Bra digitalkamera?

#1 - 4 december 2006 14:22
Halloj!

Jag ska köpa en digitalkamera för att speciellt foto karen med, men sen kommer jag ju använda den på semester, m.m. Men det är absolut mest akvariumet jag kommer ta kort på med denna kamera.
Jag vill kunna ta grymma närbilder och förstora upp i minst A3 (papper). det ska vara snabb slutartid för att hinna med fiskarna =) Ganska jobbigt om det tar för lång tid =)
Kameran får kosta mellan 3000kr och absolut max 5000kr. (helst 4000kr).

Jag har funderat på Canon PowerShot A640 (tycker jag själv verkar bäst): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325331&view=detailed
Eller kanske PowerShot Canon G7 (dyr): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325943&view=detailed
Canon PowerShot A710(okej, men inte grymm): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325332&view=detailed
Canon PowerShot A630(okej, men inte grymm): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325238&view=detailed
Sony T10(sådär): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326560&view=detailed
Olympus Camidia SP-510 UZ(okej, men inte grymm): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325075&view=detailed
Fujifilm FinePix S9600(grymm och dyr): http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326548&view=detailed

Nån av dom som ni tror passar mig???
Andra tips, kritik mot kameror, m.m. mottages med glädje! :)
#2 - 6 december 2006 16:22
Hallå?? [B)]
#3 - 6 december 2006 17:00
Den här kameran har jag nyligen köpt. Mycket nöjd med den. Ett bra val om du inte ska ha ännu dyrare och mer avancerad.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319941
#4 - 6 december 2006 17:09
För runt 5000 får du en begagnad Nikon D70/D50 eller Canon 300D/350D med standardoptik.
#5 - 6 december 2006 18:55
svea: den kameran såg ju bra ut. Räcker det med 6 megapixlar för att kunna förstora upp ordentligt?

daniel60: har ju vart en hel tråd om dåliga grejer med Canon D50?? Det är ju system kamera också, det vill ja inte ha :) tack för alla tips ändå =)
#6 - 6 december 2006 19:22
Jag har inte kommit så långt ännu i mitt användande, den är rätt ny.
Och jag har aldrig skrivit ut, kommer kanske inte att göra det heller så mycket.
Så tyvärr kan jag inte svara på din fråga.
Men det finns en funktion "supernärbild" och den är väldigt användbar och bra.
#7 - 6 december 2006 19:38
Leonard skrev:

daniel60: har ju vart en hel tråd om dåliga grejer med Canon D50?? Det är ju system kamera också, det vill ja inte ha :) tack för alla tips ändå =)

Varför vill du inte ha en systemkamera som ger dig betydligt större flexibilitet jämfört med en kompaktkamera? Menar du tråden när Kjell drog sin kamera i golvet o nikon tog tid på sig att laga den?
Men s3 är riktigt trevlig och har fått bra kritik så det är ju inget dåligt val men som sagt en systemare är betydligt mer flexibel.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 december 2006 20:44
6 miljoner pixlar det räcker definitivt för att få bra kvalité.
Den stora skillnaden är istället mellan en vanlig digatalkamera och en systemkamera (som doctor skriver).
På en systemkamera finnas möjlighet att byta objektiv och sedan har man inte heller fördröjningen mellan att man trycker av och tills dess fotot tas - detta är ju speciellt viktigt om man fotar sådant som rör sig (t.ex. fiskar)
#9 - 7 december 2006 11:54
okej, systemarna verkar ju bra, men jag vill kunna lägga in bilderna på datorn.

Ingen som vet nåt om Canon Powershot A640, A630, A710 eller G7?
#10 - 7 december 2006 11:58
Leonard skrev:
okej, systemarna verkar ju bra, men jag vill kunna lägga in bilderna på datorn.
Dagens systemkameror ger också digitala bilder...
#11 - 7 december 2006 22:14
Det är bara Canon G7 och Fujin som har möjlighet till extern blixt av dedär. Det är det absolut viktigaste för fiskfoto tycker jag. Fast om du ska lägga ut 5k så får du ju en systemare nu för tiden..
#12 - 8 december 2006 15:35
Har fått ett betydligt billigare pris på Canon G7 än 5000kr. 5000kr tänker jag nog iaf inte lägga ut. Blir rätt dyrt =)

Bara extern blixt kostar ju några lakan, så det blir ju rätt mkt plus på det isf.

Vilken/vilka systemare tycker ni skulle passa mig isf? Är det väldigt krångligt att föra över bilder till dator?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319941&view=detailed känns ju faktiskt som att denna skulle vara en av dom bättre (iaf me makro och slutartid). Hur mkt behöver man lägga på en bra extern blixt och det man behöver för att fota?
Behövs stativ?

Denna ser också ok ut tycker jag: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326548&view=detailed men då är det ju 5000kr igen :(
#13 - 8 december 2006 17:05
Du kan ju föra över bilderna på samma sätt som en kompaktkamera eller en kortläsare? Oroa dig inte för att det ska vara krångligt för det är det inte. Om du har en begränsad budget ska du nog kika lite på Nikon D50/D70 eller Canon 300D/350D i första hand. De kostar inte så farligt begagnade faktiskt men bildkvaliteten är det absolut inget fel på. Bättre än alla kompakter du tittat på. En beggad blixt behöver inte kosta så farligt dom heller. Min första var en cullman jag köpte på clas ohlson för 795:-men den funkar rätt bra faktiskt.

Såg att expert krängr en samsung systemare för 4995:- men den vet jag inte så mycket om, tror den bygger på en pentax men är inte säker.
#14 - 8 december 2006 17:24
Samsungen är en rebrandad Pentax, K110 eller K100. Bildmässigt är det ingen märkbar skillnad på den och de andra med samma sensor (D50 osv.). Men systemet är klart mindre, fast jag tror att man kan hitta det mesta om man inte har specialbehov. Jag har klarat mig bra med min Pentax hittils.

Klart bättre alternativ än en kompakt.

Photax har eller brukade ha en Nissin slavblixt som man kunde köra på PC-kabel, kostade runt 300kr.
#15 - 8 december 2006 17:46
Då borde väl Pentax optiken passa? Pentax brukar ju dessutom ha väldigt bra glas i sina gluggar.
#16 - 8 december 2006 18:58
doctor skrev:
Du kan ju föra över bilderna på samma sätt som en kompaktkamera eller en kortläsare? Oroa dig inte för att det ska vara krångligt för det är det inte.

Hur? (jag är kass på detta [:o] )

Billigaste Nikon D50/D70 och Canon 300D/350D i när heten av mig kostar minst 58000kr, vilket är alldeles för mkt för mig. Tycker att 5000kr är för mkt, eller dom som köper den i julklapp till mig :) fasen att det ska kosta på mkt då...

