Bra inredning till ett Malawi-kar? Behöver hjälp

#1 - 24 maj 2007 15:26
Har suttit och kikat på bilder av hur andras akvarium ser ut och kommit fram till att vårat ser för tråkigt ut. http://i201.photobucket.com/albums/aa35/BananaPete/250LitersMalawi-1.jpg
Skulle gärna vilja få det att se roligare ut och ändå ha en trivsam miljö för våra fiskar men jag och min sambo är totalt odugliga när det kommer till att fantisera ihop något snyggt. För att göra problemet ännu värre så har vi i princip ingen marginal i ekonomin för att köpa inrednings detaljer. Lite växter och sådant kan vi säkert ta oss råd med (har även blivit lovade hjälp med billiga växter av andra zoopet-are) men saker som BTN-bakgrunder är tyvärr uteslutna för närvarande.

Någon som har lite tips hur vi ska kunna förbättra utseendet på vårat akvarium men ändå hålla det trivsamt för innevånarna? All hjälp tas tacksamt emot![:I]

Akvariet är förresten på 250 liter och bebos av 5 Golden,4 Socolofi, 5 Auratus, 5 Rödzebror och 2 Ancistrus.
#2 - 24 maj 2007 15:43
Fixa ihop en egen bakgrund av frigolit, kanske? Finns massor av trådar här om det. :)
Sedan kan man ju alltid plocka sten ute och ha i akvariet istället för den där krukan.
Kanske byta ett av lysrören till ett blått?
#3 - 24 maj 2007 16:01
Har suttit och kikat på bilder av hur andras akvarium ser ut och kommit fram till att vårat ser för tråkigt ut. http://i201.photobucket.com/albums/aa35/BananaPete/250LitersMalawi-1.jpg

Skulle gärna vilja få det att se roligare ut och ändå ha en trivsam miljö för våra fiskar men jag och min sambo är totalt odugliga när det kommer till att fantisera ihop något snyggt. För att göra problemet ännu värre så har vi i princip ingen marginal i ekonomin för att köpa inrednings detaljer. Lite växter och sådant kan vi säkert ta oss råd med (har även blivit lovade hjälp med billiga växter av andra zoopet-are) men saker som BTN-bakgrunder är tyvärr uteslutna för närvarande.

Någon som har lite tips hur vi ska kunna förbättra utseendet på vårat akvarium men ändå hålla det trivsamt för innevånarna? All hjälp tas tacksamt emot![:I]

Akvariet är förresten på 250 liter och bebos av 5 Golden,4 Socolofi, 5 Auratus, 5 Rödzebror och 2 Ancistrus.

hej!

tyckte inte att det såg såå trist ut!!

du verkar lite självkritisk, men visst, jag skullle nog "fimpa" krukan jag med, sen kanske satsa på lite Vallisneria eller någon annan trevlig växt

kanske lite Anubias?

lycka till
Kristoffer
#4 - 24 maj 2007 16:02
Krukan ska väck snarast...hade en stor tom yta där så jag slog hål i krukan och la den där tillfälligtvis...den har dock blivit väldigt poppis hos vår ena Socolofi-hane så jag kommer känna mig lite taskig när jag tar bort den.

Blått lysrör ska jag ta och kika på,kanske blir lite "mysigare" ljus i karet då.

Frigolit-bakgrund blir det nog inte dock,jag känner mig själv och min oförmåga att skapa saker med händerna för väl för att ge mig på det. Jag har liksom inget "sinne" för sådana saker utan det ser ut som..ehm...skit när jag försöker skapa något.
#5 - 24 maj 2007 16:16
Krukan ska väck snarast...hade en stor tom yta där så jag slog hål i krukan och la den där tillfälligtvis...den har dock blivit väldigt poppis hos vår ena Socolofi-hane så jag kommer känna mig lite taskig när jag tar bort den.

Blått lysrör ska jag ta och kika på,kanske blir lite "mysigare" ljus i karet då.

