Bra Fiskar

#1 - 4 mars 2006 14:20
Har ni tips på sammansättningar av vackra och lättskötta fiskar?
(Så det ser mer imponerande ut än vad det egentligen är...)
Sen om ni har några andra tips är de välkomna! :)
#2 - 4 mars 2006 14:28
Hur stort akvarium?
#3 - 4 mars 2006 16:08
Åhh, det här är jag med intresserad av att läsa!:D
Om ni vill tipsa mig med så är det på ca 200 liter... ;)
#4 - 4 mars 2006 17:23
Vackert, lättskött och jag antar att det gärna får vara livligt.
Det finns två alternativ som jag ser det:

1: Levandefödare. Lätta, de leker och förökar sig, de är vackra och håller karet i gång. Du kan ha växter då också. Kan också kombineras med andra mindre fiskar som tetror, rasboror och liknande.

2: Malawiciklider. Mycket färgglada, ganska tåliga och det går att få lek på dem. Växter tillsammans med Malawi är svårt, men stenar och rötter är också vackert.
#5 - 4 mars 2006 18:47
[quote=Pusslet]Åhh, det här är jag med intresserad av att läsa!:D
Om ni vill tipsa mig med så är det på ca 200 liter... ;)[/quote]

Jag tycker sniglar är bra alternativ....tihiii:p
#6 - 4 mars 2006 18:55
[quote=Opus]Jag tycker sniglar är bra alternativ....tihiii:p[/quote]

:D Ja jisses - jag skulle troligtvis lyckas med att få Sveriges största (ofrivilliga) snigelakvarium! :D

Hu, nu blev jag nervös - vad har jag gett mig in på egentligen? [:-118]
#7 - 4 mars 2006 19:12
Sorry Pusslet, jag kunde inte låta bli, jag såg vad du skrev i den andra tråden;)

Annars tycker jag att swerot är en mycket klok människa med ett mycket bra råd till ett 200l akvarium :) När det gäller ciklider är dom inte ondskefulla som du nämnde i den andra tråden utan teritoriala (..eller hur det nu stavas) och trivs helst tillsammans med andra ciklider från samma land och när det gäller afrikanska ciklider samma sjö (Malawi, Victoria eller Tanganyaki)
Malawiciklider är som Swerot säger, mycket färglada och vackra fiskar, jag brukar säga att det är det närmaste du kommer ett saltvattens akvarium utan att behöva arbeta ihjäl sig (...alla saltvattens fans....det var ett skämt:p )

Kolla bara på dom här vackra fiskarna: http://web28976.ta11.talkactive.net/activebuilderfiles/malawijan.dk/1088643521.jpg
#8 - 4 mars 2006 19:39
[quote=Opus]Sorry Pusslet, jag kunde inte låta bli, jag såg vad du skrev i den andra tråden;)

Annars tycker jag att swerot är en mycket klok människa med ett mycket bra råd till ett 200l akvarium :) När det gäller ciklider är dom inte ondskefulla som du nämnde i den andra tråden utan teritoriala (..eller hur det nu stavas) och trivs helst tillsammans med andra ciklider från samma land och när det gäller afrikanska ciklider samma sjö (Malawi, Victoria eller Tanganyaki)
Malawiciklider är som Swerot säger, mycket färglada och vackra fiskar, jag brukar säga att det är det närmaste du kommer ett saltvattens akvarium utan att behöva arbeta ihjäl sig (...alla saltvattens fans....det var ett skämt:p )

Kolla bara på dom här vackra fiskarna: http://web28976.ta11.talkactive.net/activebuilderfiles/malawijan.dk/1088643521.jpg[/quote]

Förstod att du sett det! :p

WAAAAAAAOW vilka fiskar! *hittar hakan nere vid golvet*
Men om man ska ha så många, stora(?) och så vidare måste man nästan ha ett jättekar?