Ni kan inte rekomendera nåt till mig för mellan 3000 och 4000kr?

Vad är det som är dåligt med kompakt digitalkamera?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 8 december 2006 19:05
Leonard skrev:

Billigaste Nikon D50/D70 och Canon 300D/350D i när heten av mig kostar minst 58000kr, vilket är alldeles för mkt för mig. Tycker att 5000kr är för mkt, eller dom som köper den i julklapp till mig :) fasen att det ska kosta på mkt då...

Ni kan inte rekomendera nåt till mig för mellan 3000 och 4000kr?

Vad är det som är dåligt med kompakt digitalkamera?

Så här skrev jag ovan om skillnaden

På en systemkamera finns möjlighet att byta objektiv och sedan har man inte heller fördröjningen mellan att man trycker av och tills dess fotot tas - detta är ju speciellt viktigt om man fotar sådant som rör sig (t.ex. fiskar)

Begagnat borde gå att hitta till hyfsade priser.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 8 december 2006 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av doctor

Du kan ju föra över bilderna på samma sätt som en kompaktkamera eller en kortläsare? Oroa dig inte för att det ska vara krångligt för det är det inte.

Om du klarar av det med en kompaktkamera så klarar du det på en systemkamera eftersom det är exakt samma system.
#19 - 8 december 2006 19:38
okej, tack kjell.

känns ändå som att man behöver lägga mer pengar på en system, eller är det fel?

kollade lite till och det fanns ju lite systemare till ok pris faktiskt :)

Ni tror inte att det kanske räcker med en kompakt för mig som nu innan fotat me mobilkamera ;) ?
#20 - 8 december 2006 19:49
Vad tycker ni om att skicka kameror? för riskabelt?
#21 - 8 december 2006 20:09
Jag köpte min Minolta A200 i den lokala butiken då jag fick prutat till samma pris som de stora Internethandlarna. Då har jag inte så långt att gå om det skulle vara något fel, så testa det först.
#22 - 8 december 2006 20:12
Leonard skrev:
okej, tack kjell.

känns ändå som att man behöver lägga mer pengar på en system, eller är det fel?

kollade lite till och det fanns ju lite systemare till ok pris faktiskt :)

Ni tror inte att det kanske räcker med en kompakt för mig som nu innan fotat me mobilkamera ;) ?

Det beror ju på vad du är ute efter. Om du vill fota snabba fiskar i akvariet och ta "grymma närbilder som du vill förstora upp i minst A3-format" som du skrev så är det lättare med en hyffsad systemkamera. Men om du bara vill kliva upp ett steg från mobiltelefonkameran så funkar väl en kompaktkamera ett tag. Men är du riktigt fotointresserad kommer du att skaffa en systemkamera ändå fast kanske inte just nu ;)
Men köper man en systemkamera behöver man antagligen ett makroobjektiv också om man vill ta "grymma" närbilder och dom är förstås inte heller billiga. Man kan leta efter begagnat där också.
#23 - 8 december 2006 20:26
ok. om jag köper en system kamera, är det antingen Nikon D50,D70 eller Canon 300D, 350D som gäller? Inga andra modeller? Isf vet jag jhu vad jag ska leta efter på blocket, tradera, m.m.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 8 december 2006 20:27
Leonard skrev:
Vad tycker ni om att skicka kameror? för riskabelt?

Det beror väl på var man handlar. Jag har köpt mina kameror via internet och alltså fått dem skickade men eftersom jag köpt nytt blir det ju via en handlare. Från privatpersoner är det betydligt osäkrare och jag skulle nog inte köpa en kamera från en privatperson utan att ha kollat kamerna först.

När jag köpt mina kanmeror via intrenet så har jag först kollat på pricerunner etc. vem som säljer billigast. Jag har dock aldrig handlat av de absolut billigaste utan istället valt den att handla av den billigaste av de större internethandlarna samt enbart av de som fått högt konsumentbetyg.
#25 - 8 december 2006 20:29
doctor skrev:
Då borde väl Pentax optiken passa? Pentax brukar ju dessutom ha väldigt bra glas i sina gluggar.

Javisst, alla gluggar från 1975 och framåt passar på den.

Sen är det dyrare att lägga ut 3500 på en kompakt och sen 5000 på en systemkamera ett halvår senare än att lägga ut 5000 direkt. ;)

Visserligen går priset på systemkamerorna ner, men det borde nog avmattas snart. Du kanske kan få en för 4500 nästa år.
#26 - 8 december 2006 20:31
Om jag köper bara en systemkamera (tex 350D), vad behöver jag komplettera med då?
#27 - 9 december 2006 20:55
Hallå igen :)

Har kollar mer på nätet nu om kamerorna.

Dessa är jag mer eller mindre inne på:
Canon PowerShot A640
Canon PowerShot G7
Canon PowerShot S3 IS
Canon EOS 300D
Canon EOS 350D
Nikon D50
Nikon D70
Sony DCS-H2
Sony DSC-H5
Fujifilm FinePix S9600
Samsung Pro 815

Några fler kameror ni vill tipsa om eller rekomendera av dessa, eller ta bort ur listan. på gränsen att rensas bort ligger, för mig, Canon EOS 300D, Nikon D50 och D70 och iaf aningen åt det hållet även båda Sony:na.
Vad tycker ni? Nåt att ha?

Jag funderar nog mest på Canon S3 IS, funkar den bra? Lägsta slutartid är ju 1/3200, så det är ju rätt bra (inte riktigt som systemarna), sen har den närgräns på 0cm (!), 6MP, 4x digital zoom, 12x optisk zoom, 1.8" display (litet minus), optisk bildstabilisator, m.m. för 4000kr (+ frakt). Låter det bra?

Vilka Samsung kameror var det ni pratade om hos expert?
#28 - 9 december 2006 21:28
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=209897 den var det vi pratade om. Som tidigare nämnts så tar det tid innan det händer nått efter att du tryckt på knappen på en kompaktkamera så det blir svårare att fota fiskar med s3an men den är fin till allt annat. Själv började jag fota fiskarna när jag hade gått över till systemkamera men fottar nu ytterst sällan i akvariet.
Det du behöver om du skaffar en systemare är väl först o främst en extern blixt och sen ett macro men du kommer rätt långt på standard optiken faktiskt. Den som brukar följa med kameran alltså. Det blir dyrare men otroligt mycket mera flexibelt och bildkvaliteten blir högre eftersom sensorn är större vilket ger mindre brus bl a.
#29 - 9 december 2006 21:58
Jag använder en en Kanon Minolta Dimage Z20 5 megapixel kompaktkamera att fota fiskar med, den tillhör en kompis. Den är lätt att fota med. Och när man skall ha in bilderna i datorn stänger man av kameran, sätter på datorn, petar in sladden mellan datorn o kameran, sätter på kameran och då dyker kameran upp som en extra enhet, som en CD, hårddisk eller liknande, i datorn... Superenkelt. CDn med program och sånt som följer med behöver man inte om har XP i datorn.

