Bottenrensare till malawi

#1 - 2 oktober 2007 20:26
Tja, jag har ett ganska nytt malawiakvarie som än så länge håller 4 rödzebra, 5 ahli och 1 plecostomus.

När jag matar dessa blir det väldigt livligt och nästan all mat fallen ner på botten med detsamma. Fiskarna äter för fullt men har inte en chans att hinna fånga allt foder som sjunker ned. Finns det någon bottenlevande fisk som skulle vara lämplig att ha som kan söka genom botten efter matrester? Och fortfarande kan hållas med malawisarna.

Mvh
Björn
#2 - 2 oktober 2007 20:31
Du kanske inte ska ge dom så mycket mat åt gången då?
#3 - 4 oktober 2007 20:28
Kanske inte, men jag tycker inte att jag övergöder dom.

Vilka bottenlevande fiskar går ihop med malawis då över huvud taget?
#4 - 4 oktober 2007 21:14
jag har 2 stycken gökmalar och jag har inga matrester alls i mitt malawi kar:P
#5 - 4 oktober 2007 21:19
Synodontis Petrocola borde funka rätt fint också. Eller vilken annan syndonstis som helst som du har plats, egentligen. Fjäderfenssynodntis är en snygg rackare. Nackedelen är väl att de tar ett och annat yngel. Men det gör ju de vuxna malawisarna också..

Annars kan du byta foder till ett som flyter. Min mat hinner aldrig sjunka till botten, kör med två olika sorters pellets. Fiskarna far upp som torpeder och tar maten så att det stänker ur hålen i täckglaset :)
#6 - 5 oktober 2007 14:58
I Skoghall, på Akvarieinteriör, har de faktiskt den "riktiga" malawi-synodontisen, Synodontis njassae. :)

Själv tycker jag nog att mina malawis själva bökar runt i bottnen så det räcker. Framförallt crabro och acei verkar vara väldigt glad vid att rensa sand.

Annons