Bottenvärmekabel

#1 - 14 september 2003 07:32
har lite frågor om bottenvärmekabel...
hur många watt ska jag ha till ett 150L??
hur länge håller en värmekabel??
Den ska ju ska vara "på 15 min av 15min" som det står på hjortgatanszoo att man bör gjöra??
jag är tacksam för alla svar =)
#2 - 14 september 2003 16:53
Jag har en 25Watts kabel till mitt 230liters,en doppvärmare på 100 Watt som komplement. På sommaren blir det nästan för varm mellan delvattenbyterna, fyller på med kallt kranvatten, gångtid 15/45. I början hadde jag inget täckglas och då gick bottenvärmen hela tiden utan att det blev för varmt.
Livslängden har jag oxå funderat på. Men vi använder ganska mycket värmekabel på jobbet, men har inte hört talas om att vi bytt någon. Jag kör oxå 15/15, kommer nog att exprementera lite till vintern och köra längre tider för att se hur näringsnivåerna i vattnet påverkas.
#3 - 14 september 2003 20:21
Har alltid undrat varför man inte köper en termostat för 150:- och kör med den istället ? Verkar som alla kör med timer. .
#4 - 14 september 2003 21:26
Ursprungligen skickat av Japp

Har alltid undrat varför man inte köper en termostat för 150:- och kör med den istället ? Verkar som alla kör med timer. .

De flesta har värmekabel främst för att få bra cirkulation i bottengruset = bättre näringsupptag för växterna och inga syrefria zoner med sumpgas som följd. Man brukar komplettera med en doppvärmare med termostat för att hålla jämn temperatur och då är det onödigt med en termostat även på kabeln, som aldrig ska vara starkare än ungefär hälften av värmebehovet för akvariets storlek.

#5 - 15 september 2003 08:23
Ursprungligen skickat av Japp

Sorry Ulla, men jag sticker in med en kompletering: Om man har bottenvärme i samband med bottengödning som är det vanligaste så kommer gödningen att skickas ut i karet varje gång värmaren är i gång. Om man då använder termostat så kommer den att gå mer på vintern än på sommaren. Detta ger då förståss mycket ojämna näringsnivåer i vattenkollumnen. Kanske alldeles för mycket på vintern och alldeles för lite på sommaren. Liknande problem med "okontrollerbara" näringsnivåer får du med timer också. Men då kan du manuellt sätt ner tiden om du skulle konstatera för höga näringsnivåer i vattnet. Detta är i allafall mitt argument för att inte köra bottenvärme med termostat. Jag har en massa argument varför man inte skall köra med bottengödning också, men de skall jag inte ta här. Men kör man utan bottengödning så funkar det att köra bottenvärmen för fullt med timer. Då slipper man fula värmare i karet om kablen är väldimensionerad.
MVH
Magnus
#6 - 15 september 2003 10:17
Ok, så det är därför . . får jag nog tänka i andra banor nu då. Hade planerat att köra både doppvärmare och värmekabel med termostat.
#7 - 15 september 2003 10:31
Att köra både bottenvärme och doppvärmare med termostat är inte att föredra. Faktum är att det är klart onödigt att någonsinn köra med mer än en termostat i ett akvarium.
MVH
Magnus
#8 - 15 september 2003 10:34
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Ursprungligen skickat av Japp

Sorry Ulla, men jag sticker in med en kompletering: Om man har bottenvärme i samband med bottengödning som är det vanligaste så kommer gödningen att skickas ut i karet varje gång värmaren är i gång. Om man då använder termostat så kommer den att gå mer på vintern än på sommaren. Detta ger då förståss mycket ojämna näringsnivåer i vattenkollumnen. Kanske alldeles för mycket på vintern och alldeles för lite på sommaren. Liknande problem med "okontrollerbara" näringsnivåer får du med timer också. Men då kan du manuellt sätt ner tiden om du skulle konstatera för höga näringsnivåer i vattnet. Detta är i allafall mitt argument för att inte köra bottenvärme med termostat. Jag har en massa argument varför man inte skall köra med bottengödning också, men de skall jag inte ta här. Men kör man utan bottengödning så funkar det att köra bottenvärmen för fullt med timer. Då slipper man fula värmare i karet om kablen är väldimensionerad.
MVH
Magnus
[/quote]

Jag kör inte mina värmekablar med termostat, utan timers. Samma tider året runt, det är därför kabeln inte får ha för hög styrka, max 50% av värmebehovet i karet.
Sen trimmar man in tiden efter hur växterna/ algerna ser ut.

I det senaste karet har jag ingen bottengödning alls, bara värmekabeln för den gör att näringen ur vattnet också dras ner i bottengruset. Uppvärmt vatten under gruset stiger uppåt, kallt, gödslat vatten i karet sugs ner i botten och växtrötterna kan mumsa i sig allt gott...

Så nu testar jag båda varianter, med och utan bottengödning, ska bli spännande att se om det växer lika bra i båda akvarierna.