Frigolit-bakgrund blir det nog inte dock,jag känner mig själv och min oförmåga att skapa saker med händerna för väl för att ge mig på det. Jag har liksom inget "sinne" för sådana saker utan det ser ut som..ehm...skit när jag försöker skapa något.

hej!!

ok
själv skall jag börja mitt bygga av bakgrund till helgen
tänkte köpa frigolit, samt akvariegrus och svart skiffer

tänkte sedan silikona upp skifferbitarna på frigoliten, och "täta" med akvariegrus

tipset har jag fått av en annan kille här

hans bakgrund blev mycket snygg, det skall min bli med

jag är INTE dålig med händerna, tvärtom är jag ganska "vass"

ha re

Kristoffer
#6 - 24 maj 2007 20:08
du kanske kan vända på din planch, och använda den blåa/svarta sidan? Jag tycker målad svart bakgrund är ganska stilrent. Sen tycker jag du ska köra på naturstenar, och kanske slå sönder kalkstenarna och ha dem under gruset. Ett tips är att du köper en påse blästersand på biltema för runt 50kr, mycket snygg och billigt.
#7 - 24 maj 2007 20:14
wicked1 skrev:
du kanske kan vända på din planch, och använda den blåa/svarta sidan? Jag tycker målad svart bakgrund är ganska stilrent. Sen tycker jag du ska köra på naturstenar, och kanske slå sönder kalkstenarna och ha dem under gruset. Ett tips är att du köper en påse blästersand på biltema för runt 50kr, mycket snygg och billigt.

hej!!

jag har tröttnat på min bakgrund jag med

skall nog ta o köpa en ny i morgon

skippar nog mitt "projekt" med skifferbakgrund på frigolit
jag har en sådan där bakgrund med olika motiv på de olika sidorna

men tröttnat på båda

tips på en snygg bakgrund?
billig helst!!

Kristoffer
#8 - 25 maj 2007 12:57
Vad menar du med naturstenar? Vanliga gråstenar som jag plockar ute i skogen eller?
Har tyvärr ingen enfärgad sida på vår bakgrund utan ett annat foto annars hade jag gärna provat att vända för jag har också sett att det kan vara riktigt snyggt. Är lite inne på att köpa nån billigare variant av 3d bakgrund (ekonomi-btn typ) men jag ska ner till butiken och kolla hur dyra de är och hur plastiga de ser ut först.
Gruset skulle nog kunna fungera bra också,ska ta och gå in på Biltema och kolla när jag är där...några bra tips på hur man "häller i" grus i ett redan fyllt akvarium utan att det flyter omkring?
Hade gärna flyttat fiskarna om jag kunde men jag har bara yngelkaret tillgängligt och det är fullt med yngel just nu så det funkar inte riktigt då de nog blev käk åt de stora fiskarna rätt omgående.

Funderar på lite växter också men jag är inte säker på om det är en bra ide till Malawis. Vi har lite Anubias och Valisnera (stavas det så?) för tillfället...Anubias fungerar bra och växer så sakteliga till sig men Valisneran sliter de upp,biter sönder och misshandlar i största allmänhet så den ser för hemsk ut.
Några bra tips på lättskötta växter som kan fungera? Får gärna vara lite höjd på dem så att akvariet inte ser så "platt" ut.

Många bra tips hittills! Tack för hjälpen allihopa och fortsätt gärna posta om ni kommer på något bra. Så fort jag gjort lite större förändringar ska jag posta nya foton så får vi se om ni kommer på något annat [;)].
#9 - 25 maj 2007 14:40
en annan billig och ändå någolunda okej bakgrund, är om du tejpar fast en svart soppsäck på baksidan. Om du söker i forumet på "natursten" så kommer du hitta massa fakta om vilka stenar som är okej eller inte. Jag tycker stenar från naturen känns mer "äkta" i akvariet än köpta:P
#10 - 25 maj 2007 14:41
sen tror jag det är bäst om du tömmer karet och sen häller i sanden ;p. Fast aa, ja vette fan haha. Kanske funkar om du tvättar all sand först:p. Jag hade hällt i sanden när det var tomt iaf:p. (blästersand ger inte samma "dimma" som rådasand)
#11 - 25 maj 2007 19:13
Ok,ska kolla upp det där med stenarna nu i helgen. Fick lite inspiration och en del ideer idag så nu ska jag börja rita lite och fundera ut vad jag behöver.

Bakgrunden får jag grunna lite till på,har liksom inte kommit på hur jag vill att den ska se ut ännu. Vore skitfint med BTN men om jag förstod den prislista jag hittade rätt skulle det gå på ca 2300kr till vårat kar och det är alldeles för häftigt för oss.

