Bra filter till axelot?

#1 - 24 januari 2005 14:10
Tjena!

Min sambo har två axeloter i ett 43liters kar. Tidigare hade hon dom i varsitt 43liters men nu har dom blivit sambo. Filtreringen består av ett fluval 1 och ett annat som jag inte minns namnet på men är i princip samma storlek.

Jag misstänker att inte filtreringen är tillräcklig. Djuren har börjat hämta luft ofta och gälarna verkar krympa. Hon gör 50% vattenbyten 1-2 ggr i veckan beroende på hur mycket de skitar ner. Tidigare har det funkat bra som sagt, när de var särbos men det verkar som att belastningen blir för hög med två st.

Nu undrar jag vad man kan köpa för filter till krabaterna? Ett fluval 2+ kanske? Jag vill försöka öka filtervolymen men inte cirkulationen så mycket. Ett ytterfilter vore nog det bästa men jag misstänker att det inte finns något som är litet nog för ett 43liters?

Alternativet är så klart (det är även min sambo sugen på :) ) att köpa ett större akvarium.

Men än så länge, någon som har något tips på filter?
#2 - 24 januari 2005 15:24
Se till att du har utblåset så pass högt upp att du har en tydlig rörelse på vattenytan. Det är väldigt effektivt för att syresätta vattnet.
#3 - 24 januari 2005 16:05
Jag har inga som helst erfarenheter av axelotter. Men efterssom dom har gälar så borde det innebära att dom kan ta skada av nitrit lika mycket som fiskar.

Så länge ytan är i rörelse så är syret sällan ett problem i akvarium. När fiskar andas tungt och jälarna blir förkrympta är det oftast nitrit, sällan syrebrist.

Det innebär att du behöver mer filtervolym inte starkare pump. Det kan du fixa genom att använda befintlig pump och kompletera med så mycket blå filtermatta du vill ha. Billigt, bekvämt och effektivt.

Akuta åtgärder så länge är vattenbyten och nitrivec.
MVH
Magnus
#4 - 24 januari 2005 18:17
Det är samma slutsats jag kommit till också. De skitar så klart ned mer när de är två st. och det verkar ha påverkat vattnet. Har uppmanat min sambo att köra vattenbyten med tätare intervaller. Ytan är i bra rörelse tack var de båda filtrena så jag tror det är som du säger, nitrit.

Vi får se hur det går, ska till affären imoron och inspektera de olika flitrena. Jag har redan gjort som du sagt och bytt ut filtermaterialet man fick med mot blå filtermatta, men det verkar inte vara bättre :P

Kanske man kan trycka i det minsta PH-huvudet med filterpatron? Det är ju även ställbart så det inte blir för mycket tryck i den lilla byttan?
#5 - 24 januari 2005 19:16
Vi får se hur det går, ska till affären imoron och inspektera de olika flitrena. Jag har redan gjort som du sagt och bytt ut filtermaterialet man fick med mot blå filtermatta, men det verkar inte vara bättre :P

Filtermatta i samma mängd som i originalutförandet ger bara marginellt bättre biologi. Att byta ingått filter mot nytt när man redan har nitrit, däremot ökar bara bekymmret.

Om du ändå skall byta så gör det på endast en pump och gör då ett mycket större än i originalutförandet. Det fungerar, det vet de flesta ciklidister.
MVH
Magnus
#6 - 24 januari 2005 19:31
[QUOTE=rennicke]Tjena!

Min sambo har två axeloter i ett 43liters kar. Tidigare hade hon dom i varsitt 43liters men nu har dom blivit sambo. Filtreringen består av ett fluval 1 och ett annat som jag inte minns namnet på men är i princip samma storlek.

Jag misstänker att inte filtreringen är tillräcklig. Djuren har börjat hämta luft ofta och gälarna verkar krympa. Hon gör 50% vattenbyten 1-2 ggr i veckan beroende på hur mycket de skitar ner. Tidigare har det funkat bra som sagt, när de var särbos men det verkar som att belastningen blir för hög med två st.

Nu undrar jag vad man kan köpa för filter till krabaterna? Ett fluval 2+ kanske? Jag vill försöka öka filtervolymen men inte cirkulationen så mycket. Ett ytterfilter vore nog det bästa men jag misstänker att det inte finns något som är litet nog för ett 43liters?

