Bottenvärme dygnet runt?

#1 - 10 oktober 2007 09:28
Jag har nyss instalerat ett nytt akvarium (på 450 l) där jag sattsat på en optimerad botten för växter, dvs med bottennäring, värmekabel osv. Det optimala var att hitta en 24 volts värmekabel på ca 5-7 meter, men det lyckades jag inte hitta. Dock hittade jag en på 50 volts vilket jag slog till på. Nu när jag haft igång akvariet några dagar verkar det som att värmekabeln var lite i överkant. Värmen ligger på 26 grader på morgonen och 28 grader på kvällen (då det även värms av belysningen under dagen). Det funkar ju bra nu på denna årstid, men vad händer på sommaren när det är varmare...

Så därav min fråga; behöver bottenvärmen vara igång dygnet runt för att få en optimal botten för växter och det naturliga bottenfiltret som skapas?

/Jerker
#2 - 10 oktober 2007 10:35
Min erfarenhet är att växtakvarium oftast klarar sig helt utan värmare eftersom man får så mycket värme från belysningen...
#3 - 10 oktober 2007 11:31
Den enda skillnaden jag såg när jag kopplade ifrån bottenvärmen var att algtillväxten nere vid botten slutade helt, den hade varit klart besvärande innan.

Jag hoppas att du pratar om watt och inte volt.
MVH
Magnus
#4 - 10 oktober 2007 13:18
Tropfrog skrev:
Den enda skillnaden jag såg när jag kopplade ifrån bottenvärmen var att algtillväxten nere vid botten slutade helt, den hade varit klart besvärande innan.



Jag hoppas att du pratar om watt och inte volt.

MVH

Magnus


Hrmm.. Själklart e det watt jag menar..[:o]

Alger pga bottenvärme.. hmm.. har jag aldrig varit med om tidigare.. Det ska väl snarare vara tvärt om, att om man har en välfungerande botten trivs växterna bättre och därav mindre alger..
Vad hade du för grovlek på gruset då? För det bör ju ligga mellan 1-3 mm (för fint grus = dålig cirkulation, för groft = näringsämnen urlakas)

Mvh. Jerker
#5 - 10 oktober 2007 13:50
Vi behöver inte diskutera sambandet, för det går inte att bevisa. I vilket fall så är det inte något direkt samband.

Anledningen att jag lade ner bottenvärmen var att ingen kunde ge mig trovärdiga referenser på att bottenvärme skulle vara bra för växterna, eller varför. Om du ligger inne med något sådant så fram med det, man kan ju alltid ändra sig. Fram tills dess håller jag bottenvärme för att vara i bästa fall helt onödigt och i sämsta fall ren algtrigger.
MVH
Magnus
#6 - 10 oktober 2007 13:59
Att bottenvärmen skulle höja temperaturen på grusets ovansida med mer än en tiondels grad har jag svårt att tro.. därimot längre ner ( jag förutsätter samma vattentempreatur i bulken ) så dessa alger borde ju då bara kunna triggas nere i gruset så jag köper inte resonemanget.. Jag har då inte alger nere i gruset (förutom döda)
#7 - 10 oktober 2007 14:32
Det jag har lärt mig är att om växterna med sitt rotsystem ska kunna ta upp näring från botten krävs det syre. Växtnäring (fiskbajs, växtrester eller tillförd näring) måste ju även ha en bottencirkulation/syre för att för att inte ruttna och det ska bildas sumpgas. För att få en bra bottencirkulation kan bottenvärme användas med fördel.
#8 - 10 oktober 2007 15:37
Att bottenvärmen skulle höja temperaturen på grusets ovansida med mer än en tiondels grad har jag svårt att tro.. därimot längre ner ( jag förutsätter samma vattentempreatur i bulken ) så dessa alger borde ju då bara kunna triggas nere i gruset så jag köper inte resonemanget.. Jag har då inte alger nere i gruset (förutom döda)


Vem har sagt att det var en förhöjd temperatur ovanför gruset som gjorde algtillväxten? Alger bryr sig inte om temperatur.

Det jag har lärt mig är att om växterna med sitt rotsystem ska kunna ta upp näring från botten krävs det syre. Växtnäring (fiskbajs, växtrester eller tillförd näring) måste ju även ha en bottencirkulation/syre för att för att inte ruttna och det ska bildas sumpgas. För att få en bra bottencirkulation kan bottenvärme användas med fördel.


I så kallade hightec akvarium tas mestadelen av näringen upp ur vattnet och näringsupptag via botten är försumbar.

