Bottentapning = hål i glas!?

#1 - 4 juni 2007 20:18
Tänkte löpa linan ut med mitt nya kar och dra in ytterfiltrets slangar genom botten. Finns dock en del frågetecken!

1. Bottenglaset är 10 mm och det hade jag tänkt ge mig på med en diamanthålsåg. Någon som har erfarenhet av något sådant?

2. Finns det någon bra beskrivning någonstans där man ser hur ett sådant här system är konstruerat?

3. Ansluts filtrets slangar till genomgången eller ska man ha någon speciell ledning?

4. Läst lite om att folk sätter inloppet i ena sidan av karet och utloppet i den andra men skulle det bästa inte vara att ha in och ut i samma kortända. Jag tycker att genomströmmningen borde bli bäst då, eller??

Tack å bock// Anders
#2 - 4 juni 2007 20:43
Hehe jättebra frågor eftersom jag hade tänkt göra samma lika, men min glasmästare tar 60 kronor per hål......å det är ju inte farligt.

Mvh G
#3 - 4 juni 2007 20:46
Tänk vilka snygga kanter vi kommer att få på våra kar Assar.....helt rena från slangar och skit.

10 mm förresten! Hur stort är ditt blivande kar måttmässigt alltså?
#4 - 4 juni 2007 21:27
Jag hittade en rolig länk till en tysk som gjort på det vis ni vill göra. Då jag har denna adress i en annan burk får jag återkomma senare.
#5 - 5 juni 2007 05:19
Pannecke skrev:
Jag hittade en rolig länk till en tysk som gjort på det vis ni vill göra. Då jag har denna adress i en annan burk får jag återkomma senare.

Vore väldigt snälllt av dig Pannecke... :D
Ser fram emot de.

Karet blir i de lite udda måtten h:60*b:30*l:80 cm. Inget jättekar alltså men ändock en frän burk tror jag. Skulle bli riktigt bra tror jag också med bottentappning.
#6 - 5 juni 2007 19:36
Här kommer länken på sidan.
Detta är hela projektet från början för den som vill titta och läsa om det.
http://www.hs-aquaristikberatung.homepage.t-online.de/AQUARIENBAU.htm

På denna sida visar de hur de borrar.
http://www.hs-aquaristikberatung.homepage.t-online.de/AQUARIENBAU_2.htm

Här har ni lösningen på genomföring.
http://www.hs-aquaristikberatung.homepage.t-online.de/AQUARIENBAU_4.htm

och på nästa sida visar han hur han löst det med spridare och rör mm.
#7 - 5 juni 2007 22:38
Tack Pannecke!

Undra var man kan få tag på sådana genomföringar?

Jag tänkte mig VP-rör och silicon jag [:o].
#8 - 5 juni 2007 23:08
Om man inte har en "ubermachine" så verkar det vara "dremel" med diamantstift som gäller... Har inte provat själv men läst en hel del och köpt maskin, kom lite emellan!;)
#9 - 6 juni 2007 09:28
GasseG skrev:
Tack Pannecke!

Borde finnas på vilken byggandel som helst. Silicon tror jag inte så mycket på. Det blir ett ganska stort tryck där och sen skall den bita på VP-röret också. Det hade jag lite bekymmer med när jag byggde mitt bottenfilter till mitt åttkantiga akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 juni 2007 09:43
Man hittar bra genomföringar till akvarier i skeppshandlar - de är visserline anpassade till båtar men funkar bra i akvarium också.

Tycker att det verkar vara ett riktigt bra pris (60 kr/hålet) som du fått från din glasmästare GasseG.
Ett bra borr samt en adapter till en borr maskin går på över 1000 spänn och det inte heller så lätt att borra i glas om man inte är van.
#11 - 6 juni 2007 09:45
Pannecke skrev:
Silicon tror jag inte så mycket på. Det blir ett ganska stort tryck där och sen skall den bita på VP-röret också
Ajdå var rädd för det! Visste att silicon biter lite dåligt i vissa plaster och nu vet jag att VP-rör består av sådan plast.
Fördelarna är ju annars att jag skulle kunna böja och vrida som jag vill och kunna gömma rören under sanden, med den fördelen att hålens placering inte spelar någon roll.
#12 - 6 juni 2007 09:48
Tycker att det verkar vara ett riktigt bra pris (60 kr/hålet) som du fått från din glasmästare GasseG.
Visst var det! Blev så förvånad när han sa priset så jag höll på att trilla baklänges :). Glaset går på 4400 kr till ett 8mm, 80x55x45 cm stort kar. Hyvlade kanter ville jag ha på glasbitarna också.
#13 - 6 juni 2007 11:20
Har du byggt något akvarium tidigare?

