Bottenmaterial till räkor

#1 - 8 maj 2009 19:03
som sagt i rubriken, vilket bottenmaterial föredrar räkor? Sand eller grus? Eller kanske heltäckande "matta" av någon låg växt
#2 - 8 maj 2009 19:22
det kvittar dom.
#3 - 8 maj 2009 19:27
happ
#4 - 8 maj 2009 21:05
Själv har jag i mitt nyast kar engelsk sjösten 1-3mm. Sen försöker jag även bygga upp en del av lågvuxen "djungel" som dom kan gå och plocka i! Hittills verkar dom trivas eftersom dom kan böka runt i gruset.

I mitt andra kar har jag lite grövre modell av grus, blandat med krossade snäckskal. Där går dom och plockar i springorna efter mat hela dagarna så det verkar inte vara fel det heller!

Hoppas du fick lite hjälp iaf! :)
#5 - 9 maj 2009 06:43
tack ^^
#6 - 9 maj 2009 09:49
Mina gillar mörk botten bäst.. Då färgar de ut mer... De plockar väl upp bakgrunden för att smälta in bättre gissningsvis.. Sen gillar de när det inte är för grov botten så att matbitarna försvinner ner i gruset utan ett finare material som gör att maten lägger sig ovanpå och lättplockad.. ;)

Jag har en granitgrå, nästan svart botten av ett mjukpolerat grus.. Kanske 5 mm.. Det är en kompromiss.. Personligen gillar jag inte sandbotten för jag upplever att cirkulationen i gruset blir sämre, så miljön i karet blir sämre om botten är för finkornig... Tycker jag..:)
#7 - 11 maj 2009 09:52
Aquasoil gillas.

//C
Bilagor:

Annons