Lite inne på att bygga en höjd på ena sidan akvariet där jag låter en del plantor växa runt en grotta och sedan låta höjden slutta ner till en del med något eller några stenrösen och mindre växter. Ser kanon ut i huvudet,nu gäller det bara att lista ut hur jag praktiskt ska bygga det. Borde väl gå att forma höjden i frigolit som jag sedan silikonerar fast lite sand på som "stomme" och sedan jobba därifrån. Stenrösen borde ju vara lätt att bygga i någon form av sten som jag lägger silikon på för att hålla ihop det.

Sen återstår det växter...får väl åka ner till Akvariekällaren och spana lite:p. Får se vad jag kommer fram till....känns i alla fall skönt att ideerna börjar komma.
#12 - 27 maj 2007 13:19
Gjort om lite...

Har gjort om en del i akvariet nu. Satt i lite växter, ett blått lysrör samt möblerat om en del. Inga stora förändringar men i alla fall något.

Har bestämt mig för att, när ekonomin tillåter, inhandla och montera en BTN-slimline bakgrund,har dock ej bestämt mig för exakt vilken ännu. För närvarande står det mellan en rödaktig eller en kalkstensvit,inte säker på vilken som kommer göra sig bäst.
Plantorna måste även få växa till sig lite innan allt kommer till sin rättvisa då de är tänkta att dölja en del saker,som krukan i vänstra hörnet.

Postar ett foto på hur det ser ut nu...lite suddigt men det beror på vår usla kamera. http://i201.photobucket.com/albums/aa35/BananaPete/2.jpg

Långt ifrån lika vackert som många av de kar jag sett här men i alla fall bättre än när jag började.
#13 - 27 maj 2007 13:38
såg redan bättre ut;)
#14 - 27 maj 2007 13:46
[:D] Det gläder mig att höra! Tackar!
#15 - 30 maj 2007 09:12
[COLOR=deepskyblue]"Några bra tips på lättskötta växter som kan fungera? Får gärna vara lite höjd på dem så att akvariet inte ser så "platt" ut."[/COLOR]

[COLOR=black]jag har crinumlökar i mitt malawikar och det funkar jättebra.. dom sticker verkligen iväg på höjden... får klippa ner dom ganka ofta..[/COLOR]

lycka till med inredningen!

/Arvid
#16 - 30 maj 2007 12:15
Jag har provat på alla möjliga lösningar när det gäller backgrunder och jag blev bara nöjd när jag instalerade min Slimline för två veckor sedan. Rekomenderas!
#17 - 31 maj 2007 07:10
lofeman skrev:
[COLOR=deepskyblue]"Några bra tips på lättskötta växter som kan fungera? Får gärna vara lite höjd på dem så att akvariet inte ser så "platt" ut."[/COLOR]

[COLOR=black]jag har crinumlökar i mitt malawikar och det funkar jättebra.. dom sticker verkligen iväg på höjden... får klippa ner dom ganka ofta..[/COLOR]

lycka till med inredningen!

/Arvid

Amaryllis-lökar? Trivs de under vatten :eek:? Min farmor skulle bli skitlycklig om jag ringde henne och sa att jag nyss planterat lite Amaryllis :p. Men hon skulle nog idiotförklara mig strax efteråt när berättade att jag planterat dem i vårat akvarium:D.
Eller har jag gjort något jättefel när jag sökte så att de inte alls är Amaryllis?
#18 - 11 augusti 2007 16:58
Äntligen fått tummen ur och gjort lite större ändringar idag. Bytte bottenmaterial till Biltemas blästersand,vände på fotobakgrunden (valde att skippa slimline av ekonomiska skäl), flyttade omkring alla stenar, la i en stengrotta jag gjort själv av sten stulen vid ett vägbygge[:-2] och silikon samt ordnade om växterna lite. Passade även på att lägga i frigolit på botten.Tycker i alla fall själv att det ser mycket bättre ut nu. Nästa steg blir ett till blått lysrör men det får vänta till månadsskiftet.
#19 - 11 augusti 2007 19:22
ser bra ut det där:D
#20 - 11 augusti 2007 20:54
Trevligt att någon annan gillar det :D. Blev inspirerade när vi höll på så vi har gjort om bägge våra yngelkar också.

Annons