Bra algätare med Discus??

#1 - 25 september 2008 19:45
Mina vilda men trevliga Siamesiska algätare har lämmnat akvariet och med deras frånvaro har algerna exploderat, vill dock inte ha siameser igen då dom är lite för vilda med Discusarna.

Behöver lite förslag på bra algätare förutom Anicistrus (som jag har 3 st av )har läst lite om äppelsnäckor och räkor, är det något som skulle kunna fungera med Discusar eller blir det bara räkmix ???

Kent
#2 - 25 september 2008 20:21
Amanoräkor äter ju en hel del alger, om du har tur så lämnar diskusen dom ifred.

//C
#3 - 26 september 2008 08:15
Hoppar in i tråden eftersom jag har samma funderingar.Har ett par små siameser med diskusarna nu men räknar med att få flytta dem när de blir stora och bråkiga. Har tänkt på Amanoräkor men klarar de en temp på 28 grader?
#4 - 26 september 2008 19:03
Mmmm känns inte som jag vill förlita mig på tur , behövs väll ett rätt stort gäng räkor för att hålla rent i ett 720 l kar =) kan väll bli ganska dyrt ........
Som oxså Miaz frågar, klarar dom 28 grader ?
#5 - 26 september 2008 22:11
siameser kan nog äta på discusarnas sekret har jag hört.. Inte bra.
Jag kör alltid otocinclus då de är harmlösa mot alla och rör inte yngel eller rom. Man får ha en del vilket kostar en slant men de är riktigt trevliga i stora antal. Lite som tetror emellanåt. Skulle gärna ha ett 30-tal till i mitt för att få ännu mer stim-effekt. Kan vara en nackdel att de kan "trilla av" en och annan om man har riktigt varmt. Fick plocka ur ett par utbrända i sommras när jag hade 30C
#6 - 26 september 2008 22:56
Har haft Äppelsnäckor med mina Discus sedan maj i +29 grader, de lever fortfarande! Trots att tempen säkert var över 31 grader i sommras.

Har nu även Ancistrus i karet så jag vet inte hur effektiva de mot alger. Men jag räknar med att ha Otocinclus och Äppelsnäckor i mitt framtida Discus och Skalar kar.

Discusarna är överdjävliga med att rensa snäckor runt rom, måste vara ett naturligt beteende.

OBS: Matar snäckorna regelbundet med Broccoli, så de kan bygga skal.
#7 - 28 september 2008 13:51
Ingen som har haft Räkor med Discus ??
#8 - 28 september 2008 14:26
Kenta skrev:
Ingen som har haft Räkor med Discus ??

Jo jag har Caridina Japonica räkor tillsammans med Discus. Och där är inga problem...de tål värmen, och är duktig på att käka alger. Jag har även några Pitbullpleco (LDA025)...och de är också bra på att käka alger...och jag har aldrig sett att dem ofredar Discusen.

/ Göran
#9 - 28 september 2008 14:49
Jag har haft körsbär med diskus. Dom gick åt som smör i solsken ner i diskusarnas magar.. Hade räknat med det men ville bara kolla.
#10 - 28 september 2008 14:53
Jag har körsbärsräkor med mina diskus och räkorna blir bara fler och fler. Jag har sett räklingar åka snålskjuts på diskusarna och det ser ganska kul ut vill jag lova:p!
#11 - 29 september 2008 06:26
Zebraplecon är riktigt snygg och funkar bra med diskus.
#12 - 29 september 2008 08:18
Jag skulle inte hålla Otocinclus med discus. Otocinclus är kända för sin tråkiga vana att börja äta på andra fiskar, framförallt stora & långsamma fiskar, om de svälter, och när de väl börjat slutar de aldrig.

Amano-räkor har inga problem med 28 grader, men är inte heller sådär väldigt effektiva algätare. Det är inte helt otänkbart att riktigt stora discus kan få för sig att äta upp dem heller. Plus att de inte tål lågt pH.

Zebrapleco funkar säkert bra med discus, men är inte en algätare.

Jag antar du har mjukt och surt vatten åt dina discus, så snäckor fungerar inte.

