bottenvärmare

#1 - 13 mars 2005 20:31
hejsan svejsan.

Jag har haft akvarie nu i ett antal år men har aldrig stött på detta fenomen..
Har bara sett förpackningar på långt håll och vet ej hur de skall användas, är de bättre än doppvärmare eller är det en smaksak?

de verkar inte så vanliga..

någon som har lite erfarenhet att dela?
#2 - 13 mars 2005 20:45
Bottenvärmare bygger på ett missförstånd att växterna trivs med "varma fötter", det är nog nu utrönt bortom all tvivel att så inte är fallet. Dom som ser förbättrad tillväxt med bottenvärme beror på att man skjuter upp bottennäringen i vattenspalten där växterna lättast kan ta hand om den.

När jag använde bottengödning och värme fick jag bara fetmycket alger 1 dm upp på ruterna. Bättre är att hälla i kontrollerade mängder av gödning i vattenkolumnen, då har man koll på hur mycket man har och slipper förlita sig på en urlakande botten.

Har man inte växter och bottennäring känns bottenvärme som en onödig utgift. Det är mycket dyrare än doppvärmare.
MVH
Magnus
#3 - 13 mars 2005 20:59
jag har blivit rekomenderad att andvända bottenvärme till mina fiskar för att de annars sätter sig på den och även kan slå sönder den, dra upp den på land så den överhettas och förstörs... fast mina sötisar är det inte många som har...
#4 - 13 mars 2005 21:22
så du menar att det är ett något man skall ha för växterna? hängde inte riktigt med i din beskrivning..

jag trodde att det var något man skulle ha för att "dölja" tekniken..

om man har som jag, ett 120L med engelsk sjösgrus ca 4cm lager. Självklart med växter i, utan gödning eller bottensubstat eller något.. Vad tjänar jag på att ha en bottenvärmare?

Jag tror inte att någon av mina firrar får för sig att slakta min doppvärmare heller.. :p
#5 - 13 mars 2005 23:35
bottenvärme borde ge en jämnare vattentemperatur (då det varma vattnet stiger och blandas hela tiden), det blir mindre risk för syrefattig botten (som kan lukta illa) men med vettig cirkulation och en vanlig sandbotten utan massa döda växtdelar spelar det ingen roll.
#6 - 14 mars 2005 07:54
mm.. mina fiskar är så elaka bara.. en 25 cm värmedyrkande halft landlevnade firre tycker att den där varma stenen skulle vara rolig att ha Här uppe på land... nära min bo-grop. Doppvärmare i glas är inte att rekomendera till vuxna slammisar... och sköldpadds doppvärmare av metall rosar i det bräcka vattnet...så för mig blir det bottenvärme när de blir större..
#7 - 14 mars 2005 10:19
okej, ingen som låter sådär överengagerad i de där bottenvärmarna..

jag var bara lite nyfiken.. får se om man stöter på dem någon gång.. kanske om man öppnar bräckvatten... vem vet!

tack för svaren hur som helst..

Annons