Idag finns nog inte exakt den modellen, utan en nyare, att köpa... Den borde ligga väl under 5000 kr i pris ändå... Den här kostade 3700 inkl minneskort på 1 GB tror jag...

Hade jag råd hade jag förstås skaffa en dyrare kamera, men denna funkar och är lätt att använda :-)

/Matsvin.
#30 - 10 december 2006 11:56
Ok.

man kunde ju sätta på ett nytt obektiv (?) på Canon PowerShot G7 iaf, det kanske inte hjälper så mkt eller? Har man den möjligheten på Canon PowerShot S3 IS?'

5000kr känns ändå mkt, iof billigt för en systemkamera... jag får tänka. Men den Samsungen är iaf nåt att ha, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 10 december 2006 12:02
Leonard skrev:
Ok.

man kunde ju sätta på ett nytt obektiv (?) på Canon PowerShot G7 iaf, det kanske inte hjälper så mkt eller? Har man den möjligheten på Canon PowerShot S3 IS?'

Nej man kan inte sätta på nya objektiv på någon av dom.
#32 - 10 december 2006 12:29
Vad skulle ni säga om den här kameran? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dim304.php Själv så tycker jag den är värdelös men som vanligt så har jag int läst någon instruktionsbok så kanske bara inte kan alla trix och knep:P Inte min egen kamera utan pappas men hade jag fått vara med och bestämma så hade jag nog valt en annan :p
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 10 december 2006 13:04
Glenn skrev:
Vad skulle ni säga om den här kameran? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dim304.php Själv så tycker jag den är värdelös men som vanligt så har jag int läst någon instruktionsbok så kanske bara inte kan alla trix och knep:P Inte min egen kamera utan pappas men hade jag fått vara med och bestämma så hade jag nog valt en annan :p

Jag känner inte till denna modell men hade tidigare en äldre modell av Minolta och den fungerade helt OK för att vara en digitalkamera.
Man måste vara medveten om att det faktikst är rätt svårt att fotografera fiskar.
Nu har jag en digital sytemkamera som med objektiv och blixt kostar över 25.000 och ändå är det väl högst var 10 foto eller något sådant som jag tycker överhuvudtaget är användbart.
Med min gamla digitalkamera utan extern blixt så var kanske var 100 foto användbart eller något sådant.

Så det är som sagt inte så lätt att fota fiskar.

Det finns för övrigt yttreligare en fördel med digitala systemkameror som inte nämnts ovan och det är batteriåtgången. Med systemkamerorona kan man oftast ta flera 100 foton innan batteriet är slut, medna man med digitalkamerorona bara kanske kan ta 50 st (betydligt färre om man använder blixt).
#34 - 10 december 2006 15:18

Med min gamla digitalkamera utan extern blixt så var kanske var 100 foto användbart eller något sådant.

Hehe ja om det ens är vart 100:e foto som blir bra:p Jag får väl gå på kurs hos fotoexperten Sonja:D
#35 - 10 december 2006 20:48
Vilken kamera tror ni är bäst av dessa: Canon G7 eller Canon S3 IS? Det är någon av dom jag väljer mellan. Då får man skylla mig själv och köpa en systemkamera senare om jag verkligen blir super-intresserad, just nu känner jag att dom är för dyra, men säkert jättebra.
#36 - 10 december 2006 22:20
G7 vinner pga blixtskon.
#37 - 11 december 2006 07:41
G7 är canons "flaggskepp" bland kompaktkameror, tyvärr har den fått lite naggat omdömme jämfört med G6 som den ersätter.
G7 går att kompletera med filter och linser för bränviddsförlängning, närbild och vidvinkel mm. men detta kräver extra tillbehör.

http://www.dpreview.com/reviews/CanonG7/
#38 - 11 december 2006 10:51
Ska lägga ut lite av mina tips

1: En kompaktkamera har ofta en liten sensor. Det gör att du måste "pressa" igenom en massa ljus från optiken tillsammans med din fokuslängd gör att du ofta får en massa brus i bilderna (grynigt, brusigt, kornigt)

2: 10 miljoner pixlar (som G7 har) på en liten liten yta för att pixlarna får väldigt liten plats att trängas på, konsikvensen blir att pixlarna får liten densitet. Och då genererar mer brus.

3: En kompaktkamera är nästan alltid "slöare" än en digital systemkamera.
Det beror på att den inte har lika stark dator i sig. Fokusering, bildbearbetning, skrivning till minnneskort, display mm får samsas på en processor.

4: En kompaktkamera är smidigt, den tar liten plats och du kan alltid ta med den. Inte som D2x, eller D1x :P

Här ser du vad jag menar
G7 på iso 1600
http://www.dpreview.com/reviews/CanonG7/Samples/ISO/G7ISO1600_crop.jpg

Canon 400D iso 1600
http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/Samples/ISO/400d_iso1600_crop.jpg

Bruset kommer när du har lite ljus att fotografera i, Du kan antingen välja att tillsätta mer ljus (blixt) eller öka isotalet.

SUMMA:
Hade jag varit du, så hade jag satsat på en beg G5, G6 och köpt till en extra blixt (te.x Canon EX 420, 430) och ett extra minneskort.

mvh: Adam
#39 - 11 december 2006 17:19
Adamzon skrev:
Hade jag varit du, så hade jag satsat på en beg G5, G6 och köpt till en extra blixt (te.x Canon EX 420, 430) och ett extra minneskort.

Varför inte G7, för att man ska komma under 5000kr med extra blixt, m.m.
1GB minneskort har jag redan, det måste väl räcka.

Kameran behöver inte vara liten och smidig.

Mina päron (föräldrar) vill inte köpa en begagnad kamera, jag tycker nog att det hade vart smidigt iof... Det känns ju som att någon som köpt en 350D har tagit hand om den. Det finns ju iof folk som luras med mera dyra grejer, typ kameror, m.m.

Men på er verkar det ju som att G7 är bättre än S3 IS iaf, och jag tror inte att G7 är dålig heller, så det kanske blir bra ändå.