Kan nämna att jag göder med TMG i båda karen och doserar cirka 3 gånger mer i karet utan bottengödingen ( innan värmekabeln kördes igång)jämfört med karet med bottengödning, i förhållande till vatten/växtmängden. Har en flytväxt, Salvinia, som ganska bra indikerar om det är lagom med näring i vattnet.
#9 - 15 september 2003 17:00
okej...ska nog läsa lite också.
Är tacksam för svar...
#10 - 15 september 2003 17:07

Så nu testar jag båda varianter, med och utan bottengödning, ska bli spännande att se om det växer lika bra i båda akvarierna.

Kan nämna att jag göder med TMG i båda karen och doserar cirka 3 gånger mer i karet utan bottengödingen ( innan värmekabeln kördes igång)jämfört med karet med bottengödning, i förhållande till vatten/växtmängden.

Haha härligt 8-D Fasen vad coolt 8-D
Ypperligt fint exempel på hur snabbt en bottengödning strippas av hungriga växter och sedan bara ligger och skitar ner/irriterar.

Dags att testa lite bottenvärme eller kanske t om en RUGF för min del med andra ord.
#11 - 15 september 2003 21:40
Kul att testa lite nytt, så länge växterna och fiskarna trivs. CO2 har jag inte vågat mig på, än.
Det blir svårt att åka hemifrån med en sån anläggning. Allt jävelskap händer ju när man är borta. (IOFS ligger jag i diskussioner om en CO2 tub på 10 kilo för tillfället), men jag är lite skraj för att ha en gastub hemma efter att ha läst diverse skräckhistorier om dem på APD... Än så länge tänker jag i första hand på fiskarnas välmående.
#12 - 15 september 2003 21:53
Ja det är lätt att gasa på för hårt med en tub innan man lärt sig hur bra upplösning ens reaktor har.

Just nu har jag dock problem att få ner pH:t dit jag vill under dagen då växterna kör som hårdast, och att få jämt pH överallt. Det har blivit lite bättre sedan jag börjat med några extra små pumpar som skjutsar runt vattnet. Faktum är att Glossistigman verkar hålla sig nere mycket bättre när den får en vattenström över sig. Förmodligen blir väl näringstillgången bättre.

Man har ju helt klart börjat fundera över pH-kontroller.
#13 - 16 september 2003 00:01
Mycket teknik kan det bli, det blir värst om elen försvinner. Förhoppningsvis har man magnetventiler som stänger vid elbortfall, annars kan det bli riktigt bubbelvatten i karet!

Skulle nog tro att jag provar CO2 i något kar så småningom, lite hemjäst i alla fall...
#14 - 16 september 2003 19:32
Det är ingen fara att ha en tio kilos Co2 släckare liggans hemma. Om det böjar brinna så finns det ett sprängbläck på som släpper trycket innan tuben explodera och gasen är ju ej brännbar.
#15 - 16 september 2003 20:40
Ursprungligen skickat av Sebban

Det är ingen fara att ha en tio kilos Co2 släckare liggans hemma. Om det böjar brinna så finns det ett sprängbläck på som släpper trycket innan tuben explodera och gasen är ju ej brännbar.

En killes kolsyretub hade just spränblecket blåst av på, pga något fel vid fyllningen. Det blåste bort jorden i krukväxterna + kolsyran är kall= alla blommor frös ihjäl. Hans katter var chockskadade i flera dagar och vågade sig inte in i vardagsrummet. Troligen låter det en hel del när en full 10-kilos flaska tömmer sig på en sekund!
#16 - 17 september 2003 17:13
HAHA...

Jag har en 25Watts kabel till mitt 230liters

så det räcker med en 25 watts till mitt 150L eller??
#17 - 17 september 2003 17:22
har kollat in: "Värmekabel - Hydor värmekabel 25w"
undrar nu om det är något att ha??
finns och kolla på hjortgatanszoo...
#18 - 18 september 2003 16:52
Någon som har den sorten eller vet nått om den?????
#19 - 21 september 2003 21:33
Ursprungligen skickat av Akvarie_Master

Någon som har den sorten eller vet nått om den?????

Jag har Hydors värmekablar, en på 100W i mitt 678-liters kar och en 75W till 560-liters.
Antar att de fungerar, de går på timer och det finns inga signallampor eller något annat som visar om de värmer. Men jag testade dem innan jag limmade fast dem i botten på karen och båda blev varma.
Sugkopparna som följer med är ganska kassa, så jag har limmat dem med lite silikon i botten på karen, mindre fara för att man ska rycka upp dem när man tar upp plantor med mycket rötter.
#20 - 22 september 2003 16:22
okej....
#21 - 22 september 2003 16:23
Skulle tro det, men ta och prata med kenneth på Hjortgatans innan du beställer.
#22 - 22 september 2003 16:52
väntar på en leverans därifrån nu :)

Annons