Bra cirkulationspump

#1 - 12 augusti 2007 14:08
Jag skulle vilja ha ett tips på nån bra cirkulationpump till mitt akvarium som är ett Rio 400 med bara Malawi från Mbuna-gruppen.
Det enda filter som jag har i burken idag är orginalfiltret som endast har en kapasitet på 1000l/tim. vilket jag tycker känns lite för lite.
Så därför så tänker jag komplettera med en cirkulationspump, men jag blir inte klok på vad som är bra pumpar och vilken kapasitet som jag behöver.
Men det finns ju så många kloka människor här på forumet så nu vänder jag mig till er kära vänner.
#2 - 12 augusti 2007 15:18
Jag har gamla power head pumpar som jag hade i över 10 år till saltvatten, dom är helt ok och billiga. Annars så fungerar väl maxi jet lika bra, du kan väl komplettera med en på 1500 liter i timmen.
#3 - 13 augusti 2007 13:15
Tack för tipset.
Förutom de nämnda, är det nån som vet om Hydor Koralia är bra?
#4 - 14 augusti 2007 05:09
Tja dom har jag inte provat men varför inte, på den tiden jag körde saltvatten som sliter hårt på pumparna så använde jag en lågbudget pump som heter power head. Min kompis som startade samtidigt skulle absolut ha eheim. Mina 5st power head var lite dyrare än 1st av hans eheim, och idag 12 år senare så fungerar alla mina power head alldeles utmärkt.
#5 - 14 augusti 2007 10:30
Elaine skrev:
Tack för tipset.

Förutom de nämnda, är det nån som vet om Hydor Koralia är bra?

hydor koralia är en så kallad stream pump. en sån är att föredra om man ska ha bättre cirklation i akvariet.
#6 - 14 augusti 2007 11:15
Har själv en Koralia 1 (den minsta). Funkar rätt så bra, men kan ge ifrån sig lite rassel. Speciellt om man vill ha den riktad nedåt. Blev mycket bättre när jag riktade den lite uppåt istället. En bra sak med den är att flödet ut från den sprids rätt bra så det inte blir som en vattenkanon. Har också läst rätt bra saker om Tunzes nanostream, version 2.
#7 - 15 augusti 2007 11:27
Ok, om jag satsar på en Koralia 3, med en kapacitet på 3200 L/tim till min burk på 400 L, är det nån som tror att det blir för mycket effekt då med det innerfilter som redan finns på 1000 L/t?
#9 - 15 augusti 2007 13:06
Duger gör den kanske, men det känns som jag får mer för pengarna med en Koralia 3 som kostar 527 kr och har en effekt på 3200 L/tim.
Om det nu inte är så att Koralia är en sämre pump än Maxi-Jet, vad vet jag?
Nån som vet?
Jag har även blivit tipsad om Tunze Nanostream, men jag vill veta vad som är bättre än det ena.
Därför vänder jag mig till er.
För det måste ju finnas de som har erfarenhet av olika bra och dåliga cirkulationspumpar.
Och jag är bara ute efter att få bättre snurr på vattnet, för rening har jag.
#10 - 15 augusti 2007 22:37
för att få snurr på vattnet är en streampump oslagbar
#11 - 16 augusti 2007 11:09
Ska jag då köpa en Koralia 3 med effekt på 3200 L/T eller Koralia 4 med effekt på 4600 L/T ?
#12 - 16 augusti 2007 11:20
jag skulle nog tro att 3an räcker bra.ditt akvarium är väl inte så farligt långt?
#13 - 16 augusti 2007 12:08
1.5 m är mitt akvarium.
#14 - 17 augusti 2007 19:51
Har fått tips om en pump som heter Eheim Compact, så nu undrar jag vilken som är bäst av den eller Koralia?
Vad tycker ni? Och varför?
#15 - 18 augusti 2007 00:16
eheim compact är en vanlig cirkpump.. om du får för dig att sätta en filtermatta på pumpen så ska du ha en vanlig cirkpump. annars kör på koralia pumpen. för den ger högt flöde utan tryck. den ger ett bredare stråle genom akvariet
#16 - 22 augusti 2007 18:03
Tack för tipset.
Jag ska inte ha nån filtermatta på pumpen utan jag är bara ute efter bättre snurr på vattnet, så nu ska jag skaffa mig en Koralia för det känns som det nog blir bra med en sån.
Jag har inte hört nåt dåligt om den heller. så det blir nog bra.

Annons