bottenmaterial till discus

#1 - 9 juli 2006 17:14
är det nödvändigt med bottenmaterial till discusarna, och vilket i sådana fall?
Odlingstankar verkar för det mesta vara helt tomma sånär på discus, kon och yngel, så jag undrar om bottenmaterialet behövs eller inte? och om man har bottenmaterial, spelar det någon roll om det är "vass" svart sand eller centimeterstort grus?
#2 - 9 juli 2006 19:04
Det naturligaste och snyggaste är ju någon form av bottenmaterial och det är ju det nästan alla som startar med discus har i sina kar.
Råda eller bläster eller vad vet jag...
De flesta som börjar med discus eller nej ALLA som håller på med discus får förr eller senare problem med sina djur.
Till slut har man bara discusar i karet och ingen inredning alls.
Gäller säkert inte alla men flertalet som håller på med discus.

Miljön för discusarna är mycket lättare att hålla iordning om man kör utan bottenmaterial och jag kan säga till stor säkerhet att discusen inte bryr sig det minsta om ifall det är glas som botten eller sand/sten.

Till nybörjare skulle jag rekomendera ett akvarium med bra filtrering och ingen inredning kanske några rötter som man ställer upp mot baksidan av karet så att man fortfarande lätt kan suga upp alla partiklar från botten.

När man har lärt känna sina fiskar och dom har vuxit klart kan man inreda karet.
Då har man både lärt känna discusarna och kan se vad dom signalerar.
Man behöver också inte mata en vuxen discus lika mycket som unga vilket i sin tur inte belastar karet så mycket.

Vad jag har märkt är att discusen behöver ett riktigt bra vatten för att må bra.
Håller man dom friska så spelar faktiskt placering och inreding mindre roll.

Hur du än gör så låt aldrig skit ligga kvar på botten!

Lycka till! :-)
#3 - 9 juli 2006 21:31
Hej.
Har sand och tänker aldrig köra ett kar utan.Sjukdom för att jag har sand kan bara säga dravel,nått så dumt har jag aldrig hört.
MVH Mats
#4 - 9 juli 2006 22:04
Mina ungdiskus och lekparet kör jag utan bottensubstrat. Ungdiskusarna matar jag med kraftig mat många gånger varje dag och då är det lätt och enkelt att suga upp rester och avföring, vilket måste göras för att förhindra att mat ruttnar och att det blir höga nitrithalter. Jag gör också dagliga vattenbyten i dom karen. När dom är större och inte behöver så mycket mat så ska dom gå i ett helt vanligt kar med sand, växter och rötter och då är även vattenbytena mer sällan.

Skaffar du väldigt små diskus 6-10 cm så hade jag haft dom utan bottensubstrat men är dom större så kan du gott och väl hålla dom i ett normalinrett akvarium.

Men smaken är som baken och det finns många åsikter om båda modellerna. Sten som är vasst hade jag dock aldrig använt.

Lycka till hur du än gör.
#5 - 10 juli 2006 08:32
[quote=mats m]Hej.
Har sand och tänker aldrig köra ett kar utan.Sjukdom för att jag har sand kan bara säga dravel,nått så dumt har jag aldrig hört.
MVH Mats[/quote]

Jag tror till 100 procent att bottensubstrat är en fin grogrund för problem med discusfisken.
Det är inte bara jag som resonerar så.

Las Adrew shos bok "The naked truth".

Fast du kanske har mer på fötterna än den mannen! :-)
#6 - 10 juli 2006 10:00
Hej.Har bara egen erfarenhet sen mitten av 70,har provat med och utan sand,mattad botten med ett oljebryne,ingen skillnad.MVH Mats
#7 - 10 juli 2006 13:12
Jag tillhör dom som inte följer strömmen utan har mina diskus i ett vanligt välplanterat akvarium! Just nu går där Mor- och fardiskus samt ca 40 unga diskus i storlek 50 öring samt 10 st Ancistrusyngel ca 3 cm stora! Alla verkar trivas!

En liten film!
Mina frisimmande Diskusyngel ätande på sina föräldrar i sällskapsakvariet!
http://www.laerni.dk/lenw/DSCF1811.AVI
OBS! Filmen är på 33,4MB och det bästa är i slutet!:))
#8 - 10 juli 2006 13:20
fy fan va läckert...åh...så jag svär =)
#9 - 10 juli 2006 13:50
Jag kunde inte låta bli tog nyss en liten film! Tilläggas jag byter 40% vatten varje vecka!

http://www.laerni.dk/lenw/DSCF1921.AVI
#10 - 11 juli 2006 10:44
Vad fina dom var!
#11 - 11 juli 2006 10:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åh, vad fint det såg ut Lasse! Är det dessa som låg på bladet och sprattlade? Så kul att se att du lyckats i ett inrett akvarium![/COLOR][/FONT]
#12 - 11 juli 2006 12:19
Jepp det är de bladsprattlande ynglen:)

Annons