Bottenmaterialsfråga???

#1 - 24 juli 2003 18:33
Jag ska snart starta mitt 50x50x50 (140Lit). Det ska vara ett holländskt akvarium. Jag frågade min akvariehandlare vilket bottenmaterial som är omptimalast och han sa att jag skulle lägga ett lager med näckroslera och ovanpå det ogödslad torv. Sist skulle det vara 1-2mm grus. Det jag undrar över är torven....ska det vara itusågat torvblock eller ska det vara granulerad torv???

Sedan vill jag lägga in bilder på hur jag kommer att gå till väga. Har digitalkamera men problemet är att jag inte har någon hemsida som jag kan lägga in dem på...hur ska jag göra på den punkten???
#2 - 24 juli 2003 18:48
Först: Ett 50x50x50 kar är inte 140 liter utan bara 125 liter. Det kan bli svårt att få ett så litet kar att se "holländskt" ut.

Vad gäller torv så skall du använda granulerad, eller rent av blomjord med torv (Billigare).

Dom icke akvarie-relaterade frågorna får någon annan svara på.

Peter
#3 - 24 juli 2003 19:03
Jag skev lite fel på höjden...det rätta är 50x50x57. Nu är det 140 liter....

Tack för svaret[:D]
#4 - 24 juli 2003 20:10

Jag frågade min akvariehandlare

Big mistake. I bästa fall får du tips om hur man körde växtakvarium för 10 år sen.

Vänder man 180 grader på alla tips jag fått av akvariehandlare vad gäller växtakvarium så stämmer det ganska bra.

vilket bottenmaterial som är omptimalast och han sa att jag skulle lägga ett lager med näckroslera och ovanpå det ogödslad torv.

Jag tycker inte det är optimalat att slänga ner en massa smörja i en botten i ett växtakvarium som man exponeras för vid varje liten omplantering. Varenda gång du ska flytta på en växt så kommer det bli ett stort dammoln som sakta lägger sig som en grå hinna på alla växter i akvariet.

Att lera dessutom innehåller 4 ggr mer järn än kalium är ju inte direkt optimalt ur tillväxtsynpunkt när växterna tar upp 200 ggr mer kalium än järn.
#5 - 24 juli 2003 20:23
Jag antog att du skulle se denna tråd[:D]...och det gjorde du[:-29]

Hur skulle du göra för att få ett optimalt bottenmaterial?

Är det inte bra med näckroslera? Vad säger du om torven? ska jag ha den i? ska det vara torvblock som man har sågat till tunna "skivor" eller ska det vara torvgranulat(det som ser ut som harskit?), och hur mycket kostar torvgranulat i så fall???
#6 - 24 juli 2003 20:33
Hej

Optimalt för vad och vem?

Jag tycker att det är optimalt att växterna är gröna och att de växer. Minsta möjliga algtillväxt och inga cyanobakterier och minska möjliga arbetsinsats. För vem F_N vill bosätta sig i akvariet flera timmar i veckan. Går säker bra med ett möjligen två akvarier, men har man fler är det inte möjligt.

För mig är det optimalt att jag behöver 30 minuter/akvarium en gång i veckan (de större akvarierna). <b>INGA</b> cyanobakterier och lite alger att jag sedan får plocka bort 5% av växterna istället för 60% p g a tillväxten ser jag som en fördel. Viktigast är dock gröna växter och så lite alger som det är möjligt.
#7 - 24 juli 2003 20:38

Hur skulle du göra för att få ett optimalt bottenmaterial?

För att nyansera min negativa hållning till lera så måste jag faktiskt säga att lera har en egenskap som gör det så jäkla bra: Väldigt hög CEC. Förenklat så kan det binda/släppa mycket näring.

Så när leran väl är urlakad så är lera superbra, förutom det faktum att det grisar ner så förbaskat.

Är det inte bra med näckroslera?

Har för mig att jag sett en ny tråd här någonstans med en person som använt näckroslera i sin damm och har stora problem med trådalger. För mycket järn.

Vad säger du om torven? ska jag ha den i? ska det vara torvblock som man har sågat till tunna "skivor" eller ska det vara torvgranulat(det som ser ut som harskit?), och hur mycket kostar torvgranulat i så fall???

Torv grisar också ner och fuckar upp pH:t så man inte kan mäta CO2-halten.
#8 - 24 juli 2003 20:38
R.be! Du börjar ditt inlägg bra men jag saknar något! (Dina rekomendationer...)

