Bottennäring + PMDD?

#1 - 22 november 2006 20:10
Jag har lagt bottennäring under sanden i mitt 110 liters. I kväll ska jag plantera de första växterna - 5 st Sinnersia rivularis, som är väldigt snabbväxande.

Så nu undrar jag hur jag ska göra med PMDD. Ska jag tillsätta det även om jag har bottennäring? Och i så fall ska jag dra ner på dosen något?
#2 - 23 november 2006 18:43
batski skrev:
Jag har lagt bottennäring under sanden i mitt 110 liters. I kväll ska jag plantera de första växterna - 5 st Sinnersia rivularis, som är väldigt snabbväxande.

Så nu undrar jag hur jag ska göra med PMDD. Ska jag tillsätta det även om jag har bottennäring? Och i så fall ska jag dra ner på dosen något?

Det beror väl på vad bottennäringen innehåller. Är det järn och övriga spårämnen i så behöver du ju inte t.ex Micro+ eller NutriSi men förmodligen behöver du nitrat och kanske även fosfat om du inte har mycket fisk i som ger fosfat.
#3 - 23 november 2006 20:27
Än så länge bor det inga fiskar i akvariet. Det är precis nystartat.

Mätte precis nitratet och har bara 1 ppm trots att jag tillsatte en halvdos PMDD i går, så jag får väl tillsätta mer i dag.
#4 - 24 november 2006 08:53
batski skrev:
Än så länge bor det inga fiskar i akvariet. Det är precis nystartat.

Mätte precis nitratet och har bara 1 ppm trots att jag tillsatte en halvdos PMDD i går, så jag får väl tillsätta mer i dag.

ja, 1 ppm är ju näst intill 0, har du inga fiskar kan du även dosera fosfat, sikta på ca 10 ppm nitrat och 1 ppm fosfat så ligger du inte helt fel på nivåerna.
#5 - 24 november 2006 16:11
Yep! Det är det jag siktar på :)
#6 - 24 november 2006 16:20
En tanke bara.

De här "bottennäring" är det kulor?
Tar det inte ett tag innan dom börjar lösas upp och utsöndra näringen?
#7 - 24 november 2006 17:06
Nej, det är som nåt slags sand. Lerkulor=trådalgsodling...

Annons