Bra information om Nitrit!!!

#1 - 12 maj 2007 16:27
http://web.telia.com/~u40308146/Artikel.htm

här är en bra länk, med lite bra info om Nitrit

håll till godo Zoopet-medlemmar//Kristoffer
#2 - 12 maj 2007 18:48
jag tyckte inte riktigt om den, dels påstår den att bakterier bryter ner ammoniak till ammonium(när det är ph-värdet i vattnet som styr den processen)
sen håller jag inte riktigt med om att vattenbyten och vattenbehandlingsmedel är bra metoder för att förebygga nitrit eller att ett byte av filtermaterial är ett särskilt bra råd att ge till nybörjare. sen tar guiden inte heller upp att det är bakterier i filtret som står för i princip all nedbrytning av nitrit(och andra ämnen), något som åtminstone jag tycker är viktigt att känna till.
sen borde guiden också ta upp att man vid medicinering ska vara mycket försiktig eftersom nitrifikationsbakterierna kan stryka med.
#3 - 13 maj 2007 13:50
nått som många glömmer bort vid nitrit är det viktigaste
Syre tillförseln

utan syre så kan inte bakterierna bryta ner något alls vilket
#4 - 13 maj 2007 14:38
mayday: helt rätt, så blir det strömavbrott ska man vara uppmärksam på fiskarna.
#5 - 13 maj 2007 14:45
vid strömavbrott ska du alltid koppla ur filter om det pågår under lägre tid o göra rent dom också
#6 - 13 maj 2007 19:35
Jag måste nog hålla med. Förutom de fel som redan påvisats har vi:
Nitrit kan bero på för lite vattenbyten....Fel
Normalt värde på Nitrit är mellan 0-0,3mg/l. Nollvärdet är nästan omöjligt att få....Fel, noll är inte bara en vision. Noll är målet och inte ett dugg svårt att nå.
Använd alltid AquaSafe vid vatten byten, detta bryter ner Klor och Nitrat från ditt kranvatten......FEL, aquasafe bryter inte ner nitrat, inte nitrit heller för den delen.
Rengör ditt biologiska filtermaterial regelbundet....FEL, rengör vid behov

Egentligen är det enda han fått riktigt rätt bruksen på tetratest, men den är ju enkel att skriva av.
MVH
Magnus
#7 - 13 maj 2007 19:42
Stoffy34 skrev:
http://web.telia.com/~u40308146/Artikel.htm

här är en bra länk, med lite bra info om Nitrit

håll till godo Zoopet-medlemmar//Kristoffer

så om vi sak sammanfatta svaren här från våra kära zoopet medlemmar så kan man säga att det är bättre och läsa om nitrit här på zoopet
#8 - 14 maj 2007 08:04
jag rengör mitt 2213 classic regelbundet, eller snarare så rengör jag den vita filterplattan ordentligt, makaroner och efisubstrat(eheims glasprylar) sköljer jag bara igenom med några liter akvarievatten. typ varannan månad. har varit med om att filtret krashat pga för mkt skit så det vill jag inte vara med om igen.

mayday: ja. är jag medveten om att det är strömavbrott så brukar jag hjälpa syresättningen på travet, men värre är det om man varit borta en helg och det varit strömavbrott utan att man märkt något.
#9 - 14 maj 2007 08:55
Tropfrog skrev:
Jag måste nog hålla med. Förutom de fel som redan påvisats har vi:

Nitrit kan bero på för lite vattenbyten....Fel

Normalt värde på Nitrit är mellan 0-0,3mg/l. Nollvärdet är nästan omöjligt att få....Fel, noll är inte bara en vision. Noll är målet och inte ett dugg svårt att nå.

Använd alltid AquaSafe vid vatten byten, detta bryter ner Klor och Nitrat från ditt kranvatten......FEL, aquasafe bryter inte ner nitrat, inte nitrit heller för den delen.

Rengör ditt biologiska filtermaterial regelbundet....FEL, rengör vid behov

Egentligen är det enda han fått riktigt rätt bruksen på tetratest, men den är ju enkel att skriva av.

MVH

Magnus

Det ær i allafall møjligt att få en nitrithallt så låg att det inta kan påvisas med de vanlige testen...
#10 - 14 maj 2007 08:58
Exakt!!

Jag har ju haft tillgång till mycket bra labbutrustning. De värden jag sett på inkörda akvarium har legat mellan 0,001 och 0,015, dvs långt under hobbytesters mätområde.
MVH
Magnus
#11 - 14 maj 2007 08:59
PÅ sidan står det också att pansermalen kan anvænda sina fenor som ben. Stæmmer det?
#12 - 14 maj 2007 09:13
Hehe han kaller också marmorguramin før Trichogaster trichopterus...
#13 - 14 maj 2007 10:25
kjaer: precis som zoopet gör då alltså. förstår inte riktigt vad som är så fel med det?

Annons