Alternativet är så klart (det är även min sambo sugen på :) ) att köpa ett större akvarium.

Men än så länge, någon som har något tips på filter?[/QUOTE]

Hej, då jag själv är lite småsugen på att köpa axoloter så har jag kollat runt lite på nätet. På http://www.axolotl.org/ står det en del som kan vara till hjälp också. Där diskuteras bland annat det faktum att man kan överfiltrera vattnet för axoloten, så att öka filtermängden skulle faktiskt kunan skada mer. Är de starka vattenrörelser? Tydligen ska de inte gilla detta heller.

Tycker defintivt ni borde fixa ett större akvarium, speciellt som de kommer bli över 15 centimter när de är fullvuxna (om de inte redan är det).

Hur mycket betalade ni för era? Funderar ju som sagt på att införskaffa sådana så det kan ju vara bra att veta hur mycket man ska vara beredda att betala...
#7 - 24 januari 2005 20:12
[QUOTE=Tropfrog]
Filtermatta i samma mängd som i originalutförandet ger bara marginellt bättre biologi. Att byta ingått filter mot nytt när man redan har nitrit, däremot ökar bara bekymmret.

Om du ändå skall byta så gör det på endast en pump och gör då ett mycket större än i originalutförandet. Det fungerar, det vet de flesta ciklidister.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jo självklart borde man ha större filtermängd, det är det jag ska kika på imorron. Och nej, jag har inte bytt ingått filter, så mycket vet jag :) Det var precis när vi införskaffat filtrena jag bytte ut den matta man fick med. Den kändes väldigt kompakt, den blåa är mycket porösare.

Hällde i nitrivec tidigare idag i samband med vattenbyte.
#8 - 24 januari 2005 20:21
[QUOTE=kragg_hack]
Hej, då jag själv är lite småsugen på att köpa axoloter så har jag kollat runt lite på nätet. På http://www.axolotl.org/ står det en del som kan vara till hjälp också. Där diskuteras bland annat det faktum att man kan överfiltrera vattnet för axoloten, så att öka filtermängden skulle faktiskt kunan skada mer. Är de starka vattenrörelser? Tydligen ska de inte gilla detta heller.
[/QUOTE]

Mjo min sambo håller koll på axelotsiterna rätt väl då det är hennes djur :) Just cirkulationen vet jag inte ska vara för stark och det är den inte, däremot ser den ut att vara tillräcklig för att ytan ska röra sig bra...

[QUOTE=kragg_hack]
Tycker defintivt ni borde fixa ett större akvarium, speciellt som de kommer bli över 15 centimter när de är fullvuxna (om de inte redan är det).
[/QUOTE]

Det lutar åt att det blir ett större ja, de är väl cirka 10cm. nu... De växer inte så överdrivet snabbt men det är ju alltid kul med större kar :) Dessutom blir djuren gladare ;)

[QUOTE=kragg_hack]
Hur mycket betalade ni för era? Funderar ju som sagt på att införskaffa sådana så det kan ju vara bra att veta hur mycket man ska vara beredda att betala...[/QUOTE]

Du får räkna med 300-400 spänn. Den första fick vi lite rabatt på eftersom jag känner killen i den affären... Den andra hittade vi för 295. Såg även en i Kista centrum för 395.
#9 - 27 januari 2005 13:54
Tja,
Axolotlar är känsliga för vattenrörelse så att skaffa kraftigare filter är helt fel - större akvarium är det som behövs.
#10 - 28 januari 2005 17:14
[QUOTE=Jesper Danielsson]Tja,
Axolotlar är känsliga för vattenrörelse så att skaffa kraftigare filter är helt fel - större akvarium är det som behövs.[/QUOTE]

Jo, jag vet att de inte ska ha för strömt. Det blev iaf både större akvarium och större filter. Filtret är ställbart så jag kör det inte på max, det var det ett bra innerfilter med stor filtervolym.
#11 - 28 januari 2005 21:18
Hmm jag har aldrig förstått varför man skaffar ett filter till ett salamanderakvarium, iaf inte till de dammlevande arterna - de föredrar stillastående vatten. Det är ju bara att byta vatten lite oftare, om man har ett tillräckligt stort akvarium så behöver man ju inte direkt oroa sig. Jag skulle aldrig rekommendera något annat än det allra minsta filtret pga strömmarna som bildas.

Annons