GasseG skrev:
Hyvlade kanter ville jag ha på glasbitarna också.

Är det något annat än slipade kanter. Jag har fått för mig att rena glaskanter är lättare att limma, men det är klart att kanterna som inte skall limmas inte fär vara vassa. När jag beställde nu botten till mitt åttkantiga så "bröt" de kanterna, (tog bort den vassaste kanten. Kanske skall vara att tänka på...
#14 - 6 juni 2007 11:23
Är det inte billigare att köpa ett färdigt akvarium på 200 liter.
#15 - 6 juni 2007 12:09
Pannecke skrev:
Har du byggt något akvarium tidigare?
Nej, så det ska bli kul.

Pannecke skrev:
Är det något annat än slipade kanter.
Hyvlade var ett ord som jag använde bara för att! Ska jag vara korrekt så är det slipade kanter kanter när man arbetar med glas och inget annat. :D
Avdragna kanter kallar de det, men nog måste de väl slipa även att det känns tidödande?

Pannecke skrev:
Ja du Pannecke! Varför gör man något över huvud taget?
Ett exempel: Jag vet inte hur gammal du är Pannecke men du vet kanske att halva Sverige bor i modulenthus dvs att man kollar i en katalog och köper ett hus som många andra har samma av. Många av dem som bor i modulenthus drömmer om att bo i en arkitektritad villa men pga den ena eller den andra orsaken så gör de inte det. De som har råd bygger gärna sin egna kåk som såklart är arkitektritad. De vet då att de antagligen är ensamma om designen på sin kåk och oftast mycket stolta över det. Samma sak gäller här! Vill jag ha volymen 200 liter så visst blir det billigare att gå och köpa ett skitakvarium med billigaste glas som riskerar att spricka när som helst! Men vill jag som här ha specialmått och kanske optiwhitefront så kan jag INTE gå och köpa en 200-litare vilken som helst.
Specialbeställa ett sådant akvarium kan jag göra men då blir det betydligt dyrare.

Inte min mening att vara hård, men jag förstår verkligen inte att jag måste förklara varför
#16 - 6 juni 2007 12:10
Pannecke skrev:

instämmer!, tror inte ens Åled-s tar så mkt..!
#17 - 6 juni 2007 12:33
GasseG skrev:
Nej, så det ska bli kul.

Hyvlade var ett ord som jag använde bara för att! Ska jag vara korrekt så är det slipade kanter kanter när man arbetar med glas och inget annat. :D

Avdragna kanter kallar de det, men nog måste de väl slipa även att det känns tidödande?

Ja du Pannecke! Varför gör man något över huvud taget?

Ett exempel: Jag vet inte hur gammal du är Pannecke men du vet kanske att halva Sverige bor i modulenthus dvs att man kollar i en katalog och köper ett hus som många andra har samma av. Många av dem som bor i modulenthus drömmer om att bo i en arkitektritad villa men pga den ena eller den andra orsaken så gör de inte det. De som har råd bygger gärna sin egna kåk som såklart är arkitektritad. De vet då att de antagligen är ensamma om designen på sin kåk och oftast mycket stolta över det. Samma sak gäller här! Vill jag ha volymen 200 liter så visst blir det billigare att gå och köpa ett skitakvarium med billigaste glas som riskerar att spricka när som helst! Men vill jag som här ha specialmått och kanske optiwhitefront så kan jag INTE gå och köpa en 200-litare vilken som helst.

Specialbeställa ett sådant akvarium kan jag göra men då blir det betydligt dyrare.

Inte min mening att vara hård, men jag förstår verkligen inte att jag måste förklara varför

Jag ville inte ha en förklaring, min fråga var gara om det inte hade varit billigare att köpa ett färdigt.

Och jag är bara 31 år gammal. [B)]
#18 - 6 juni 2007 19:29
GasseG skrev:
Tack Pannecke!

Har ett par länkar till butiker här på nätet som säljer genomföringar.

http://shop.aquablog.se/index.php

http://shop.carlen.biz/

Är det nån som vet hur ledningarna fästs på ytterfiltret?? Skulle vara guld att få se ett bygge där fokus läggs på själva reningen med pump, ledningar och genomföring.

