Bottenutfodringsanordning

#1 - 4 juni 2006 19:49
Jag har funderat på hur man lite enklare kan få ner fodret på botten, i mitt fall för en blyg elefantfisk.

Lösningen blev en slang som slutar stax ovanför botten och går upp över ytan till en liten tratt. Ett delvattenflöde från pumpen rinner kontinuerligt ner i tratten, genom slangen och ut vid botten. Hela anordningen är under rampen/täckgalset.

Vid utfodring släpper man ner fodret i tratten som med hjälp av vattenflödet åker direkt ner till botten.

Har ännu bara testat med frysta mygglarver men det tycks fungera så långt iaf.
#2 - 4 juni 2006 19:53
sjunker inte din mat efter en stund? eller hinner dom andra fiskarna äta upp de innan kanske?
#3 - 4 juni 2006 19:59
Visst så är det, inte en flinga når botten för alla hungriga firrar. De kanske får för lite käk för jag har noll i nitrit sedan starten...
#4 - 4 juni 2006 20:01
dumt att dom e så hungriga då :) men de va en smart ide du har kommit på
#5 - 5 juni 2006 12:33
Det var smart Papi!
Jag skulle behöva något sånt till mina Asiantiska Glasmalar, fast dom är ju inte bara vid bottnen, dom är där dom andra fiskarna inte är... Tror inte att dom har fått i sig mkt mat dom veckorna jag haft dom =(
#6 - 5 juni 2006 15:02
Risk att det inte fungerar så bra för dina malar när de är så rörliga. Hoppas du lyckas få i dem nått i alla fall, kanske fresta med någon fryst foder?
#7 - 5 juni 2006 15:04
Kanppt att dom jagar levande foder...
#8 - 5 juni 2006 15:59
lite kuriosa: Mythbusters använde denna tekniken för att fylla en sjunken båt med pingpong-bollar. Myten var att någon använt pingpongbollar för att lyfta en båt från botten.
#9 - 5 juni 2006 16:20
Costau (hur nu det stavas) testade också om pingisbollar kunde användas för att bärga ett vrak. De imploderade tyvärr när djupet blev lite större. Mythbuster måste ha missat det programmet eller så låg deras vrak ytligare. :)
#10 - 5 juni 2006 16:34
vraket låg några meter ner bara. Men de klara av det :)
#11 - 21 juni 2006 14:40
En ännu enklare metod är att frysa in fodret i en isbit med en liten sten i...

Annons