Ja, ciklider, såna där trekantiga...hmm...scalarer! och barber har jag hört det om. [:o]

Så MÅSTE jag ha en sån där sugproppsmal som sitter slickat med hela kroppen på rutan, kinesisk sugmal eller vad de nu heter! *håller tummarna för att NÅGON jag vill ha ska fungera*
Vet du hur det är med dom?
#9 - 4 mars 2006 21:15
Många av Malawicikliderna blir inta SÅ stora, så du kan ha dem i akvarier från ca 150l till 250l utan problem. Det är viktigt att inte stoppa i för många i akvariet. När det gäller algätare som malar, kan man ha Pleco mal, dem brukar hålla sig till sitt och normalt brukar inte andra fiskar bry sig om dem, Pleco malar kommer iofs från Syd-amerika men det brukar inte vara nått problem att blanda dem med malawiciklider, det gäller bara hitta rätt Pleco, vissa av dem blir 50cm och det funkar INTE så bra i ett 200l akvarium:p

Guldgul Pleco L200: http://www.timstropicals.com/Photo.asp?fish=Lemon&name=Lemon%20Spotted%20Green%20Pleco%20L200&Family=Catfish&Page=index Blir inte så stor samt gråögd royal pleco L191: http://www.pleco.de/panaque/l191/bilder_l191.htm

Malar kan vara otroligt dyra dock:(

Barber kan bita i fenor på långfenade fiskar, typ slöjstjärt, och betraktas som en aggressiv fisk, har märkt att Tigerbarber blir lugnare i ett lite större stim på 10 - 15 fiskar. Scalare skall man inte ha i för låga akvarier, helst inte under 50cm, scalare är mest aggressiva mot varandra, dem kan också äta mindre fiskar. Man skall INTE blande dessa fiskar med ciklider!
#10 - 9 mars 2006 16:47
128 liters akvarium. :)
#11 - 9 mars 2006 16:58
levandefödare som swetrot sa är jättebra fiskar
#12 - 9 mars 2006 17:05
Platy och molly fins i många häftiga mönster och färger

Annars tycker jag stimfiskar är häftiga som tigerbarb, kilfläcksrasbora och silvertipstetra. Tigerbarb biter fenor på andra fiskar, dock.
#13 - 9 mars 2006 21:01
Nu är jag nybörjare inom detta med akvarium, men jag vill bara påpeka att purpurhuvudsbarben är en jättekul fisk. De verkar vara snälla mot andra fiskar och de är livliga, speciellt hannarna som uppvaktar honorna allt som oftast.

Rätt kul med att hannarna ändrar färg när dom är i lek också.
#14 - 10 mars 2006 08:51
[QUOTE=Pusslet]Så MÅSTE jag ha en sån där sugproppsmal som sitter slickat med hela kroppen på rutan, kinesisk sugmal eller vad de nu heter![/QUOTE]

Akta dig för kinesiska algätare. De är jättesöta när de är små, men de kan bli 28 cm långa och blir också rätt så aggressiva mot de andra fiskarna. Så jag skulle verkligen inte köpa såna om jag vore du: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276

Läs på om de olika arterna innan du bestämt dig. Dels kommer du att lära dig en del och undvika tråkiga misstag. Och dels kommer du säkert att upptäcka nya arter som du kanske blir intresserad av. Gå till: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och botanisera bland de olika arterna :)
#15 - 10 mars 2006 09:06
Jag läste på någon anna tråd här om kinesiska algätare och där pratades om att dom kan suga ut ögonen på andra fiskarna när dom blir större.
#16 - 10 mars 2006 10:59
Finns massa olika snygga gurami
#17 - 10 mars 2006 12:13
Jag tror att det är en sån här som avses med "Kinesisk sugmal" (kräver guldmedlemskap) : http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028
#18 - 10 mars 2006 13:13
[QUOTE=marcuspajp]Jag tror att det är en sån här som avses med "Kinesisk sugmal" (kräver guldmedlemskap) : http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1028[/QUOTE]

