Bottenmaterial??

#1 - 28 september 2003 19:49
Jag tänkte i framtiden när jag får pengar att köpa ett större kar som jag ska ha till Aquascaping. Jag kollade på en av Takashi Amano's sidor och där la de i något som var grövre än den sanden de la i senare. Har listat ut och läst på andra sidor på eng. och kommit fram till att han har det för att få bra cirkulation i bottenlagret så att de goda bakterierna får tillräckligt med syre och att öka bakteriefloran i bottenlagret.

Detta verkar spännande och jag hade tänkt att pröva detta när jag nu köper nytt kar. Kan man använda sig av lecakulor eller ska jag ha lavastenskross under bottengruset?

Hoppas att någon kan svara på detta[:D]
#2 - 28 september 2003 19:57
Lecakulor lär bli svårt eftersom de flyter...

/Kalle
#3 - 28 september 2003 20:03
Men de skjunker väl om man blötlägger dem innan man lägger de i akvariet? Man kan ju testa att blötlägga dem och sedan testa i en stor hink[:)]
#4 - 28 september 2003 20:44
Det viktiga är att ha ett tillräckligt tjockt lager av sand eller grus, gärna 5-8 cm. Detta både för att enklare kunna plantera växterna samt för att det ger bättre chanser till att få en bättre balans i bottenskiktets "ekosystem", vilket gynnar både växter, vattnet och fiskarna. Som du säger ÄR det viktigt att få en bra genomströmning i gruslagret, men det får inte bli för mycket då det suger ut all näring som växterna behöver och sprutar tillbaka det i akvariet, vilket göder algerna. Vad jag kan tänka mig vore det nog bra att ha två olika typer av sand/gruslager, men är inte tillräckligt insatt för att hjälpa dig vidare.
#5 - 28 september 2003 21:13
Problemet med olika grovlek på gruset är att det finkornigaste sjunker ner under det grövre. Jag har själv testat att blanda faxegrus och engelsk sjösten, det slutar med att faxegruset försvinner under den grövre sjöstenen.
#6 - 29 september 2003 05:43
Lecakulor suger inte vatten så de lär inte sjunka, tyvärr.
#7 - 29 september 2003 06:01

men det får inte bli för mycket då det suger ut all näring som växterna behöver och sprutar tillbaka det i akvariet, vilket göder algerna.

Akvatiska växter föredrar generellt sett vattengödning (undantaget är tjockbladiga såsom Cryptocoryne/Echinodorus/Anubias).

Däremot så blir en hög genomströmning för de som kör lera eller annan fet bottengödning med felskruvande gödningsnivåer en nackdel (eftersom man får för mycket av vissa ämnen och för lite av andra - algerna är inte lika kinkiga).

Annons