Visst, att 10Mp kan bli kornigt på liten yta, men på stor yta blir det ju suddigt med mindre antal MP också. Räcker det med 6MP?
#40 - 11 december 2006 17:39
Leonard skrev:
Varför inte G7, för att man ska komma under 5000kr med extra blixt, m.m.

1GB minneskort har jag redan, det måste väl räcka.

Kameran behöver inte vara liten och smidig.

Precis som du skriver, för att få råd med en blixt och ett minneskort ckså. Men du hade tydligen det redan, så Ok. Så saknas bara en blixt.

Leonard skrev:

Mina päron (föräldrar) vill inte köpa en begagnad kamera, jag tycker nog att det hade vart smidigt iof... Det känns ju som att någon som köpt en 350D har tagit hand om den. Det finns ju iof folk som luras med mera dyra grejer, typ kameror, m.m.

Det håller jag med om, Se upp med begagnat marknaden. Men har du lite is i magen så finns det massor av klipp att göra. Det finns faktiskt "säkra" alternativ att köra beg.

Leonard skrev:

Men på er verkar det ju som att G7 är bättre än S3 IS iaf, och jag tror inte att G7 är dålig heller, så det kanske blir bra ändå.

G7 är inte alls dålig som kamera, om man använder den till det som den är lämpad för.

Leonard skrev:

Visst, att 10Mp kan bli kornigt på liten yta, men på stor yta blir det ju suddigt med mindre antal MP också. Räcker det med 6MP?

[/quote]
Nu är vi ute på djupa vatten.
10 megapixlar "kompaktkamera" skulle man kunna säga motsvarar ungefär 4 megapixel på en 1.5/1.6 gångers fovcrop
Varför? jo, du tappar dynamiskt omfång, dvs lågdagrar och högdagrar blir lidande ju fler pixlar du har på en yta.
Då måste kameran interpolera upp sina gröna och röda punkter för att skapa en till pixel. Där har du flaskhalsen mellan sensorstorlekar
Hur funkar det i verkligheten då?
Jag har en 100*70cm bild på väggen i mitt vardagsrum, den är tagen med en 8.mp systemkamera.
Jag skulle inte ens tänka tanken att ta en "sådan" bild och framkalla från en kompakt kamera. Även om den har 200 megapixlar.
Nu ska vi sluta prata gägga, och komma fram till vad du vill ha ut av ditt fotograferande.

Vad har du för krav:
Vad är din budget:
Vart ligger din kunskapsnivå inom fotografi:
Vad vill du göra för bilder:

mm mm mm

/Adam
#41 - 11 december 2006 21:22
tack för all info!

1. Den beghöver inte vara liten eller så. Jag vill ta grymma närbilder och förstora till planscher och kanske ta en del kort på vyer. Menyer och manualer tror jag man fattar efterhand, iom att jag kommer använda den en hel del, det är ju isf en fördel.
2. minst 4500kr
3. jag vet typ vad megapixel är. Jag har ju tidigare fotograferat med mobilkamera, så detta är ju ett stort steg för mig. Jag kan nästan ingenting.
4. Jag vill ta extrema närbilder och bra kort på vyer. Kunna förstora upp till planscher/tavlor och ha på väggar, även kunna ha på nätet så att det blir bra där. En del bilder på fiskar, det kräver låg/snabb slutartid.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 11 december 2006 21:46
Med dom kraven så lär du för fiskfotografering behöva en digital systemkamera med ett bra macroobjektiv samt hyfsat bra extern blixt och då hamnar du en bit över 10.000
#43 - 11 december 2006 21:50
ok, då funkar det ju inte (bara för fiskar?)

Är bridge kameror mellanting på system och kompakt?

Har kollat på Pentax ist DL, K110D och K100D, funkar dom ok? Det är ju iaf system. Hur funkar Samsung GX L1 (också system iaf)?
Canon EOS 350D funderar jag fortfarnade på, men den är dyr för mig....
#44 - 11 december 2006 22:02
[FONT=Arial][SIZE=1] [/SIZE][/FONT][FONT=Arial][SIZE=3]Pentax K100D + DA 18-55/3,5-5,6 AL (kamera och standardoptik) ca 7000kr
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=3]Pentax SMC-D 100/2,8 Macro LE (macro objektiv) ca 5000kr
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=3]Pentax AF 540 FGZ (blixt) ca 4400kr
Minneskort ca 1000kr
= 17400kr
Lite över din budget :)

Satsa på G7an och komplettera med macro lins, och en blixt så är du på god väg :)

/Adam
[/SIZE][/FONT]
#45 - 12 december 2006 13:32
Ok, tack!

Ja, det känns som att det kommer bli en massa extra kostnader direkt med en system kamera.

Jag kör på G7. Är det den bästa/väldigt bra kompakt kamera? Vilka är i samma klass?
Jag har ju funderat på Sony DSC-H5 och DCS-H2, Fujifilm s9600, Samsung Pro 815, Canon PowerShot A640, m.m.
#46 - 12 december 2006 14:51
Hade jag varit du hade jag som nån annan tidigare sa, satsar på en Begagnad nikon d50/d70 eller Canon 300D, 350D.

Ligger runt 5-6000:- beg.
Fast G7an är nog riktigt bra,dock så saknar den något som jag absolut hade velat ha och det är den inte kan ta i RAW format.

Stressa inte med köpet utan kolla runt lite tills du vet vad du behöver och vill ha.
#47 - 12 december 2006 15:27
mmm, jag vet ju inte om jag (särskillt mina föräldrar) vill köpa privat, eftersom att man aldrig kan kräva att den funkar perfekt, bytesrätt, service (kan man säkert göra i nån affär iof), man kan bli lurad, m.m. Så jag tror inte att alla i min familj uppskattar att jag köper beg.

Gör RAW-formatet att det tar mindre plats eller vad?

Föresten, vad är makrolins (till G7, som Adamzon skrev)? Vad kostar det, ungefär?
Jag tror faktiskt som att det räcker för mig. Men så klart har jag ännu inte bestämmt mig, jag tänker...
#48 - 12 december 2006 15:43
RAW är ett bildformat som gör att du kan redigera en bild utan att den "förstörs". Du kan tex ända vitbalansen men sen ändra dej och snabbt och lätt återställa bilden.
RAW bilderna bli betydligt större än "vanliga" jpeg bilder och har bättre kvalite.
Kan verka onödigt och jobbigt men när man har hållt på ett tag med en sin kamera så lär man sej mer och mer.

Kolla lite snabbt på pricerunner precis och en ny Canon 350d ligger på 6350:- med objektiv, en väldigt bra kamera för dom pengarna.

Funder på om det inte är värt att lägga några kronor extra på en systemkamera.