Väldigt söt :p Synd att de vill ha så kraftig vattencirkulation. Inte det lämpligaste sällskapet åt guramis mao.
#19 - 11 mars 2006 12:38
jag vet en fisk....
kampfiskar... dock kan man bara ha en hane... men många honor, men dom(honorna) kan "kada" ihop sig och nästan äter upp hanen... men dom är det bästa köp jag någonsin har gjort... :)
p.s kolla in den här om ni vill kollllla på ..... ..
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233
D.S
///kram eldstjärten
#20 - 11 mars 2006 13:07
[QUOTE=eldstjärten]jag vet en fisk....
kampfiskar... dock kan man bara ha en hane... men många honor, men dom(honorna) kan "kada" ihop sig och nästan äter upp hanen...[/QUOTE]

Tja, det räcker med 3 honor.
#21 - 12 mars 2006 06:44
Slöjstjärtar, mitt självklara val

[quote=aquannie]Har ni tips på sammansättningar av vackra och lättskötta fiskar?
(Så det ser mer imponerande ut än vad det egentligen är...)
Sen om ni har några andra tips är de välkomna! :)[/quote]

Pigga och livliga och lättskötta fiskar som fyller upp hela akvariet med sin simstil, finns dessutom avlade i så många färger och former så en kar med bara slöjstjärtar (eller guldfiskarten) ser varierat ut. Gör inte om min miss att glömma att dom söta små rackarna på 5 cm växer och blir stora och kräver stort utrymme.;)
#22 - 12 mars 2006 09:49
[QUOTE=maricici]Pigga och livliga och lättskötta fiskar som fyller upp hela akvariet med sin simstil, finns dessutom avlade i så många färger och former så en kar med bara slöjstjärtar (eller guldfiskarten) ser varierat ut. Gör inte om min miss att glömma att dom söta små rackarna på 5 cm växer och blir stora och kräver stort utrymme.;)[/QUOTE]

Yep! De kan bli 25 cm stora. Så jag skulle inte ha dem i ett 128 liters akvarium. Dessutom behöver de va jag förstått bra filtrering och en del vattenbyten.
#23 - 12 mars 2006 10:34
Själv har jag tre vuxna och en pyttis i ett hundraliters och det är mycket riktigt fullt, på gränsen till för tight med utrymme med mitt nuvarande bestånd - igen. Ett akvarium till av något slag är på planeringsstadiet.
Tycker inte att det är så farligt med nersmutsningen, har ett standardfilter för slam och skräp som jag sköljer av när det proppats igen helt. Har bara haft algöverväxt vid något tillfälle som biverkan.
Vattenbyten? Delvattenbyte vid behov, och mera sällan helvattenbyte.
#24 - 12 mars 2006 10:37
Helvattenbyte? Kan det vara bra?
#25 - 12 mars 2006 10:42
[quote=batski]Helvattenbyte? Kan det vara bra?[/quote]

Med bara ett standardfilter är det nog ett måste enligt mig, få eller inga helvattenbyten kräver ett mera avancerat reningsverk skulle jag tro.
Själv har jag inte haft några problem, men är man osäker kan man väl tillsätta en bakteriekultur.
#26 - 12 mars 2006 10:47
[QUOTE=maricici]Med bara ett standardfilter är det nog ett måste enligt mig, få eller inga helvattenbyten kräver ett mera avancerat reningsverk skulle jag tro.
Själv har jag inte haft några problem, men är man osäker kan man väl tillsätta en bakteriekultur.[/QUOTE]

Och vattenberedningsmedel antar jag. Brukar du koppa in fiskarna då?
#27 - 12 mars 2006 16:08
Har vattenberedningsmedel vid helvattenbyten oftast, och slöjisarna har jag direktflyttat.
Bara en varning att alla fiskar inte är lika tåliga som mina slöjisar, man måste testa sig fram.

Lite OT, en nybörjarmiss som leder till extra nersmutsning är att man matar dom glupska slöjstjärtarna för friskt. Pellets för vuxna guldfiskar är lättare att dosera rätt. Småttingarna måste ha flingfoder till man ser att dom fixar att käka pellets utan problem förstås.

Annons