Bottenvärme

#1 - 19 februari 2004 09:02
Jag funderar på att sätta in bottenvärme i mitt 714L, är det nån som har erfarenhet av detta? är det något speciellt behöver tänka på ? Ove
#2 - 19 februari 2004 09:31
Varför vill du ha bottenvärme?
Jag har erfarenhet av det, fråga mig.
MVH
Magnus
#3 - 19 februari 2004 09:48
Är det inte bättre för växterna? Ove
#4 - 19 februari 2004 10:00
Har du kallt i lägenheten? Oftast så hjälper en frigolitskiva under karet lika bra som bottenvärme för att slippa "kalla fötter" jag har dock inget av det och det växer som ogräs i mitt kar.
Hade du tänkt bottengödning också?
MVH
Magnus
#5 - 19 februari 2004 10:20
Jag har inte kallt inne och det växer bra i de kar som är igång.Som botten gödning har jag JBLs kulor,har du bättre förslag på bottengödning? Ove
#6 - 19 februari 2004 10:26
Min enda rekomendation för grus i växtakvarium är att det är riktigt rejält rentvättat och att man inte tillför gödning den vägen, efterssom man får okontrollerbara nivåer. Sätter man sen till bottenvärme så har man en presumtiv algbomb i karet.
Om man använder sig av bottenvärme och har "rotätande" växter så kan man se en viss förbättring på växterna. Växterna som är "rotätande" är främst cryptocoryne och echinodorus, eventuellt kan valisneria höra dit. Resterande växter tar upp näringen via bladen och då gör inte bottenvärmen någon skillnad.
MVH
Magnus
#7 - 19 februari 2004 10:33
Då blir det ingen botten värme. tack o bock. Ove
#8 - 19 februari 2004 10:37
Jag har en 1-meters(!) Echinodorus cordifolius "Marble queen" med nästan alla blad över vattenytan (skall bli 20-40cm). Tror aldrig jag skulle lyckats med det utan rejäl bottengödning.

Bottenvärmens fördelar börjar jag dock tveka om. Har inte märkt någon märkbar skillnad de perioder jag har haft min helt avstängd. Kanske gör den skillnad under andra förhållanden?

Den är faktiskt ännu större nu, än på bilderna nedan:
http://www.geocities.com/SiliconValley/2741/akvariedagbok9.html

Peter
#9 - 19 februari 2004 11:14
GRYMT snyggt kar du har peter. Vad är det för bottengödning du kör? Hur mycket ljus?
MVH
Magnus
#10 - 19 februari 2004 11:45
Sorry, this site is temporarily unavailable! [:(]
#11 - 19 februari 2004 11:46
>"Vad är det för bottengödning du kör?"

Jag har torv + lera.

>"Hur mycket ljus?"

Jag har 2x250W MH + 2x30W Lysrör + 4x9W kompaktlysrör. Blir 596 W på 980 liter

Nu fungerar visst inte min sida just för tillfället. Jäkla geocities som bara släpper igenom en minimal mängd trafik till ens sida.

Peter
#12 - 19 februari 2004 12:59
Jag läste det efter jag frågat. Visst kan bottengödning vara bra för bottenätande växter det säger sig självt. Men i kombination med bottengödning så kan det bli riskabelt, kanske inte i en så väl belyst tank men ändå! Är du inte orolig för det höga järninnehållet i leran? Vad gör du när kalium är slut och bottnen är full av järn?
MVH
Magnus
#13 - 19 februari 2004 13:29
Att leran innehåller järn ser jag inte som något problem. Leran är ju under gruset så där kommer jag ju inte få några alger. Även när jag körde med endast 300W belysning så tillsatte jag järn i vattenkolumnen (ihop med övrig gödning). Det var endast vid övergången från 300W till 600W belysning jag hade problem med alger en period.

Peter
#14 - 19 februari 2004 13:37
Flyttar du aldrig växter? Drar du aldrig upp växter och får en ler dimma i karet?
Förlåt ove, nu har vi lämnat ditt ämne lite.
MVH
Magnus
#15 - 19 februari 2004 15:01
Jag har haft en ganska statisk design den senaste tiden. Det faktum att jag knappt når ner till botten i karet gör att jag drar mig för att plantera om alla växter varje vecka, som man ibland får intrycket av att vissa andra gör... :-)

Peter

Annons