De växter som trivs bättre i feta bottnar (lowtec) är utrustade med en mekanism som som pumpar ner den mängd syre som behövs för att mineralisera näringsämnen. Dessa växter kan inte växa i altför oxiderande bottnar. De flesta av dessa växter hittas i naturen i feta slambottnar som är allt annat än oxiderande. Eftersom de inte kan växa i oxiderande bottnar samt att de pumpar ner de syret de behöver i bottnen drar jag slutsatsen att bottenvärme inte är till någon som helst fördel i ett akvarium.
MVH
Magnus
#9 - 10 oktober 2007 15:51
Tropfrog skrev:
Vem har sagt att det var en förhöjd temperatur ovanför gruset som gjorde algtillväxten? Alger bryr sig inte om temperatur.







I så kallade hightec akvarium tas mestadelen av näringen upp ur vattnet och näringsupptag via botten är försumbar.



De växter som trivs bättre i feta bottnar (lowtec) är utrustade med en mekanism som som pumpar ner den mängd syre som behövs för att mineralisera näringsämnen. Dessa växter kan inte växa i altför oxiderande bottnar. De flesta av dessa växter hittas i naturen i feta slambottnar som är allt annat än oxiderande. Eftersom de inte kan växa i oxiderande bottnar samt att de pumpar ner de syret de behöver i bottnen drar jag slutsatsen att bottenvärme inte är till någon som helst fördel i ett akvarium.

MVH

Magnus


Hmm.. Ok.. Intressant med delade meningar och olika erfarenheter.. Det är ju svårt att lägga fram fakta i detta avseende..
Men en sak kan jag säga; att jag aldrig lyckats med Rotala macranda tidigare, men i detta kar verkar den trivas. Men det finns ju säkert fler saker som spelar in...

Mvh: Jerker
#10 - 10 oktober 2007 16:04
Rotala macranda är en stängelväxt som inte nämvärt bryr sig om bottnens beskaffenhet, den tar merparten av näringen via bladen.

Jag har för mig att defdac hade riktigt fina rotala macranda i sitt 300 liters utan bottenvärme.

Vad använder du för övrig gödning?
MVH
Magnus
#11 - 11 oktober 2007 14:56
Jag använder en vanlig växgödning med mineraler och spårämnen + kolnäring i form av easy carbo. Men har nyligen förstått att jag har kväve och fosforbrist vilket jag tror mest beror på att akvariet inte är inbajsat=) ännu, eftersom akvariet är relativt nytt...

Jag kanske ska vänta lite till innan jag "skryter" om mina växter...;)

Jag tänkte jag ska ligga lite lågt med utfodring samt gödning ett par veckor så att akvariet får "köras" in ordentligt... Efter några veckor med ökad/normal utfodring och normal växtnäringstillförsel ska jag kolla vattnet för att se om jag behöver någon form av fosfor- och kvävetillsats, eller fisken räcker till som gödslare..;)

Mvh Jerker
Bilagor:
#12 - 11 oktober 2007 15:05
Om du har fet botten och makrobrist så skulle jag tipsa om att sluta med easycarbo, att börja makrogöda och/eller utfodra mer.

Min erfarenhet är att det är oerhört svårt att få tillräckligt med kväve genom fiskarnas metabolism i ett växtakvarium, så tillsats av kno3 är nog den viktigaste faktorn för framgångsrik växtakvarium oavsett metodval.

Jag ser ingen anledning att vänta och se. Även om fiskarnas metabolism är tillräcklig för att tillgodose växternas behov så är det nog omöjligt att uppnå rekomenderade nivåer enbart med matning.
MVH
Magnus
#13 - 11 oktober 2007 15:17
Jag har blivit tippsad om att köra med vanlig blomnäring typ blomstra eller blåkorn eller något liknande. Eftersom jag redan har mineralgödning och dessa blomgödningar innehåller större delen fosfor och kväve till ett lågt pris..
#14 - 11 oktober 2007 16:16
Visst inehåller de kväve och fosfor till ett billigt pris. Men det är kväve i bundet i amoniumnitrat, i vattnet delar det sig i amoniumjoner och nitratjoner. Amonium är den värsta algtiggern i akvarium (även vid omätbara nivåer enligt Tom Barr). Om du inte har ett sjukt bra filter och doserar kontinuerligt och konstant rätt in i filtret så skulle jag nog avråda från det.

Ett annat sätt att tillföra billigt kväve och fosfor är pmdd, men det vet du säkert redan. Varför uppfinna hjulet en gång till?
MVH
Magnus
#15 - 11 oktober 2007 17:32
Har beställt PMDD nu..;) Tack för en givande diskussion..=)











Annons