Håller med dig till fullo GasseG!! Akvariehobbyn tas till en helt annan nivå när man konstruerar allt själv och får följa det hela tills det står där med fiskar, bänk och allt. Däremot skulle jag för den skull mycket väl kunna tänka mig att köpa ett färdigt kar. Betydligt enklare, men!! När man väl fått ett projekt på huvet är det svårt att skjuta bort det.
#19 - 6 juni 2007 20:45
Assar skrev:
Akvariehobbyn tas till en helt annan nivå när man konstruerar allt själv och får följa det hela tills det står där med fiskar, bänk och allt. Däremot skulle jag för den skull mycket väl kunna tänka mig att köpa ett färdigt kar. Betydligt enklare, men!! När man väl fått ett projekt på huvet är det svårt att skjuta bort det.

Jag håller elt och hållet med. Jag har byggt tankar jag med, men då har jag inte gjort dessa som en kub utan lite unikt över huvudtaget, jag byggde åttkantigt.

Går det inte att fästa en sådan slanganslutning i genomföringen och montera filterslangen från ytterfiltret i den?

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=151
http://shop.aquablog.se/index.php?productID=211

eller

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=152
http://shop.aquablog.se/index.php?productID=200
http://shop.aquablog.se/index.php?productID=210

På ena hålet fortsätter du med ett PVC 25mm rör upp och använder den som ytavrinning, ner i en liten tank under med filtrering, montera en pump som pumpar upp det filtrerade vattnet till karet igen.
#20 - 6 juni 2007 21:15
Mycket bra sida det där Assar, tack!

Nu verkade det ju vara grejer för akvarier så de ska väl fungera men är det någon som vet mer om limmet? Tangit-limmet är det ogiftigt?
Det borde nog vara det för det är säkert godkänt för att limma dricksvattenledningar med men ändå.
#21 - 7 juni 2007 17:41
Tror jag börjat få en bild framför mig hur jag ska göra.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=792697&gid=1382300

Snabbt ritad bild men jag hoppas budskapet når fram? Hur har du tänkt göra GasseG? Undrar om man kan använda spridarröret som följer med pumpen? Skulle vara kul att veta vad ett ytterfilter har för dimension på sina slangar? Jag hade ju tänkt använda ett fluval 205. Har mejlat en försäljare men inte fått nått svar: :(

Pannecke skrev:
Jag håller elt och hållet med. Jag har byggt tankar jag med, men då har jag inte gjort dessa som en kub utan lite unikt över huvudtaget, jag byggde åttkantigt.

Går det inte att fästa en sådan slanganslutning i genomföringen och montera filterslangen från ytterfiltret i den?

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=151

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=211

eller

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=152

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=200

http://shop.aquablog.se/index.php?productID=210

På ena hålet fortsätter du med ett PVC 25mm rör upp och använder den som ytavrinning, ner i en liten tank under med filtrering, montera en pump som pumpar upp det filtrerade vattnet till karet igen.

Pannecke! Har aldrig riktigt hållit på med ytavrinning så det vore kanon om du förklarade lite. Har inte ens haft ett ytterfilter förr.

Hade
#22 - 7 juni 2007 19:30
Fluvalslangen har en innerdiammeter på 17-18mm

Här kommer också en bild med ytavrinning.
[ATTACH]5984[/ATTACH]
#23 - 7 juni 2007 19:40
Tack så mycket Pannecke!! Nu är jag med.. Tror bara att det inte är nått för detta smala och höga kar, tror du det skulle funka?? Är lite orolig för syretillförseln. Pumpen ska stå inuti den bänk jag gjort och därför vore det bra att ha allt tätt. Så lite söl som möjligt. Har jag fattat det rätt om kammaren är öppen uppåt, eller är den sluten. Vore perfekt om jag kunnat använda fluvals slang. Tror jag tar och beställer Fluval 205 så har jag nått att börja på.

Tack för alla bra svar.... :D
#24 - 7 juni 2007 20:00
Assar skrev:
Tack så mycket Pannecke!! Nu är jag med.. Tror bara att det inte är nått för detta smala och höga kar, tror du det skulle funka?? Är lite orolig för syretillförseln. Pumpen ska stå inuti den bänk jag gjort och därför vore det bra att ha allt tätt. Så lite söl som möjligt. Har jag fattat det rätt om kammaren är öppen uppåt, eller är den sluten. Vore perfekt om jag kunnat använda fluvals slang. Tror jag tar och beställer Fluval 205 så har jag nått att börja på.

