Bottenmaterial till kakaduor?

#1 - 11 februari 2004 20:58
Skaffade ett kakaduapar nyligen till mitt 50L kar tillsammans med neontetror..
Det verkar fungera bra med det mesta men tänkte inte på att dom gärna vill ha sand som bottenmaterial.. Jag har ganska grov engelsk sjösten (eller liknande)..
Har det någon som helst betydelse?? Det enda jag skulle kunna tänka mig är väl att honan inte kan bygga igen grottöppningen till den storlek hon vill ha.. Kan det bli ett problem?? Är det nåt annat som kan bli problematiskt med för grovt bottenmaterial??

Mvh//Mage
#2 - 11 februari 2004 22:17
Hej
Kan inte svara på din fråga om bottenmaterialet är för stort men tänkte om jag får för dig lägga in en fråga som jag har om kakaduor och bottenmaterial.
Jag kör med blästersand ifrån biltema, 0.1-0.7. Och nu är det så att när de gräver i sanden och tuggar på den, så är den så finkornig att den ramlar ut igenom gälarna på dem.
Vad jag undrar är om det är skadligt för dem med att sanden är för finkornig?

Mage, vad har du mer för fiskar med din kakaduor, jag har neontetror och en gibbiceps men vill ha förslag på fler om du kan ge mig några?

MVH Markus
#3 - 11 februari 2004 22:36
Nepp, inga mer förslag..
Har själv bara ett par kakaduor, 10 neoner, en liten ancistrus och en vilsen zebrafisk(som jag tog hand om av barmärtighetsskäl)
Funderar på att byta ut den mot en till kakaduahona..

Manta, har du ett par eller en hane och flera honor??
Jag har ju bara ett par och jag tycker dom bara verkar lite småelaka mot varandra.. Honan verkar undvika hanen och om dom möts så jagar han bort henne en bit.. men inget allvarligt har hänt än iaf.. Borde jag skaffa en hona till??

Mvh//Mage
#4 - 12 februari 2004 07:59
Hej Mage

Jag har en hanne med fyra honnor. Och de enda som verkar lite små tjuriga är paret som jag köpte först, men de tre nya honorna är ju lite mindre så vet inte om det spelar någon roll. Fast de tre nya honorna är lite små gnälliga emot varandra ibland. Men jag personligen tror också att det beror på fisken själv, de har ju personligheter och vissa är tjurigare än andra.

MVH Markus
#5 - 13 februari 2004 09:53
Du skall nog inte ha så grov grus att kakaduan inte alls kan gräva. När jag hade kakaduor i ett kar med krossad sten upp till 3 cm i diameter, så lekte de aldrig.

Däremot har jag nu kakaduer i ett kar med 5 mm stort grus och där leker de för fullt.
#6 - 13 februari 2004 19:50
Hej Måns!
Har grus nu som är upp till 1cm kanske men har köpt finare.. 1-3mm ungefär.
Ska försöka ordna till det under helgen så kanske dom trivs bättre, tänkte byta i delar av akvariet.

Sen undrar jag hur jobbig din hanne är med honan(eller om du har flera)??
Jag har bara ett par(sedan 3 dygn) och han började jaga henne igår.. Idag jagar han henne nästan hela tiden.. Hon sätter sig i skydd nånstans men är lika fort framme och visar sig igen.. Undrar om jag ska skaffa fler honor till honom eller om det är inledningen till nån lek?? Vill gärna höra hur dina/era gör..

Mvh//Mage
#7 - 14 februari 2004 09:46
Jag vet inte om jakten är någon lekinvit eller inte. Det kanske är så att hanen är lekmogen men inte honan. Men det är bara en ren spekulation.

Se till att du har gott om gömställen till din hona så att hon kan komma undan hanen. Och prova gärna med att mata med svarta mygglarver, så kanske honan också blir leksugen.

Jag har fyra honor tillsammans med min hane i ett 225 liters akvarie. För tillfället vaktar en hona rom eller icke frisimmande yngel och en annan håller revir kring en kokusnöt. Dessa låter hanen vara ifred, men han jagar de andra två med jämna mellanrum.

MVH Måns
#8 - 16 februari 2004 17:51
manta, blästersanden, hur ser den ut? Den var ju ruggigt billig på biltema iaf.
#9 - 16 februari 2004 18:31
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21444
#10 - 29 februari 2004 16:00
Fin sand går utmärkt bra med apistos. Det är kul att se hur honorna gräver ut och bättrar på grottor och liknande. De gräver till och med yngelgropar där de kan förvara ynglen under natten.
Så använd helst fin sand till era apistos. Det är ju bra för corys och växter också!

Mvh/ Per

Annons