bra algätare..

#1 - 8 mars 2006 09:15
vilka fiskar är bra på att äta alger från glaset/rutorna? har en kinesisk algätare, men läste på forumet att den kan bli elak med tiden, så nu tänkte jag köpa några bra algätare.. :)
#2 - 8 mars 2006 14:16
[QUOTE=Mardyboy]vilka fiskar är bra på att äta alger från glaset/rutorna? har en kinesisk algätare, men läste på forumet att den kan bli elak med tiden, så nu tänkte jag köpa några bra algätare.. :)[/QUOTE]

Hejsan,

ancistrus är nog den effektivaste. Men. Algerna på rutan kommer aldrig försvinna helt...! Använd istället en bilruteskrapa och skrapa rutorna när du rengör akvariet. Gör du det varje gång (säg 1 gång i veckan) så sitter inte algerna hårt och processen går snabbt. Väntar du i några månader så sitter de hårdare och du får putsa lite extra :)
#3 - 8 mars 2006 14:22
Vi har några Siamesisk algätare dom äter tofsalger har även en gibbiceps(Segelfenspleco) men den är bara en bra algätare som liten och den växer ganska snabbt,våran har vuxit ca 10cm på 3 månader så det gäller att ha ett stort kar.
#4 - 8 mars 2006 23:52
Ancistrus är bra, och de har dessutom att den fina förmågan att leka titt som tätt! =) Mina där hemma har lekt i alla fall två gånger på ca 4 månader... Och har man ingen yngelburk att ha dem i, så kan de ju bli fint levandefoder för andra innevånare i burken.

Sedan har jag hört att otocinclus skall vara bra också, men dem har jag själv ingen erfarenhet av...
#5 - 9 mars 2006 14:11
ok

tackartackar för svaren.. har sökt på Ancistrus och det finns många olika..
#6 - 13 mars 2006 02:35
otocinclus är suuuperbra...ett litet stim har jag och inga alger :)

Annons