Bottenmaterial

#1 - 4 februari 2006 13:31
Hej!

Jag har ett 120L akvarium med papegojciklider och har precis introducerat 2 st moori. Jättefina och verkar gå ihop finfint med mina annars så stökiga favoriter :-).

Har ganska grovt grus som bottenmaterial sen tidigare men läste nu att moorin egentligen trivs bäst med finkornig sand? Måste jag ha det eller funkar det med grus också? Blir dom ledsna om dom inte får gräva och röja runt på botten? och i så fall, hur sjutton bär jag mig åt för att byta bottenmaterial...

... då måste ju alla fiskar flytta ut och in i nåt annat akvarium och jag har bara 2 20-liter plutteplutt att ta till som resern och i dom bor det guppy så nog dessvärre blir mat i så fall...

Förvirrad??
#2 - 4 februari 2006 13:34
Du kan ju hålla fiskarna i plastbackar eller tunnor av något slag när du byter bottenmaterial. har du en rejäl plastback (typ murartråg) kan du kanske till och med koppla in ditt filter i den, så behöver du itne känna dig så stressad.

Viktigt att tänka på när man byter bottenmaterial är att det sitter rätt mycket nyttobakterier i det, så det gäller att ha ett väl inkört filter och hålla koll på nitriten dagarna efter..
#3 - 4 februari 2006 13:40
men jag måste byta i alla fall?
#4 - 4 februari 2006 13:47
Måste och måste.. det är väl ganska mycket en smaksak.

Jag undrar vad det är för "mooris" du har då det finns ganska många som går under det namnet.
#5 - 4 februari 2006 13:55
åhå, jag är inte världens kunnigaste direkt. Då ska vi se dom heter egentligen: Cyrtocara Moori och ser ut som den här: http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=568
#6 - 4 februari 2006 14:03
Alltså en blå delfinciklid.
Kallar man den moori är det lätt hänt att man tror att du menar någon typ av tropheus.

Jag tycker nog du ska tänka på att skaffa ett större akvarium redan nu, eftersom både Papegojciklider och Blå delfinciklid blir duktigt stora fiskar. Mellan 300 och 400 liter, minst.
Det kan gå fint i det akvariet du har nu en tid, men du kommer att behöva större så småningom.
Då löser du ju dessutom problemet med bottenmaterial eftersom du kan ha i nytt bottenmaterial i det stora :)

Jag tycker nog att dte kan vara värt att ha finkorningt bottenmaterial till malawiciklider eftersom de tycker om att gräva.

Annons