Tack för alla bra svar.... :D

Tanken under är öppen upptill och så har du en skilje vägg mellan där ytvattnet rinner över till nästa kammare.

Jag tror att din lösning med att koppla ytterfiltret direkt på funkar jättebra. Fördelen med en "sump" ellr vad man skall kalla den är att filtervolymen blit mycket större och skall man köra växtakvarum och sådant kan man lösa upp CO2 i sumpen tror jag.

Jag kör själv med ett fluval 304 till mitt 310 liters akvarium. Funkar finfint.

Hur stor var burken du skulle fixa?
#25 - 7 juni 2007 20:12
Jag har borrat mitt 540 liters akvarium med en vanlig dremel och ett diamantstift, var inga problem. Hålet jag borrade var drygt 5 cm i diameter.

Maskin och borr kostade mellan 200 och 300 kronor tillsammans.
#26 - 8 juni 2007 14:16
Karet blir i måtten längd: 80*djup: 30*höjd:60 cm. Tror det kan bli rätt så läckert. Har lite ångerst nu bara eftersom jag i nuläget skulle gjort det 10 cm djupare så att man kunnat ha andra sorters fiskar, typ scalarer. Tror de skulle passa fin fint i detta höga kar. 30 cm blir nog i grundaste laget. Däremot ur designsynpunkt tror jag det kommer att bli så otroligt snyggt. Får glasen nästa helg. :D
#27 - 8 juni 2007 14:23
Jag har borrat mitt 540 liters akvarium med en vanlig dremel och ett diamantstift, var inga problem. Hålet jag borrade var drygt 5 cm i diameter.

Maskin och borr kostade mellan 200 och 300 kronor tillsammans.

Vilken typ av diamantstift använde du??
#28 - 8 juni 2007 14:50
Assar skrev:
Vilken typ av diamantstift använde du??

Jag började med en rund för att göra själva hålet som jag börjar "skära/slipa från", sen körde jag med ett stavformat stift.

Jag limmade en glasburk på undersidan där hålet skulle vara och hade i vatten i akvariet så det precis täckte botten, sen borrade jag med den runda borren så det blev ett hål att börja från.
Sedan fyllde jag glasburken med vatten från det nyborrade hålet och borrade en cirkel som jag ritat med packningen som sitter runt tankgenomförningen.

Det är viktigt att du har vatten hela tiden, där du borrar, annars så slits diamantstiftet ut på en gång,
#29 - 8 juni 2007 15:58
Jag började med en rund för att göra själva hålet som jag börjar "skära/slipa från", sen körde jag med ett stavformat stift.

Jag limmade en glasburk på undersidan där hålet skulle vara och hade i vatten i akvariet så det precis täckte botten, sen borrade jag med den runda borren så det blev ett hål att börja från.

Sedan fyllde jag glasburken med vatten från det nyborrade hålet och borrade en cirkel som jag ritat med packningen som sitter runt tankgenomförningen.

Det är viktigt att du har vatten hela tiden, där du borrar, annars så slits diamantstiftet ut på en gång,

Jaha, låter bra! Helt klart ett alternativ. Har köpt en diamanthålsåg på jula, 25,4 mm. Ska prova med den i tunnare glas typ 3 & 4 mm. Får se om man törs ge sig på 10 mm sedan :).

Annars ska jag prova din metod.. Har du nån bild på din genomföring samt system?? Skulle vara grymt kul at se?!

//Anders
#30 - 8 juni 2007 16:10
Assar skrev:
Jaha, låter bra! Helt klart ett alternativ. Har köpt en diamanthålsåg på jula, 25,4 mm. Ska prova med den i tunnare glas typ 3 & 4 mm. Får se om man törs ge sig på 10 mm sedan :).

Annars ska jag prova din metod.. Har du nån bild på din genomföring samt system?? Skulle vara grymt kul at se?!

