Bra backup-program?

#1 - 21 september 2007 11:18
Nån som har tips på ett bra & helst gratis backup-program till Windows?

Jag har testat Areca men det verkar inte fungera - det kraschar med ett kryptiskt felmeddelande om att dess temp-fil redan existerar och inte kunde raderas efter att det har backat up några gigabyte (nej, det är inga fel på filer eller hårddisk, ja jag använder ZIP64 som komprimeringsmetod).

Programmet måste vara hyfsat lättanvänt, kunna göra inkrementella backups, inte alltför dyrt, men framförallt framtidssäkert - dvs antingen backar upp okomprimerat, är fritt tillgängligt, eller från en känd större firma.
Guest
#2 - 21 september 2007 13:38
Vad ska du back-upa?
Skulle aldrig lita på nåt program för det...Och har testat en del...
Dubbla HDD, ev en extern med. CTRL C, CTRL V, är mitt råd.
Tar ca 15-30 min att kopiera allt...
#3 - 21 september 2007 16:15
Det är ju en möjlighet; om jag köper in en 300 GB extern hårddisk till så kan jag ha två kompletta backuper av mina foton.

Kanske är det listigaste, då löper man ju i alla fall inte risken att programmet slutar tillverkas eller förstör backupen pga att det är buggigt. Hårddiskar är ju rätt billiga nu också, såg en 300GB extern hårddisk för 900:-.
#4 - 21 september 2007 16:19
om du har telia , så har dom en tjänst ,som hetar telia säker lagring jag användar den o det funkar riktigt bra
mvh janne
Guest
#5 - 21 september 2007 22:52
Telia erbjuder väl bara sina kunder med den tjänsten?
Jag har av dom 500MB fritt att disponera, vilket inte räcker så långt...

@Azur
Du har inte plats till en intern till då? Man kommer ju ner lite i pris då..
#6 - 21 september 2007 23:18
Anettejt skrev:
@Azur

Du har inte plats till en intern till då? Man kommer ju ner lite i pris då..

Jo, det har jag ju, fast det är också klart sämre ur säkerhetssynpunkt. Det skyddar mot diskfel, men blir min dator hackad eller virussmittad eller stulen eller det blir blixtnedslag så ryker bägge interna diskarna.

En internetserver vore allra bästast, men 500 meg räcker inte långt, min website ensam är större än så... Vet inte vad bredbandsbolaget egentligen skulle tycka om att jag backade upp ett par hundra gig via bredbandet heller.

Hittade f.ö. problemet med Areca: den klarar inte filer större än 4GB, så när jag sa åt den att dela upp arkivet i 600MB stora delar då funkade allt bra.
#7 - 22 september 2007 00:29
Jag skulle inte rekommendera backup på extern hårddisk då de pajar precis lika lätt som en intern hårddisk, om inte lättare (iom att man flyttar på dom, att man tappar dom i golvet är ju inte direkt ovanligt).

Köp plats på en server där de tar backuper, eller börja bränn på någon typ av skiva.
#8 - 22 september 2007 05:23
Jag kör med en Maxtor OneTouch III extern hårddisk och tycker det fungerar utmärkt. Backup-programvaran kopierar valda delar av hårddisken 1 g/vecka och finns det behov vid andra tillfällen är det bara till att trycka en gång på fronten. Finns även möjlighet till realtidsspegling om det önskas.

Jag brukar inte heller ha den igång alltid, men jag rekommenderar 3,5 tumsversionerna, som ofta kan vara mer utformade för värmeavgång (= bättre/längre livslängd för hårddisken inbillar jag mig) och mer för stationär placering.

// Martin
#9 - 22 september 2007 08:31
Annaica skrev:
bränn på någon typ av skiva.
50 DVD'er per backup = inte praktiskt möjligt. Jag gör det för de allra viktigaste grejorna, som mina personliga dokument, men inte för mina foton.
#10 - 22 september 2007 08:34
Bandstation - tveklöst.

//C

Annons