Bottenmaterial

#1 - 21 juli 2013 20:12
Vilken sorts bottenmaterial rekommenderar ni? Jag har beslutsångerst och skall in och handla i morgon. Borde jag grunda med växtnäring under bottenmaterialet? Har aldrig använt växtgödning innan. Funderar på att ha två olika sorters sand/grus. I akvariet kommer gå små fiskar och räkor, vilka sorter är inte bestämt ännu.
#2 - 21 juli 2013 20:24
Jag har precis gått över till fin ljus sand, körde med sjösten tidigare p.g.a. bottenfilter, men i ärlighetens namn tycker jag att sand är snyggare!
Fördelen med sand är att skiten inte sjunker ned i substratet, nackdelen är att skiten inte sjunker ned i substratet! ;)

Sedan tycker jag det verkar som om växter gynnas av finkornigt substrat!
#3 - 21 juli 2013 20:27
Vet du vad du ska ha för räkor? Kolla upp bara så du inte köper sand/grus som höjer eller sänker pH:t i fel riktning för räkorna då en del bottenmaterial kan göra så:).
#4 - 21 juli 2013 20:37
ansjo skrev:
Vet du vad du ska ha för räkor? Kolla upp bara så du inte köper sand/grus som höjer eller sänker pH:t i fel riktning för räkorna då en del bottenmaterial kan göra så:).

Bara för att du nämner det måste jag ställa frågan om det verkligen är så kinkigt med för högt pH som det sägs?
"Min" akvariehandlare verkar tycka att det inte gör något om det är för högt, i alla fall om vattnet är såpass mjukt som kranvatten brukar vara.
Hans rödmunstetror går i ett kar med korallsand...
#5 - 21 juli 2013 20:37
Ska ha rainbow räkor bland annat. Ska ha ett ph neutralt bottenmaterial har jag tänkt. Och i den mörkare skalan i hopp om att fisk och räkor skall färga ut ordentligt. I tidigare akvarier har jag haft engelsk sjösten, rådasand och någon form av akvariegrus som jag inte kommer ihåg vad det hette. Har även provat soil men det gillade jag inte.
#6 - 21 juli 2013 20:43
Mr Woods skrev:
Bara för att du nämner det måste jag ställa frågan om det verkligen är så kinkigt med för högt pH som det sägs?

"Min" akvariehandlare verkar tycka att det inte gör något om det är för högt, i alla fall om vattnet är såpass mjukt som kranvatten brukar vara.

Hans rödmunstetror går i ett kar med korallsand...

Kör du med tex vanliga körsbärsräkor spelar det oftast inte så stor roll, men tex chrystalräkor och särskilt om de är lite högre graderade spelar pH:t ofta en stor roll.
Fiskar är många gånger inte så känsliga, bara de har ett stabilt pH:).
#7 - 21 juli 2013 20:46
ansjo skrev:
Kör du med tex vanliga körsbärsräkor spelar det oftast inte så stor roll, men tex chrystalräkor och särskilt om de är lite högre graderade spelar pH:t ofta en stor roll.

Fiskar är många gånger inte så känsliga, bara de har ett stabilt pH:).

Tack!
Det är ju intressant även för mig eftersom jag tänker börja med räkor! :)

Annons