Bra bottenstädare.

#1 - 14 augusti 2008 06:28
Ja, jag undrar om det finns någon fisk som städar bra på botten. I akvariet som är ett hörnakvarium på 190 l så har jag några endlers, svärdfiskar, neon- och sorgmanteltetror. Dessutom finns det en ancistrus, två snäckor o en ensam amono räka.
#2 - 14 augusti 2008 06:31
Pansar mal kanske?
#3 - 14 augusti 2008 08:55
Alla Corydoras arter skulle funka och är bra städare men även sandsnäckor kan vara bra.

Du skriver inte vad du har för botten men dessa arter jag nämnt funkar om du har finkornig sand.
#4 - 14 augusti 2008 11:29
Jag har Biltemas blästersand i botten.
#5 - 14 augusti 2008 11:37
det beror på hur man ser på det....det här med bottenstädare....

letar man efter en fisk som äter maten som ramlar ner på botten så är corydoras ett bra alternativ....

letar man efter en fisk som tar bort skit och grums på botten....så finns det inte så många.......
#6 - 14 augusti 2008 11:44
Ja, helst hade jag velat haft någon som plockar bort just skit på botten, men det kanske är svårt att hitta?
#7 - 14 augusti 2008 11:48
hedde73 skrev:
Ja, helst hade jag velat haft någon som plockar bort just skit på botten, men det kanske är svårt att hitta?

såvitt jag vet så finns det ingen fisk som gör det.......

bara att städa själv....:p
#8 - 14 augusti 2008 11:54
Kensa skrev:
såvitt jag vet så finns det ingen fisk som gör det.......

bara att städa själv....:p

Ja, det är väl det som gäller då.
#9 - 14 augusti 2008 12:02
finns många som säger att får man för mycket skit på botten,
så har man antingen för mycket fisk, eller för mycket mat.

jag hade problemet i ett kar när jag hade haft det igång i 2-3 mån.
gjorde en rejäl slammsugning och drog ner på maten rejält.

skiten har inte dykt upp, och fiskarna växer och frodas....
#10 - 14 augusti 2008 12:04
Ja, jag har dragt ner på matning o har inte direkt mycket fisk i, så det kanske är gammalt bös som kommer fram från under stockatr o så.
#11 - 14 augusti 2008 12:09
det ligger "alltid" en massa bös runt växter, rötter, grottor, stenar
#12 - 14 augusti 2008 12:32
Kensa skrev:

letar man efter en fisk som tar bort skit och grums på botten....så finns det inte så många.......

Det är där sandsnäckorna kommer in :)
#13 - 14 augusti 2008 12:52
Nina82 skrev:
Det är där sandsnäckorna kommer in :)

det är sant, snäckor (rätt sort) kan ta hand om en del.

men om man har för mycket bös, så är risken att man får en snäckexplosion
#14 - 14 augusti 2008 13:06
Vilken sort skulle ni vilja tipsa om isåfall? Jag har två äppelsnäckor som jag satte in igår, plus att ag skall ha två st, som är typ zebrarandiga, som jag har haft ett bra tag.
#15 - 14 augusti 2008 13:35
Kensa skrev:
det är sant, snäckor (rätt sort) kan ta hand om en del.

men om man har för mycket bös, så är risken att man får en snäckexplosion

Jag vill också vet vilken sort ni tipsar om! Så ut med det ;)
#16 - 14 augusti 2008 13:57
Malaysiska sandsnäckor är bra på att böka runt i sanden och därmed blir det mindre "skit" liggandes på "ytan".
#17 - 14 augusti 2008 14:08
heeke skrev:
Malaysiska sandsnäckor är bra på att böka runt i sanden och därmed blir det mindre "skit" liggandes på "ytan".

Hur menar du då, jag förstår inte, kan du visa :p
Nej, men alltså, är det så att skiten blandas ned istället? Det verkar ju inte bättre, då blir det bökigare att göra rent...

Fick ett tips ang. bottenmaterialet, gör man så att det sluttar med den lägsta punken framåt (den sidan av akvariet som står ut mot rummet) så hamnar det mesta av skiten längrefram, och då kan man enkelt suga bort det.
Synd bara att jag inte fick veta det innan jag ställde i ordning mitt 240 L kar :mad:

Annons