdigbyggt http://i32.photobucket.com/albums/d4...4/IMG_1718.jpg

Och som man kan se här så kan det inredas lite hur som helst:p
" target="_blank">

" target="_blank">
[/QUOTE]
Jag såg just alldeles tydligt framför mej hur det skulle se ut om jag kastar ut köksmöblerna och ställer ett sånt mitt på golvet under kökslampan [:-38]
#32 - 10 januari 2016 15:11
[QUOTE=Robot;n2347887]Nu akvariet beställt. Det blev
Juwel Hi-lite x 4
Juwel reflektorer
BTN slimline basalt
Sand

Det behöver vara barnvänligt så båda ungarna fastnar i intresset! ☺️[/QUOTE]
Grattis till valet av ett riktigt snyggt kar! Som andra sagt kommer du att tacka dig själv för de extra litrarna som ju är 350 trots att det heter 300.
Barnen kommer att gilla det du gillar. Ser de att du är lycklig och sedan berättar små anekdoter om det som händer och finns i karet så brukar det ofta klicka rejält.
#33 - 10 januari 2016 15:28
Jag har själv ett Rio 300 och gillar det skarpt, höjden är bra att bygga med och ger fin insyn. Det är dock praktiskt om man har armar som en orangutang alternativt bra verktyg 😉
#34 - 10 januari 2016 19:41
Snygga kar åheim, gillar det översta som har lite grenar och löst bös på bottnen, känns som något man brukar se på River monsters!

Jo barnen kommer nog att gilla det. Vår äldste pojk som är 6 år har haft olika husdjur i form av mjukisar och plastdjur sen han var 4 och det är många riktiga djur som skulle behöva bli så väl behandlade!
#35 - 11 januari 2016 17:52
[QUOTE=Rufus;n2348124]Jag har själv ett Rio 300 och gillar det skarpt, höjden är bra att bygga med och ger fin insyn. Det är dock praktiskt om man har armar som en orangutang alternativt bra verktyg 😉[/QUOTE]

Jo, plast-ramen bidrar ju med ca. 8cm på höjden vilket gör att man får "förlänga" armarna. :)

Annons