/hampus
#49 - 12 december 2006 15:53
Detta är en riktigt grymm närbild för mig med mobilen: http://img186.imageshack.us/img186/9215/palettjt2.jpg
#50 - 12 december 2006 15:56
Jag vet att den inte är enormt dyr, men det kommer som sagt en massa extra till, jag har med den på listan =)

Även dessa: Sont DSC-H2, DSC-H5, Canon S3 IS, Canon A640, Fuji s9600, Samsung Pro 815, Samsung GX L1, Pentax K100D och K110D och ist DL
#51 - 12 december 2006 15:58
Leonard skrev:
Detta är en riktigt grymm närbild för mig med mobilen: http://img186.imageshack.us/img186/9215/palettjt2.jpg

Om den kvaliten räcker så kör på en g7. Den verkade bra men saknar som sagt RAW vilket jag tycker är synd.
#52 - 12 december 2006 18:32
Jag tycker att den bilden är ok, hade gärna viljat ta riktigt klara och mer skarpa bilder (behövs ju iof klart vatten också), det funkar ju inte att förstora upp den bilden mer än så stor den är nu, jag hade viljat kunna göra den större iaf. Men 2MP och 10MP är rätt stor skillnad, kan det göra det bättre. jah tror ju inte att det blir sämre.
Men det känns ju som att en G7 är mycket bättre än mobilen (K750i). Eller är den egentligen en system jag är ute efter. Tror ni det räcker med G7 för mig? I värsta fall får man väl byta om man känner att det är helt fel när man köpt.

Har alla system kameror RAW?

Om jag köper en system kamera och ska ta bra närbilder så behövs alltså detta: Kamerahus (ca 6000kr), makro-objekt (ca 5000kr), stativ??? (300kr), extern blixt (2000kr).
Totalt: 13 300kr, det känns ju verkligen mkt. Dessutom är det ju bra om man har ett "vanligt" objektiv också, alltså 2000kr plus där också.

Nåt mer tips om kameror, system som kompakt, som jag ska tänka på innan jag köper?
#53 - 12 december 2006 18:52
Min rekommendation är att skaffa sig en enklare systemkamera och lära sig grunderna först. Idag finns det paket med kamerahus och allroundzoom från ca 6000:-
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37607&returnPath=soka%3D1%26sok%3Dnikon%2Bd40

http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37300&returnPath=par%3D72

http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37328&returnPath=par%3D69

Sen kan du bygga på utrustningen efterhand med tillbehör som extern blixt och makroobjektiv. Satsar du på en systemkamera från början kommer du billigare undan i längden då det räcker att byta kamerahus i framtiden när du blir mer avancerad.
#54 - 12 december 2006 20:01
ja, ett alternativ.

Kan man inte använda samma externa blixt som man köpt till Canon PowerShot G7 till en system?

Vad är nu makrolins till en G7?
#55 - 12 december 2006 21:49
Är alla system kameror bättre än Canon PowerShot G7?

Vad tror ni om Olympus E-500? Iof så är ju isf Pentax K100D eller K110D billigare, bättre?

Funkar det att ha "vanliga" minneskort till Sony och Olympus digitalkameror, på Elgiganten sa dom att man inte kunde det iaf... :confused: låter konsigt.
Jag har ett Scandisk Ultra II, 1GB, funkar det på alla digitalkameror?

Hur vet man om ett objektiv är för makro eller om det är för vyer, m.m.?`
Vad är det tex om det står 18-55?
#56 - 12 december 2006 22:15
Men,, sonja körde på om jag minns rätt en Z3a från minolta ganska länge och jag har svårt att hitta fel i hennes bilder. (sen så ligger det kanske lite på den som HÅLLER i kameran också) angående förstoringen så finns det steg runt det, men då är det inte så digitalt längre, ganska digitalt men inte lika mycket. ;)
#57 - 13 december 2006 07:31
G7 är givetvis en bra kamera. jag har själv en G6 plus en systemkamera. Tycker G6an är helt okej, men man kan inte riktigt jämföra responsen i en systemkamera mot en kompaktkamera. G7 objektiv är bra och kan ta macro bilder på 1 cm. Du kommer absolut inte bli missnöjd om du köper en G7a men jag kände efter 2 år med min G6a att jag blev lite begränsad.

Tycker du ska kolla lite på det här testet: http://www.dpreview.com/reviews/canong7/

läs även andra tester på tex. Canon D350,Nikon D50.
Att sälja en begagnad kamera är oftast inte så kul, då man alltid förlorar massa pengar.
#58 - 13 december 2006 13:57
G6 har ju RAW, finns det nån digitalkamera som har RAW nu (av dom jag har i min lista)?

En EOS 350D kostar ju 6000kr (endast kamerahus då), men sen behövs ju objektiv, m.m. som sagt. EOS 400D kostar ju tusenlappen mer, som D50 ungefär, och det är för mkt än så länge. Pentax kamerorna ligger ungefär i samma prisklass och även Samsung GX L1, det är fortfarande för mkt, och det finns inga billigare (nya) heller, så nu får det nog bli en kompakt kamera, isf Canon PowerShot: A640, G7 eller S3 IS.

Om man har en kamera i 2år(som hambli hade), så är det väl dags att byta sen ändå kanske...
#59 - 13 december 2006 14:10
Leonard skrev:
Om man har en kamera i 2år(som hambli hade), så är det väl dags att byta sen ändå kanske...
Beror på om du har kameran för att fotografera med eller som teknikpryl (där man måste ha det senaste). Kameran kommer fortfarande att fungera och ge lika bra bilder om 2 år, möjligen har DU högre krav då...
#60 - 13 december 2006 15:06
petnym skrev:
Beror på om du har kameran för att fotografera med eller som teknikpryl (där man måste ha det senaste). Kameran kommer fortfarande att fungera och ge lika bra bilder om 2 år, möjligen har DU högre krav då...

precis man kan ju inte tänka så att man ändå kommer byta kamera om 2 år, så tänker inte jag.
Du har nog missuppfattat det med objektiven. Du behöver inte köpa nya objektiv för att kunna ta närbilder, det objektiv som sitter på systemkamrorna skulle man kunna säga är "allround". Sen kan man ju om man vill köpa ett specielt objektiv för tex. macro fotografering för att komma ännu närmare och få bättre bilder.

en 350d kostar på elgiganten 6500:- med objektiv+minneskort+väska

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h0000FxoLwJbC;sid=Fbfx4vmhobL04rwhAnI65Bhi4HXEtyZkfE4=?ProductID=M9nD4QFHyoEAAAEPNjpNUVK_&CatalogCategoryID=DCLD4QFHO4YAAAEOuuws9Q5E

stirra dej inte blind på antalet pixlar, vet inte om du gör det men många tror att det är det allt hänger på.
#61 - 13 december 2006 20:06
Jag vill ju inte heller köpa den bästa (och dyraste) kameran som finns nu dirket eftersom att jag inte vet om jag verkligen gillar det, men det tror jag ju. Därför vill jag heller inte börja med värstingen, utan köpa en som är okej, så att jag isf kan uppgradera mig senare när t ex G7:an inte "räcker" för mig längre, då kanske det blir en systemkamera.

