Bra blandning?

#1 - 27 december 2006 00:45
Perfekt tidpunkt att sitta och planera akvarium... eller nåt =)

Akvariet ær på 75 l, vad tror ni om kombinationen?

- Endlers guppy
- Fjærilsciklid (ett par?)
- Svart neontetra
- Ancistrus (blir nog 2 små...)

Nackdelen ær att bottenmaterialet i akvariet ær engelsk sjøsten... Om man ska byta mot sand- hur mycket tror ni det kan tænkas gå på?
#2 - 27 december 2006 00:48
150kr om du vill ha rådasand 0.8 - 1.2 mm (det bästa, och perfekt för de mindre cikliderna som fjärilsciklid) Annars kan du köpa sand från biltema för 50 kr elelr så. Komemr itne ihåg vad den heter men kolla bara satt den är ungfär de måtten jag angav i mm. Ja din blandning är bra men guppynas yngel kommer förmodlingen att bli uppätna :/ Du kan förhindra detta lite igenom att plantera mycket växter där de kan ta skydd :)
#3 - 27 december 2006 00:55
Tack før snabbt svar!
Rådasand køps i djuraffæren eller? Læt ju inte så farligt dyrt...

Jo, att ynglena blir uppætna hade jag ræknat med. Men någon borde ju klara sig tycker jag. Annars kanske jag skulle ta ner det lilla akvariet från mamma och ha som yngelakvarium *funderar*. Fast jag skulle ju hålla mig till det hær+ ev ett større nær jag har råd.

Jaja, huvudsaken ær att fiskarna går ihop så får vi se hur det blir med ynglen. Någon borde ju klara sig med hjælp av væxter, som sagt.
#4 - 27 december 2006 00:59
Ja det gör de. det där med guppy ynglena; när fjärilscikliden leker så blir den , som alla cikldier, agressiva. Så byg upp prdentligt med växter och en grotta och en platt sten åt fjärilscikliderna. Om de har en grotta kkomemr de bara skydda den när de leker så då komemr guppysarna kunna vara i resten av akvariumet. Samma sak när cikliderna inte leker.
#5 - 27 december 2006 01:01
Børjar førmodligen bli lite før trøtt eller så nu, før jag førstår inte riktigt vad du menar med "samma sak nær cikliderna inte leker"?

Har før mig att jag just læste att de inte leker i grottor førresten?
#6 - 27 december 2006 01:02
Kanske inte fjärilscikliderna men de kommer nog att ha det som ett litet 'hem'. jag menade att de kommer att hålla sig runt grottan. nu ska jag gå o lägga mig. Kollar in i denna disskusion imorrn! :D God natt!
#7 - 27 december 2006 01:06
Okej, då ær jag med =)
Ska fixa iordning akvariet i helgen- tur att jag har en mamma med bil med mig också før ev sand-inkøp.

Dags før mig också att sova. Tack før hjælpen, kommer sækert på fler frågor tills imorrn eller så =)
Gonatt
#8 - 27 december 2006 07:48
Ja en bil e bra! ;) Eftersom en 'kasse' sand väger 25kg ;P
#9 - 2 januari 2007 22:25
Funderingarna fortsätter... Har bestämt mig för den här kombinationen och akvariet är inrett och står klart där hemma (tja, klart bortsett från att det är tomt på fisk och stått sen i lördags bara).

hur som helst, funderar på om man kan ha ett stim pansarmalar också eller om det blir för mycket? Självklart inte alla fiskar i på en gång men senare. Annars får det vänta tills jag om/när köpt större kar. Men vad tror ni+

Annons