//Anders

Jag har tyvärr ingen digitalkamera, skall väl ordna en så småningom.
#31 - 8 juni 2007 16:14
Assar skrev:
Karet blir i måtten längd: 80*djup: 30*höjd:60 cm. Tror det kan bli rätt så läckert. Har lite ångerst nu bara eftersom jag i nuläget skulle gjort det 10 cm djupare så att man kunnat ha andra sorters fiskar, typ scalarer. Tror de skulle passa fin fint i detta höga kar. 30 cm blir nog i grundaste laget. Däremot ur designsynpunkt tror jag det kommer att bli så otroligt snyggt. Får glasen nästa helg. :D

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har 2st på 100 långt, 40 brett och 60 högt. Dom ser mycket större ut än dom är, lycka till.[/FONT][/SIZE]
#32 - 8 juni 2007 17:23
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har 2st på 100 långt, 40 brett och 60 högt. Dom ser mycket större ut än dom är, lycka till.[/FONT][/SIZE]

Jasså, 40 är nog ett bättre mått än 30. men men, ingen ide att ångra sig nu. blir nog fint. Höga kar är väldigt snyggt.

Skulle gärna se dina kar?
#33 - 8 juni 2007 18:17
Assar skrev:
Jasså, 40 är nog ett bättre mått än 30. men men, ingen ide att ångra sig nu. blir nog fint. Höga kar är väldigt snyggt.

Skulle gärna se dina kar?

Det finns dock en nackdel med höga kar. Mitt åttkantiga är ju 62cm högt. Jag får ställa mig på en pall för att nå ner i botten, har jag t-shirt på mig så blir ärmen nästan alltid blöt.
[ATTACH]5985[/ATTACH]
#34 - 8 juni 2007 18:31
Pannecke skrev:
Det finns dock en nackdel med höga kar. Mitt åttkantiga är ju 62cm högt. Jag får ställa mig på en pall för att nå ner i botten, har jag t-shirt på mig så blir ärmen nästan alltid blöt.

[ATTACH]5985[/ATTACH]

Håller med, mitt 1000 liters är 70 cm högt och det är precis så jag når ner till botten med fingertopparna.

Mitten på akvariet måste jag ha en gripklo för att nå.
#35 - 8 juni 2007 19:03
Håller med, mitt 1000 liters är 70 cm högt och det är precis så jag når ner till botten med fingertopparna.

Mitten på akvariet måste jag ha en gripklo för att nå.

Det må väll vara hänt!! Allt för att ha ett snyggt akvarium.. ;)
Är riktigt spänd på att se hur detta skall gå men det blir nog inga problems. Ska ta lite kort under byggnationstiden och sedan när det är klart. Dåligt med bilder här på nätet hur ett sådant här system är uppbyggt.

Tack för alla synpunkter och hjälp..// MVH Anders
#36 - 8 juni 2007 19:04
Tänkte även göra en bakgrund med platta naturstenar som silikonas på en glasskiva. Vad tror ni om de??
#37 - 8 juni 2007 19:07
Assar skrev:
Det må väll vara hänt!! Allt för att ha ett snyggt akvarium.. ;)

Är riktigt spänd på att se hur detta skall gå men det blir nog inga problems. Ska ta lite kort under byggnationstiden och sedan när det är klart. Dåligt med bilder här på nätet hur ett sådant här system är uppbyggt.

Tack för alla synpunkter och hjälp..// MVH Anders

Men det är klart värt "strulet" eftersom det är riktigt snyggt med ett högre akvarium än normalt. Problemet med att inte nå överallt går ju allttid att lösa med lite uppfinningsrikedom.
#38 - 8 juni 2007 19:10
Assar skrev:
Tänkte även göra en bakgrund med platta naturstenar som silikonas på en glasskiva. Vad tror ni om de??

Ta en 50mm frigolit och karva lite med skruvmejsel och stålborste så har du snart en naturtrogen yta, måla den i olika grånyanser och lacka sedan. Detta blir lättare att limma fast på rutan tror jag.
#39 - 9 juni 2007 16:46
Pannecke skrev:
Ta en 50mm frigolit och karva lite med skruvmejsel och stålborste så har du snart en naturtrogen yta, måla den i olika grånyanser och lacka sedan. Detta blir lättare att limma fast på rutan tror jag.

Vi får se hur jag gör... Vad använder du för typ av färg och lack när du målar bakgrunden??
#40 - 9 juni 2007 18:28
Assar skrev:
Vi får se hur jag gör... Vad använder du för typ av färg och lack när du målar bakgrunden??