Jag har kollar 350D på elgiganten, inte farligt dyrt för kameran, dock tillkommer ju en massa extra kostnader med en systemkamera. Jag har fattat att man inte måste ha ett obejktiv för att tex fota fjärilar och ett för att fota stolar, men om man vill ta bra närbilder en bra utsikter, så får man väl räkna med att köpa ett objektiv till de ändamålen, eller?
Är inte närgränsen med den "vanliga"/allround objektivet typ 25-35cm eller nåt sånt? Det är ju isf inte så bra.

Det känns verkligen som att det blir en kompaktkamera som första digitalkamera för mig, även om jag är ganska säker på att jag tycker om att fota. Föräldrarna tycker det är "sjukt" att köpa en kamera för 5000kr!! Men dom fattar ju inte grejen heller.

Nej, jag vet att det är en massa andra saker som spelar in på hur bra bilderna blir, förutom hur många pixlar det är.

Är Canon PowerShot A640 överhuvudtaget någonting alls att ha? i klass med G7 eller S3 IS?
#62 - 13 december 2006 20:49
Leonard skrev:
Är inte närgränsen med den "vanliga"/allround objektivet typ 25-35cm eller nåt sånt? Det är ju isf inte så bra.

Närgränsen räknas från bildsensorn. Eftersom det är längre mellan bildsensor och den främre linsen på en systemkamera än en kompakt så är det svårt att jämföra rakt av.
Mitt mackroobektiv har en närgräns på 21 cm men avståndet mellan bildsensor och frontlinsen är ca 15 cm, det innebär att jag kan fotografera objekt som är ca 6 cm från objektivet.

Sen är avbildningsskalan mer intressant än närgränsen i fiskfotosammanhang. Man kan sällan komma så nära en fisk i akvarium som 6 cm. Då är det viktigare att avbildningssklan är stor, på mackroobjektiv brukar den vara 1:1 medan den på de flesta allroundzoomar är 1:2.
#63 - 13 december 2006 21:06
På växter och fiskar som inte rör sig så mycket, så kan man nog komma närmare än 6cm, även på saker i naturen, tex löv, insekter (iof svårt också), fiskar (man fångat, sportfiske), m.m.
Då tror jag att det är bättre med 1cm makro än 6cm, man har iaf fler möjligheter.
#64 - 13 december 2006 21:16
Kan man ha extern blixt till alla kameror (kompakt?)
#65 - 13 december 2006 21:20
Leonard skrev:
På växter och fiskar som inte rör sig så mycket, så kan man nog komma närmare än 6cm, även på saker i naturen, tex löv, insekter (iof svårt också), fiskar (man fångat, sportfiske), m.m.

Då tror jag att det är bättre med 1cm makro än 6cm, man har iaf fler möjligheter.

Här är ett par exempel tagna med Nikkor micro 60mm/2,8D med en närgräns på 21 cm och jag har inte varit så nära som det går. Objektivet har en avbildningsskala på 1:1.
#66 - 13 december 2006 21:24
För extrema närbilder finns detta objektiv med en avbildningsskala på 5:1, som också kostar en slant.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103
#67 - 13 december 2006 21:32
Exempel på bild tagen med objektiven ovan:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=752495&target=_blank
#68 - 13 december 2006 22:46
Oj, oj, oj en sån skulle jag vilja ha... fast jag har visst "fel" kamera för det objektivet :(
#69 - 13 december 2006 23:16
Sonja skrev:
Oj, oj, oj en sån skulle jag vilja ha... fast jag har visst "fel" kamera för det objektivet :(

Den kanske går med en adapter, spelar ju ingen roll om den hamnar längre bort från sensorn än den ska vara. Den kan inte fokusera på oändligheten ändå. Frågan är bara hur den bländar ner, om man behöver en riktigt avancerad adapter eller inte. Eller så kanske du kan köpa en bälg och köra med ett vanligt objektiv, eller ta ett vanligt 50mm och sätta på det åt "fel" håll. Det är rätt kul. Möjligheterna är oändliga :)

Leonard:
Du ska inte jämföra närgränser så för att få reda på hur mycket "macro" du får. Det beror på brännvidden precis lika mycket och du kan få en bild som är lika "nära" om du står 50cm ifrån med ett 200mm macro på en systemkamera som 1cm på en kompakt. Sen kan du köpa ett gäng mellanringar för några hundringar och sätta mellan objektivet och kameran och på så sätt komma precis hur nära du vill. Du kan tom ta kort på dammkornen på frontlinsen om du tycker det är skoj..
#70 - 14 december 2006 11:28
vilken extrern lixt passar Canon G7?

Vad (och för vilket pris) skulle man kunna köpa till en systemkamera (t ex EOS 350D eller Pentax K100D, K110D eller ist DL) för att få ett vettigt kitt för att fota närbilder och ett alround (funkar väl att ta kort på vyer med antar jag)?

Marcuspajp: Aha, vad är "bra" brännvidd?
#71 - 14 december 2006 17:48
Så om jag inte köpet en systemkamera, så rekomenderar ni mig Canon G7 har jag fattat det som, eller?

I helgen åker jag pch köper en Canon PowerShot G7, tror jag det får bli, får se om dom enns har extern blixt.
#72 - 15 december 2006 08:50
Är Fujifilm s9600 och s6500fd systemkameror? Dom är ju isf ganska billiga.

Är G7 verkligen bättre (fördelar och nackdelar) än S3 IS?
#73 - 15 december 2006 09:12
Nej de är inte systemkameror.

G7 har möjlighet för extern blixt och linstillbehörs system.
#74 - 15 december 2006 10:12
Leonard skrev:
Så om jag inte köpet en systemkamera, så rekomenderar ni mig Canon G7 har jag fattat det som, eller?

I helgen åker jag pch köper en Canon PowerShot G7, tror jag det får bli, får se om dom enns har extern blixt.

