Men om jag däremot vill ha focus på fiskarna i ett kar skulle jag inte välja detta rör.
Det spelar i princip ingen roll vilket rör man väljer om man ska fotografera med digitalkamera eftersom man kan sampla vitbalansen och få helt neutrala färger - det enda viktiga är att man inte har flera olika sorters rör av ovan nämda anledning. Samplar man för Aquarelle och fisken befinner sig under SunGlon så blir den gul, samplar man för SunGlo blir den blå under ett Aquarelle.
Att de röda pigmenten inte gynnas av sunglo var interesant har du någon förklaring på varför det kan vara så?
Nej jag här osäker. Pigmentutveckling är ju ganska besynnerligt. Varför är t ex morötter väldigt orangea under jorden? Varför blir L. arcuatas blad gröna direkt när dom kommer ovanför vattenytan, när dom är illröda direkt under vattenytan?
En sak är säker. Samma planta får olika pigmentutveckling under samma kemiska förutsättningar enbart beroende av olika spektra.
Om man jämför SunGlo:s och Aquarelles spektra..
http://www.aqua-web.org/users/saurama/images/06_sp_PhilipsAquarelle.jpg
http://www.aqua-web.org/users/saurama/images/23_sp_HagenSunGlo.jpg
.. så är den största skillnanden att SunGlo saknar den orangea spiken vid 630 nm och Aquarelles väldigt breda blå område.
Varför skulle det vara effektivare att vara illröd under Aquarellen jämfört med SunGlon? Eller är det tvärtom ett skyddsbeteende?
Är det så att växten inte har råd att bli illröd under SunGlon för att den behöver mer rödorange? Varför skulle växten vilja sänka sin effektivitet i det rödorangea området under under Aquarellen isåfall?
Är det så att växtens undervattensblad är betydligt omtåligare under vattnet för att kunna öka sitt CO2-intag och därför, tvärtemot ovanför vattnet, måste blockera ljus för att inte skadas? Det skulle förklara dels varför arcuatan blir mer gulaktig under den gula SunGlon och mer rödaktig under den röda Aquarelle-spiken. Det skulle även förklara varför den genast blir grön när den får upp tjockare övervattensblad ovanför vattenytan.
Mer frågor än svar. Detta funderar jag mycket över och skulle vilja få större inblick i, och gärna kalla fakta.