Hejsan har läst en hel del inlägg men blir verkligen inte klokare alls, snarare helt förvirrad!
Jag har precis köpt ett 200 liters akvarium och behöver köpa ett innefilter och en doppvärmare.
Men sen kommer vi till innefilter som blir rena djungeln. Vilket märke är pålitligt? Inte allt för dyrt? Och framförallt är tillräckligt för att rena akvariumet?
Tanken är att ja ska ha de vanligare fiskarna som tetror, ciklider, slöjstjärt, platy och malar, har inte riktigt bestämt mig än på den fronten! men det är de ja är mest intresserad av! =)
[TABLE="width: 100%"]
[TR]
[TD="align: left"][h=1][FONT=arial black][SIZE=4]Innerfilter till Akvarium[/SIZE][/FONT][/h]Innerfilter rekommenderas till ditt akvarium för att få en så bra vattenkvalitet som möjligt på ditt akvarievatten. Eheim och Fluval är dem filtren som är mest populära/florerar mest på detta forum och vilken av dem som är bäst... därom tvistar den lärde!
En sak är säker att Innerfilter är de mest använda filtren. De är enkla att rengöra och ger en utmärkt biologisk, kemisk och mekanisk filtrering. Ett innerfilter till akvarium innehåller olika sorters filtermaterial beroende på vilket man väljer.
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[h=1][SIZE=6][FONT=arial black]Ytterfilter till akvarium. Fem fördelar (och Två nackdelar)[/FONT][/SIZE][/h]
[LIST=1]
[*][FONT=Arial]Väljer man rätt ytterfilter från början, så ska det klara av att vara i drift i ditt akvarium i månader utan att det behöver rengöras.[/FONT]
[*][FONT=Arial]Akvariumet får en bättre biologisk balans, och blir renare. Detta beror på att du får plats med mer filtermaterial än i ett traditionellt innerfilter.[/FONT]
[*][FONT=Arial]Enkelt att rengöra! Med ett enkelt handgrepp kopplar du bort ytterfiltrets behållare för rengörning.[/FONT]
[*][FONT=Arial]Vid underhåll av filtret störs inte akvariets invånare på samma sätt som om du har ett invändigt filter.[/FONT]
[*][FONT=Arial]Det är enkelt att påverka vattenvärden som tex. Ph genom att tillsätta torv eller kalk i ytterfiltrets behållare.[/FONT]
[/LIST]
[COLOR=#000000][FONT=helvetica][FONT=Arial]På minussidan så är det lite svårare att koppla in ett ytterfilter jämfört med ett invändigt filter.[/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=helvetica][FONT=Arial]Det finns också en teoretisk ökad risk för läckage eftersom slangarna går på utsidan av ditt akvarium.
Det sista jag ska skriva är några råd:
-Ta i lite vad det gäller liter/timme så ligger du bra till, snålar du är risken att du blir missnöjd
-Tänk på att det är en engångskostnad
-Lägger denna sista som en parantes för säkerhets skull då den är efter hur jag brukar ha gjort med mina kar ( jag själv väljer oftast filter som klarar mer än vad jag har i akvarievolym, till ditt 200l skulle jag tagit ett filter som klarar mer än dem 800L/H detta är då gällande ytterfilter då man kan reglera trycket senare genom att borra lite mer hål i tillbakaröret. Innefilter skulle jag köra 2 stycken 800L/H eller ett av dem lite svagare. Har man fiskar som gillar mer stilla vatten så kan man byta ut det extra innefiltret till en luftpump av starkare sort Eheims 400 med 2 utblås där du i så fall kan alternera mellan luftblås eller hörnfilter)
Tänk i alla fall på att du ska köra dina filter på fullblås som en av mina hjältar här på forumet skrev en gång.
Lycka till
//Jonas[/FONT][/FONT][/COLOR]