Bra innerfilter till 63 liters, Eheim?

#1 - 12 februari 2010 15:55
Är det fortfarande Eheim som är bäst?

Söker ett bra, hållbart, tyst, lätt att rengöra (och helst ska man aldrig behöva rengöra det;) )
Helst skulle jag vilja ha hela filtret under vattnet. Vill inte modifiera filtret.

Har sett att Fluval har en U-serie. Någon som har erfarenhet av den?

Tänker ha en liten Tanganyika biotop i akvariet.
#2 - 12 februari 2010 16:32
Jag har ett Eheim AquaBall till mitt 54 liters, funkar utmärkt.

När man gör rent filtret så kan man ta en filterpatron i taget så förlorar man inte så mycket goda bakterier.
#3 - 12 februari 2010 19:37
Har ett Eheim Biopower 160 till 54 liters. Funkar bra!
#4 - 12 februari 2010 23:57
Håller med om Eheim aquaball, bra filter, så gott som ljudlöst. "utblåset" är reglerbart, så du kan köpa en modell större och ställa ner flödet och på det viset så får du samma flöde som ett mindre fast med större filter yta = inte rengöra så ofta. När du rengör det, gör det i samband med vattenbyte, när du har en spann full med gammalt vatten stick ner filtret där i och gnugga bara av filterpatronen i det lite lätt för att få bort den grövsta smutsen. På det viset ha du kvar dom flesta goda filterbakterier.

Spola ALLDRIG igångkört filter i rent kranvatten, det är rena döden för bakterierna.
#5 - 13 februari 2010 01:05
svåravlivad myt att dricksvattnet från våra kranar skulle ta livet av filterbakterierna.
#6 - 13 februari 2010 08:27
Tack för era svar!
Är Eheim Biopower en nyare modell av Aquaball:en?
Vad är det för skillnad på dem?
#7 - 13 februari 2010 16:13
museo12 skrev:
Tack för era svar!

Är Eheim Biopower en nyare modell av Aquaball:en?

Vad är det för skillnad på dem?

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=neuigkeiten_35199_ehen
#8 - 13 februari 2010 22:33
Gaffel skrev:
svåravlivad myt att dricksvattnet från våra kranar skulle ta livet av filterbakterierna.

undrar vad den kommer ifrån? att man ska se upp med temperaturen kan jag förstå men annars spolar jag alltid mina filter i kranen utan att få några problem annat än bättre flöde ;)
#9 - 14 februari 2010 03:41
Nu har jag inte rensat mina filter på snart ett år men normalt slår jag filtermattorna stenhårt i badkaret ett par ggr innan jag spolar dom rena i iskallt vatten.
#10 - 14 februari 2010 08:38
jag spolar mina filterpatroner när flödet minskar
#11 - 15 februari 2010 19:27
om en mot akvariets storlek väl avvägd filtermatta sätter igen så har man antagligen matat för mycket... småfilter sätter igen snabbare än stora...

Har inte provat aquaball/Biopower själv, men jag skulle hellre köra med ett pumphuvud och en bit filtermatta...

Annons