Ska du bara köra vanliga enkla växter så behövs inte CO2, men då bör du kolla in en skötselmetod som brukar benämnas "low-tech". Den går ut på att man har ganska mycket välmatad fisk och gör väldigt få vattenbyten.
Jord är mest torv, speciellt om du väljer en näringsfattig jord som brukar rekommenderas till växtakvarier. Dvs kan du få tag på torv enklare så kör med det.
Jag har ju inte tänkt att ha så jätte mycket fisk, men man kan kanske trycka i lite mer utfyllnadstetror? :) Aven med "lowtech" så funkar det bra med en 2217 med eheim mech och substrat pro eller sätter det ner "lowtech" funktionen?
Jag vet inte hur näringsrik/fattig som den 0.6 L som jag har är, men när jag redan har den Nature Fertiplant ABF 0,6 L jord så kan jag lika gärna köpa till en till så jag har lika dant och köra lowtech isf. Bör jag köpa till 1.2L eller 2.5? Priset spelar ingen roll utan det som är bäst kör jag på, kanske bättre med för mycket än för lite?
Jag vill ha ett akvarium med fina växter, inte enbart växter.
Min tanke är mycket rötter i botten, många små som ligger lite huller om buller och skapar grottor till dvärdciklider sen vill jag ha växter på dom platser som gruset är synligt. Tror jag vill ha vanliga växter som t.ex. svärdsplanta och andra från det släktet, sen vet jag inte om polysperma är en lätt växt? Ge gärna förslag på lätta och fina växter.
Tack så mycket för att ni svarar på mina frågor!
Mvh Lucas