Har kollat runt lite på nätet efter en bra kamera som jag kan önska mig i julklapp :D :p hittade den här
Nikon 40D + [FONT=Verdana][SIZE=2]AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II[/SIZE][/FONT] på cyberphoto.se.
Nu undrar jag om den är något att ha. Den ska användas till fiskfoto (såklart) och lite "allroundfoto" (sport, natur, osv)
Har förstått att den är rätt så nybörjarvänlig och inte så dyr (vilket är viktigt för att ha någon chans att få den av tomten :D) men jag har ingen aning om vad "[FONT=Verdana][SIZE=2]AF-S DX 18-55/3,5-5,6G II[/SIZE][/FONT]" betyder... Är den bra :p
Jag vet att det är mycket sånna här frågor i forumet, men jag kan inte mycket om kameror, kameraoptik osv... de andra trådarna hjälper mig inte mycket [:o]
Ursäkta om det var lite krångligt.
Tack på förhand :)
AF-S betyder att det är autofokusobjektiv (AF), med inbyggd autofokusmotor (S), vilket krävs på Nikon D40, D40X och D60 då dessa inte har sådan motor i kamerahuset.
DX betyder att objektivet är avsett för kameror med s.k. DX storlek på sensorn och inte passar till den större FX sensorn som finns i vissa av Nikons proffskameror, eller till kameror med film.
18-55 är brännvidden på objektivet, man kan säga att 30 är "normalbrännvidd", alltså så som man ser med ögat, lägre är vidvinkligare och högre är tele, det kan också kallas för 3 gångers zoomobjektiv då den längsta brännvidden är ca 3 gånger den kortaste.
3,5-5,6 är ljusstyrkan, lägre tal anger större maximal bländaröppning och därmed större ljusinsläpp genom objektivet, man kan säga att ju större bländare desto bättre (lägre tal alltså) 3,5 är vid 18mm och 5,6 vid 55mm.
G betyder att det inte finns någon konventionell bländarring och att det inte kan användas på gamla kamerahus.
II betyder andra generationen av detta objektiv.
Om D40 är bra beror ju på vad man vill ha eller förväntar sig. Det är en ganska enkel systemkamera men har det man behöver, den är dessutom väldigt prisvärd.