Se till att få kameran på öppet köp. Testa den på akvariet. Tycker du inte att det funkar så lämna tillbaka den eller byt mot systemkamera. Om du väljer systemkamera så ta en Canon eller Nikon. De är de vanligaste, så oddsen är att eventuella extra objektiv du vill ha finns begagnade är större. Själv har jag en Canon 350D med 28-200 zoom. Funkar kanonbra som allroundkamera.
#75 - 15 december 2006 10:37
Se till att få kameran på öppet köp. Testa den på akvariet. Tycker du inte att det funkar så lämna tillbaka den eller byt mot systemkamera. Om du väljer systemkamera så ta en Canon eller Nikon. De är de vanligaste, så oddsen är att eventuella extra objektiv du vill ha finns begagnade är större. Själv har jag en Canon 350D med 28-200 zoom. Funkar kanonbra som allroundkamera.

Sen får man väl räkna med att det tar lite tid innan man lärt sej kameran då man inte har tagit så mycket kort innan. Men det är ju en bra ide om det går att göra så.
#76 - 15 december 2006 19:14
Jo, jag hade tänkt ta den på öppet köp, så länge det går, så att man verkligen vet att det är den man vill ha och inte en annan.

Märken på kameror jag tänker köpa är dessa: Canon, Nikon och Pentax, de två första är ju vanliga, men Pentax, hur är det med dom? Känns som att deras system (K100D, K110D, ist DL, K10D) är helt ok, i klass med Nikon D50 och Canon EOS 350D.

System kameror jag funderar på är Canon EOS 300D, (tillverkas den längre? hittar den inte i nån affär )Canon EOS 350D, Canon EOS 400D (lite dyr kanske), Nikon D50, Nikon D40, Nikon D70 (lite dyr kanske), Pentax K100D, Pentax K110D, Pentax K10D, Pentax ist DL.

Kompakt kameror jag väljer mellan är dessa: Canin PowerShot S3 IS, Canon PowerShot G7(nr.1), Sony DSC-H2, Sony DSC-H5, Fujifilm FinePix s6500fd, Fujifilm FinePix s9600 och Samsung Pro 815(?).

Samsungs grejer är jag lite tveksam till efter familjs kamera, mobil och min mp3, även expert tyckte inte om Samsung så mkt.

I topp av systemkamerorna ligger Canon EOS 350D, Nikon D50 och nån av Pentax kamerorna, så får det kanske bli ett makro-objektiv nästa jul isf =)
I topp av kompaktkamerorna ligger Canon PowerShot G7.

Någon kamera som ni tycker att jag verkligen kan välja bort direkt?

En annan grej: Vet ni om man kan använda Scandick Ultra II, till alla kameror jag nämnt?
På Elgiganten sa dom att vanliga minneskort inte funkade med kameror från Olympus och Sony iaf.
#77 - 15 december 2006 20:21
Enligt www.netonnet.se så har Samsung Pro 815 RAW-format, men den är ju lika dyr som en kompaktkamera, så...

Nån annan kompakt kamera som har RAW-format (som kollar på)?
#78 - 15 december 2006 20:33
Är jag den enda som inte fotar i RAW-format här ;)
#79 - 16 december 2006 11:40
Behöver man en skyddsväska till kameran, använder ni den, är det nödvanligt?
#80 - 16 december 2006 11:54
Det beror väl mycket på hur du använder din kamera men det är en billig försäkning att ha kameran i en väska när man har den med sig.
Jag har alltid mina kameragrejor i väska om skaffade även en ryggsäck i veckan: http://iloblog.ciklider.se/micke?Home&post=3
#81 - 16 december 2006 11:56
Om du ska ta med kameran nånstans är det rätt jobbigt att ha den i handen hela tiden tycker jag. Jag har en Lowepro Nova 1 axelväska som passar bra för mina behov, jag får i kameran, ett extra objektiv och en blixt i den. Plus lite småsaker som extra minneskort och batterier.
#82 - 16 december 2006 14:13
Ok.

Nu har jag beställt en Canon PowerShot G7 från Elgiganten, den ska ha kommit på fre innan julafton =)
Jag köpte ingen väska där, gör det i efterhand hos Expert här i Kungsbacka tror jag. Just nu blev det ingen extern blixt eller stativ, kommer kanske senare. Fast stativ känns lite jobbigt iom att det är typ 1m mellan karet och sängen, så det känns lite trångt isf...
#83 - 16 december 2006 14:17
Jag har också tänkt på en axelväska istället för liten väska eller en ryggsäck. Axelväskan når man ju rätt så lätt och man får fram kameran snabbt om man ser nåt skojj =) Känns rätt smidigt.¨

Vad fick du ge för din axelväska, Marcuspajp? Är den stor, jag kommer ju ha kameran (Canon G7), nåt minneskort, kanske extern blixt och möjligtvis stativ med mig (men det har jag ju inte i väskan, det får jag väl bära om det skulle vara så.

Om man bara lägger kameran i sin vanliga ryggsäck, så känns det som att det kommer komma in en massa sand och skit in i kameran, så det är nog bra att ha nåt skydd omkring den ändå, typ liten väska (sån som ser ut som liten kylbox).
#84 - 16 december 2006 16:30
Min väska kostade runt 450kr. Du får nog gå till nån affär med hyfsat utbud och prova några.
#85 - 16 december 2006 19:29
Tackar!

Vad tror ni om detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325970&view=detailed + http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325972&view=detailed . Kan det vara nåt att ha?'

Använder ni verkligen extern blixt ofta/mycket? Det känns ju inte som att man skulle behöva det i ett akvarium med en massa lysrör, eller?
#86 - 16 december 2006 20:56
Jag använder alltid extern blixt nuförtiden. Med kompaktkameran jag hade tidigare använde jag den inbyggda blixten.
Det gör jag för att dels så ger lysrören ifrån så konstig färg och dels är dom alldeles för svaga för att få tillräckligt korta slutartider för att få skarpa bilder på snabba fiskar.
Men börja med bara kameran först och lär dig den ordentligt. Det kan du bara göra genom att fota, fota, fota och fota igen.
Efter ett tag så vet du vad du vill göra med kameran och vad du behöver. Kanske en extern blixt eller kanske ett stativ. Eller så funkar det tillräckligt bra utan för dig.
I början kommer bilderna att se riktigt kassa ut och du undrar varför du lagt ut så mycket pengar på en kamera. Men det är bara att fortsätta och prova dig fram.
#87 - 16 december 2006 21:50
Ja, jag får väl se vad jag behöver senare.

