Bottenmaterial i räk-akvarium

#1 - 28 september 2006 10:24
Vad är lämpligast att ha som bottenmaterial i ett räk-akvarium, sand, grus eller småsten?

Min 16L cylinder ska bli hem till ett gäng körssbärsräkor har jag bestämt :D
Hur många räkor är förresten lagomt att ha däri?

En fråga till, måste man ha täckglas till karet eller funkar det med ett helt öppet akvarium? Om Ja, hur långt bör man ha från vattenytan till kanten?
#2 - 28 september 2006 10:31
Tror faktiskt inte att dina körsbärsräkor bryr sig...
#3 - 28 september 2006 10:32
Det spelar egentligen ingen roll, men tar du sand så kommer räkorna bättre åt maten. Med grus & sten ramlar små matpartiklar ned i bottnen så räkorna inte kommer åt den.
#4 - 28 september 2006 10:45
Ok Tack, sand blir det då.

Lade till två frågor i första inlägget... och kom på en till. Hur länge klarar sig räkor utan att man matar dem? ska nämligen vara borta i 2,5v senare i vinter.
#5 - 28 september 2006 11:25
Ainon skrev:
... Hur många räkor är förresten lagomt att ha däri?

16 Liter med eller utan filter? Börja med sex till åtta stycken, det blir fler om de trivs.

Ainon skrev:
... En fråga till, måste man ha täckglas till karet eller funkar det med ett helt öppet akvarium? Om Ja, hur långt bör man ha från vattenytan till kanten?
Jag har enbart öppna kar och det har aldrig varit ett problem.

Tips. Vänta med att släppa ner de små tills ditt minikar är inkört ordentlig. Annars kan de dör rätt så snabbt.

Välkommen i räkträsket. Hejhopp. ralp
#6 - 28 september 2006 11:28
Ainon skrev:
Hur länge klarar sig räkor utan att man matar dem? ska nämligen vara borta i 2,5v senare i vinter.

Är karet ordentligt inkört så klara de sig alldeles utmärkt själv. Sparsamt matning är förövrigt jätteviktig med såna minikar. Det är anledningen till att jag alltid ha snäckor med i karet ifall jag skulle "misssköta" matningen så de hand om matrester...

Hejhopp. ralp
#7 - 28 september 2006 14:46
Tack för svaret.

Det är utan filter, dock med doppvärmare. Har haft några platyyngel där så vattnet är redan inkört men det lär ta minst till nästa vecka då jag ska skicka efter dem (från http://web.telia.com/~u15505416/ ) Är 10st alldeles för många? Det var nämligen det minsta man kunde köpa.

Räkor är så charmiga, har haft några rödnosade förr men de blev uppätna (tror jag) av dvärgbotiorna jag hade förr samt att jag köpt en A. moluccensis en gång men den mådde nog inte bra eftersom den dog i påsen påväg hem... Har hittat många arter jag skulle vilja ha, men C. babaulti, H. rubra, M. poeyi är klara favoriter.

Fast jag börjar med körsbär som ska vara bra nybörjarräkor som är tåliga och lätta att odla :)
#8 - 28 september 2006 17:09
Börja med 10 st du. Det är ju inte helt säker att alla klarar transporten, även om körsbär är väldigt tåliga och bra att börja med. Bara det inte blir för kallt att beställa.

Annons