[SIZE=1]
Nu fortsätter jag i denna tråd istället för att skapa en ny.[/SIZE]
Jag kom över
detta foder(JBL NovaTab fodertabletter). När jag läser innehållsförteckningen så tycker jag det låter väldigt bra med tanke på att det faktiskt är något bra som nämns som första ingrediens och inte bara "fiskmjöl"
.
"Blötdjur och kräftdjur, 22,10%, spannmål 19,20%, vegetabiliska biprodukter 16,70%, fisk och fiskprodukter 15,90%, grönsaker 8,60%, vegetabiliska proteinextrakt, 6,10%, jäst 1,40%, ägg och äggprodukter 0,85%, alger 0,80%."
Och detta till trots så har det än lägre proteinhalt än många andra tablettfoder och beräknas innehålla 43%.
Däremot så funderar jag över alla tillsatser som räknas upp. Jag kopierar och listar dem:
"Livsmedelfärg röd E124, livsmedelfärg svart järnoxid E172, livsmedelfärg röd järnoxid E172, livsmedelfärg blå indigotin E13, livsmedelfärg astaxantin E161.
Antioxidanter: E306 (naturligt vitamin E-extrakt)."
Jag föredrar att hålla det så naturligt som möjligt för mina fiskar, d.v.s jag undviker så mycket som möjligt konstiga tillsatser och medel som inte förekommer i fiskens natur. Detta till trots så blir jag nyfiken på mer information. Fodret innehåller ju livsmedelsfärg i alla dess färger!
Är meningen med dessa tillsatser att ge fiskarna klarare färg?
Skulle ni säga att det här är ett bra tablettfoder?