Om jag var du tror jag att jag skulle köpa sisådär 10 st unga vanlig ancistrus, eller ett större stim pitbull. Eller både och.
#13 - 29 september 2008 08:55
Azur skrev:

Om jag var du tror jag att jag skulle köpa sisådär 10 st unga vanlig ancistrus, eller ett större stim pitbull. Eller både och.

Men käkar inte ancistrus kaviar på nätterna?
#14 - 29 september 2008 08:56
Menade zebrapelcotian:D
Blev lite fel art där:D
#15 - 29 september 2008 09:07
c90368 skrev:

inte bara på nätterna.........
#16 - 29 september 2008 09:12
Sniglar /Ancistrus är de bästa algätarna.
#17 - 29 september 2008 09:25
c90368 skrev:

Jo, de stövlar in och äter eventuella ägg, dag som natt, dvs inte så lämpliga i odlingskar.
#18 - 29 september 2008 09:32
Azur skrev:
Jo, de stövlar in och äter eventuella ägg, dag som natt, dvs inte så lämpliga i odlingskar.

slutsats...bästa sättet att bekämpa alger är att....inte skaffa dom....

:D
#19 - 29 september 2008 10:17
Kensa skrev:
slutsats...bästa sättet att bekämpa alger är att....inte skaffa dom....

Hm? Discus brukar man väl inte odla i sällskapskar?

Eller menar du att man inte skall få in alger? Det är lättare sagt än gjort...
#20 - 29 september 2008 12:25
Azur skrev:
Hm? Discus brukar man väl inte odla i sällskapskar?

Nej, men jag har planer på ett litet test. Sex Discus och Sex Skalarer i 900 liter med mycket växter.

Inga tetror eller "sugmalar", var helt inne på otocinclus som algätare. Har inte hört tidigare att de skulle ge sig på fiskarna. Att Siameser lär göra det har jag däremot hör från olika håll.
#21 - 29 september 2008 15:14
Siameser är hyperaktiva/aggressiva, men ottosar kan äta på fisken. De ger sig på fiskarna framförallt på natten, man märker mest att det blir plaskande (eller uthopp) när den yrvakna fisken i panik försöker komma undan.

Det är tyvärr ganska vanligt, och går ofta tillbaks till att otton vid nåt tillfälle svultit.
http://www.aquaticquotient.com/forum/showthread.php?t=885
http://www.aquariumadvice.com/forums/f12/help-with-old-otocinclus-sucking-on-barb-103084.html
http://forum.simplydiscus.com/archive/index.php/t-51096.html
etc

Och när de väl har börjat så fortsätter de även om de får annan mat.
#22 - 29 september 2008 18:10
Vet inte om guldalgätare kan vara något kanske.
Dock kan de bli lite buffliga o jaga annan fisk när de blir äldre men för det mesta håller de sig för sig.
Vet inte om "flying fox" kan vara någe.
Annars kanske du kan ha någon storväxt levande födare typ segelfensmolly som algätare, dessutom så lär du levande foder till dina diskusar:D
#23 - 29 september 2008 18:20
Vet inte om guldalgätare kan vara något kanske.

Jösses, nej. När de blir vuxna blir de skitelaka OCH suger på fisk.

Vet inte om "flying fox" kan vara någe.

Flying Fox är något elakare och något sämre på att äta alger än siameser.

Annars kanske du kan ha någon storväxt levande födare typ segelfensmolly som algätare, dessutom så lär du levande foder till dina diskusar:D

DET är ju faktiskt en tanke. De tuggar väl främst på lite längre alger, men äter alger, det gör de ju.
#24 - 29 september 2008 19:35
:D
Angav något rätt då:D
Själv körde jag med mollys när jag hade diskus och även guldalgätare.
Hade inga problem med den kombon.
Visst att guldalgätarna 4st jaga andra fiskar ibland men de jagade oftast sina artfränder.
#25 - 29 september 2008 21:14
Jag hade Black molly tidigare i mitt diskuskar men det var faktiskt ingen höjdare. En del av dessa fick smak på diskusarnas sekret och jagade dem hela tiden, och det var inte så kul för diskusarna kan jag lova.

Annons