Jag använde färgpigent som funkar i Cement/Betong som jag blandade i fusfixen. Sedan sprutade jag tunt 2gånger med Epilan-V vattenbaserad tvåkomponents golvlack. Blev bra som fan. Har du varit inne på hemsidan och tittat när jag gjorde bakrunden för mitt åttkantiga?
#41 - 10 juni 2007 16:17
Nää, men nu har jag. Mycket fin och beskrivande sida. Blir en favorit direkt! :) Färgpigment till betong? Finns det att köpa i en välsorterad färghandel kanske??
#42 - 10 juni 2007 16:26
Tror ändå jag skall prova med natursten som bakgrund först. Man vill ju inte stjäla så mycket av de ynka 30 centimetrarna jag har..
#43 - 10 juni 2007 21:53
Assar skrev:
Nää, men nu har jag. Mycket fin och beskrivande sida. Blir en favorit direkt! :) Färgpigment till betong? Finns det att köpa i en välsorterad färghandel kanske??

Ja, det är bara att du förklarar vad du skall ha det till. Blanda upp i husfix, (ge husfixet en färg). Så vet dom vilka pibment det skall vara. Jag använde mig av svart, röd och grön i olika blandningar.
#44 - 10 juni 2007 22:19
Husfix och betong! Vad händer med vattenvärdena då? Blir det knallhårt vatten eller märks det knappt inte?
#45 - 11 juni 2007 19:01
GasseG skrev:
Husfix och betong! Vad händer med vattenvärdena då? Blir det knallhårt vatten eller märks det knappt inte?

Ph´t går upp till basiskt, det är därför man lackar bakgrunden för att det inte skall fälla ut en massa kalk eller vad det är som gör det basiskt. Men det funkar ju om man skall inreda ett Malawikar.
#46 - 11 juni 2007 20:14
Pannecke: Det är något konstigt med din hemsida! När man lägger in din adress i adressfältet och trycker enter så minimeras sidan? I IE så fungerar inte alla bilder men i FF så ser allt perfekt ut....så nu vet du.

Vid en av bilderna så står det: Den första växten som jag köpte var tydligen ny och den var ganska svår, jag får se om den klarar sig i vårat kar.

Den är jättesnygg tycker jag, men vad heter den?

Bakgrunden du gjorde var riktigt snygg.......helproffsig!
#47 - 11 juni 2007 20:34
GasseG skrev:
Pannecke: Det är något konstigt med din hemsida! När man lägger in din adress i adressfältet och trycker enter så minimeras sidan? I IE så fungerar inte alla bilder men i FF så ser allt perfekt ut....så nu vet du.

Vid en av bilderna så står det: Den första växten som jag köpte var tydligen ny och den var ganska svår, jag får se om den klarar sig i vårat kar.

Den är jättesnygg tycker jag, men vad heter den?

Bakgrunden du gjorde var riktigt snygg.......helproffsig!

Hemsidan är lite buggig då den körs på en Windows XP server, skall så småning om installera Windows 2000 på den istället. Har begränsat med användaranslutningar på den... Jag vet inte vad den växten hette, Jag vet dock att Brams med flera proffsiga växtakvariester har misslyckats med den. Jag köpte den på Zoomagasinet i gamla Göfablokalerna bortanfer gamlestan.
#48 - 9 juli 2007 21:55
vart nyfiken om ni fått till nå hål i bottnarna era? har åxå funderat på era funderingar?men det må bli en svag punkt just där hålet är ???men en bänk som passar bra å stöttar upp där r rinningen är då är jag med.hmm lite svår förklarat men har ni tankarna på hål i botten så kan ni nog tyda mitt tjorviga brev åxå*L*hur gick det?????
#49 - 10 juli 2007 08:26
loomis skrev:
vart nyfiken om ni fått till nå hål i bottnarna era? har åxå funderat på era funderingar?men det må bli en svag punkt just där hålet är ???men en bänk som passar bra å stöttar upp där r rinningen är då är jag med.hmm lite svår förklarat men har ni tankarna på hål i botten så kan ni nog tyda mitt tjorviga brev åxå*L*hur gick det?????

Ja, det är därför jag gjort hålet minst 10 cm från kanten. För att de skall klara påfrestningar.

540 liters akvariet har jag inget stöd och 1000 liters akvariet är inbyggt i väggen så det står på en träskiva som naturligtvis stöttar upp, men det skall kunna stå på en alumminiumställning utan stöd för botten.

I 1000 liters akvariet har jag 4 hål i botten, runt dessa har jag byggt revpelare som väger åtskilliga hundra kilo, stenarna hänger dessutom på rören som sitter i tankgenomförningarna.

Annons