Jag tycker att det blir väldigt blått när man fotar (med mobil då iof) långt in i karet, jag har ganska blåa lysrör, men det är inte lika blått i verkligheten, som det blir på bild... Jag kommer ju inte att fota lika mkt alls med mobilen sen när jag får G7 tror jag, den kanske är bättre.
Jag har Vitbalans: "Lysrör" och det blir ändå blått.
#88 - 16 december 2006 22:07
Men lysrör kan avge olika färgers ljus. Prova att fota med annan inställning som t ex skugga, moln eller liknande. Inte sol eller dagsljus.
Tänk baklänges. Vill du ha en varmare färg ställ vitbalansen på en kallare och tvärtom. Men det beror ju på vilka olika lägen du har på den.
Prova dig fram, det kostar ju inget ;)
#89 - 16 december 2006 22:13
En sak till... om du börjar fundera på extern blixt längre fram så ta ordentligt reda på om och hur du kan styra den med kameran innan du köper blixten.
Det kan bli problem, men ta en sak i taget nu.
Du kan komma långt med kamerans egen blixt, speciellt om du kan dämpa/öka ljusstyrkan på den manuellt.
#90 - 16 december 2006 23:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Å köp väskan på Gekås i Ullared för en femtedel av priset!! :p[/COLOR][/FONT]
#91 - 17 december 2006 10:18
Sonja: Jo, det blir bättre med lysrör längre fram i karet, men bättre med dagsljus längre bak, lite jobbigt att byta =) Det är ju med mobilen, så det spelar ju ingen roll nu iof.

Ok, en blixt som passar kameran är Canon Blitz Speedlite 430EX ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314483&view=detailed ), tycker ni att den ser bra ut eller ska man ta Canon Blitz Speedlite 580EX ( http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302602&view=detailed )? Det känns som att det är 2 seriösa blixtar, men det för typ 5000kr är väl lite att ta i med känns det som för mig iaf.

Kan det vara bra att ha detta "kit" till kameran: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325970&view=detailed + http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325971&view=detailed +/ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325972&view=detailed
#92 - 18 december 2006 08:12
Var längesen jag läste hela tråden men skrev du inte då att du nästan inte hade fotat något innan?
Köp kameran och lär dej den innan du köper till masa tillbehör. Finns massor med mannuella inställningar på G7an.

Mitt tips är att köpa kameran och testa den och sen se vad du känner att du behöver köpa till.
#93 - 18 december 2006 10:02
Jadå, jag tänker inte köpa nåt nu direkt, men undrade bara om det var bra grejer/ om det kan göra fotona mkt bättre, men det är väl bättre att fråga det sen när jag har vant mig vid den.

Tack för all hjälp jag fått nu, schysst att ni orkar med mig :)
#94 - 24 december 2006 20:10
Hej igen!

Nu har min Canon PowerShot G7 kommit, den kom egentligen i torsdags, men jag fick den idag eftersom att jultomten ändå hade vägarna förbi idag ;)
Mitt SanDisk Ultra II funkade ju inte med kameran, jag hade fel modell (den för mobil, m.m.), så jag måste ändå köpa ett nytt :( men det är det väl värt, jag kan ju iaf inte fota med ett 32MB.
Det blir väl ett SanDisk Ultra II till, men för Digitalkamera då också (1BG).

Har Canon speciella minneskort till sina digitalkameror, så som sony och Olympus?

Jag tänkte lägga upp lite olika foto sen när jag testat den lite, så att ni får se hur bilderna blir... (om nån nu är intresserad)

Ha en riktigt goo fortsatt jul!!! :)
#95 - 24 december 2006 20:33
Föresten, tror ni att det "räcker" med ett SanDisk Ultra II (10MB/s) eller ska man köpa ett SanDisk Extreme III (20MB/s) för lite mer pengar istället?
#96 - 24 december 2006 20:46
10mb/s är tokfort om du tänker på det själv. tänk att en bild med bra upplösning ligger på ca 2.0-4.5mb.
#97 - 24 december 2006 22:42
men den med 20mb/s kostar bara 90kr mer, så det är ju egentligen ingen skillnad på pris, men dubbelskilnad på fart. Ok, 10mb/s är ju inte långsamt heller =)
#98 - 24 december 2006 22:44
för 90kr mer så hade jag köpt köpt 20mb/s
glöm nu inte instalera USB2 portar bara...
#99 - 25 december 2006 11:20
installera USB portar? Det enda man behöver installera är väl Canons program (om man ens behöver det), eller?

Bilderna blir skitmörka (med ISO 1600), utan blixt. Med blixt blir det askonstigt, mörkt bakom motivet och helt gult (med "BLIXT" inställt som vitbalans).
Kameran känns ju inte super, alltså jag har inte fått till bilderna än, men jag hoppas dom blir bättre, och så får jag köpa ett större minneskort, så att jag inte behövber ladda över bilder 30ggr/dag.
#100 - 25 december 2006 11:24
med iso 1600 så borde ljuste inte vara något stort problem. kanske inte ställt in kameran? lek lite med olika inställningar tills du hittar något som du trivs med.

i nya datorer finns det usb2-portar. i äldre finns bara usb1-usb1.1 portar. har du usb 1-1.1 så spelar det ingen roll att du har ett snabbt minnekort eftersom datorn ändå bara kan läsa i långsam takt.
#101 - 25 december 2006 13:14
Leonard skrev:
installera USB portar? Det enda man behöver installera är väl Canons program (om man ens behöver det), eller?

Bilderna blir skitmörka (med ISO 1600), utan blixt. Med blixt blir det askonstigt, mörkt bakom motivet och helt gult (med "BLIXT" inställt som vitbalans).

Kameran känns ju inte super, alltså jag har inte fått till bilderna än, men jag hoppas dom blir bättre, och så får jag köpa ett större minneskort, så att jag inte behövber ladda över bilder 30ggr/dag.

Bilderna blir sällan bättre än vad persomen bakom presterar.
Läs instruktionerna och lär dig kameran, lär dig basic foto-kunskap (grundläggande exponering) så kommer du också att förstå varför bilderna blir som de blir och varför kameran gör som den gör.
#102 - 25 december 2006 19:22
Ja, jag läser lite i manualen och testar, så går det säkert bra. Jag har säkert ställt in nåt konstigt.

Aha! =) Jag ar USB2 på mina dator, så jag fattade inte vad du menade =)
#103 - 25 december 2006 22:16
Det finns oftast ett "idiot" läge, börja där för att bara få en känsla för kameran och bilderna, sedan kan du börja utforska övriga lägen efterhand som du ökar din kunskap / förståelse.
#104 - 26 december 2006 00:34
Ja, det är väl kanske bäst.

Då "nollställer" jag den igen och börjar om, tar det lite lugnare =)
#105 - 28 december 2006 18:39
Köpte ett Ultra II, funkar bra med kameran. Det det "paketet" jag köpte igick även micro-minneskort för t ex mobiler, dom sa att många Nokia har sånna iaf =)

Annons