Peter
#9 - 24 juli 2003 20:41

Eeeeexakt. Det är här man får bestämma sig. För dom som inte ska rota i akvariet är lera/torv en schysst blandning. För dom som vill rumstera om varje dag och vill fokusera på extrem tillväxt så är det sämre.
#10 - 24 juli 2003 21:07
Hej

Egentligen vill jag inte rekomendera någonting, möjligen tala om hur jag gör. Detta har jag påtalat i en annan tråd(liknande). Ett undantag, jag har faktiskt ytterligare ett akvarium(totalt tre) med lera och blomjord som bottensubstrat med ett myggnät över allt och på det minst 40 mm grus(1-2 mm). Myggnätet gör att jag kan flytta om växter utan att allt virvlar upp, men man får förstås ta det lite lungt.

Vad som skiljer akvarierna åt är att ett akvarium har CO2 tillförsel, ett har ingenting förutom en gigantisk botten(läs tjock) och står i fönster(västerläge) och det sista tillförs HCO3 eftersom där finns öken fiskar(Cyprinodon) som vill ha ett högre pH än vad jag normalt kör med i mina akvarier. Sedan har jag fått lära mig att det vatten där dessa fiskar normalt skulle ha(naturligt) kan ibland vara surt, vilket litteraturen har missat helt.

Man får testa sig fram, vissa växter kommer inte att fungera i ett akvarium med endast bottengödning. Det får man leva med.
#11 - 24 juli 2003 21:21
Då kan ju jag också ta mig "friheten" att tala om hur mina akvarier är uppbyggda:

980 liter: Lera + Torv + Grus, Plastnät, ganska tjockt lager finkornigt grus. CO2-tillförsel från tub. Bottenvärme och automatiskt tillförsel av PMDD varje dag.

145 liter: Lera + Blomjord, Ett lager grovt grus sen ett lager finkornigt grus. CO2-tillförsel från tub. Manuell tillförsel av PMDD varannan dag.

125 liter: Lera + Blomjord, Ett relativt tunnt lager grovt grus (2-3 cm), (för tunt?), CO2-tillförsel enligt mäskmetoden. Sporadisk tillförsel av PMDD.

Peter
#12 - 25 juli 2003 03:45
Jag köpte färdig bottengödning i butik, men nu när jag flyttar så blir det rentvättat grus enligt defdacs tips. Jag har lite väl mycket mörkgröna alger och jag skyller det på bottengödningen. Det optimala bottenmaterialet enligt defdac har jag dock inte råd med (inte han heller:).
MVH
Magnus
#13 - 25 juli 2003 07:37
Hej

Det är viktigt att förstå att båda metoderna fungerar, med sina respektive för- och nackdelar. Att påstå att den ena metoden inte fungerar är trams och visar snarare på en dåligt omdöme. Det är också viktigt att förstå att två akvarier blir inte lika fast det är samma metod som används. Det är inte ovanligt att man ser att personer som följt alla råd ändå inte lyckas och att personen som gett rådet försöker påvisa att det är något av råden som de inte följt.

Själv har jag t ex. akvarier som står sida vid sida och har samma filter/bottenmaterial/vikt fisk/vikt foder och vatten byts samtidigt och med samma kvalitet. Ändå kan t ex. javamossan växa som bara den i det ena medan i det andra tvinar samman och dör. Den enda gödning som tillförs är via foder och vattenbyte(vilken mer likar kemikaliemetoden).

Man bör nog först fundera på hur mycket tid jag vill lägga ned på akvariet under årets alla dagar(sommar som vinter) innan man bestämmer sig för den ena eller den andra.
#14 - 25 juli 2003 20:44
För dom som inte ska rota i akvariet är lera/torv en schysst blandning.

Jag hade inte tänkt att rota i akvariet varje dag, bara i början. Men tipset om mygg eller plastnät tar jag åt mig och ska använda något av det.
Torv grisar också ner och fuckar upp pH:t så man inte kan mäta CO2-halten.
Gör inte torven att PH sjunker och gör vattnet surt? men det kanske är anorlunda med granulerad torv jämfört med itusågat torvblock?

För växterna...
#15 - 25 juli 2003 20:56
Ursprungligen skickat av Morpheus

Jag hade inte tänkt att rota i akvariet varje dag, bara i början. Men tipset om mygg eller plastnät tar jag åt mig och ska använda något av det.

Plastnät/myggnät är inte enbart av godo. När man skall riva upp växterna så sitter dessa givetvis fast med rötterna genom nätet. Man får kämpa lite för att få av rötterna utan att riva upp hela nätet.

Jag har inte bestämt mig riktigt om jag tycker det är bra med nät eller ej.

Peter
#16 - 25 juli 2003 21:03
Då kan du ju skriva ett svar när du vet om det är bra med nät eller ej[:D]
Jag har inte så bråttom med akvariet dels eftersom jag inte har fått det och dels för att det är lågsäsong för växter. Vill bara lära mig mera om bottenmaterial innan jag gör iordning akvariet och för att mina växter ska må så bra som möjligt[:-29]

Annons