Hej Ulrika!
Måste väl börja med att säga att jag också tror att slöjstjärtarna är nöjda med vad de får på botten, till dem kan du ha engelsk sjösten. Men nu funderade du ju på att ha en Asienbiotop vad jag förstod, och där är det väl rätt vanligt med sand har jag för mig. Vad gäller fiskvalet så är det enklast att söka på sötvattenfisk här på zoopet, skriv inte in något utan välj bara bitopen Asien, och du får upp alla fiskar därifrån. En fisk som jag är säker på att du INTE kan ha i alla fall är kampfisk, den kommer att ge sig på slöjstjärten (som du förstår så gick jag på MÅNGA minor innan jag lärde mig att ta reda på allt om fiskarna innan jag köpte dem).
Så var det min sandbotten då... Jag har ju en Amazonasbiotop, där det är bra för vattnet med torv, både för kvalitén och färgen, men så lär det ju knappast vara i Asien. Men jag har i alla fall ett 5-7 cm tjockt lager av kokt, vanlig trädgårdstorv uppblandat med Engelsk sjösten i botten. Nertryckt i den har jag korvar av (ca 2 kg) vanlig mjuk keramiklera. Uppepå detta har jag lagt ett myggnät, som jag stoppat ner runt kanterna. Mellan glaset och nätet på kanterna ligger det väldigt finkorning Engelsk sjösten. Uppepå detta ligger ett några mm tjockt lager svart kross av något slag, kanske lavastenskross??? Överst har jag lagt ett ca 3 cm tjockt lager rådasand.
Nu är det ju så att för min del är det ju bara bra om det läcker in lite torvvatten upp i akvarievattnet, så lär det kanske inte vara för dig. Jag tror att jag läste att om man ville ha "tätt", utan läckage, så var man tvungen att ha 5-7 cm lager med sand.
I allafall så kan växternas rötter växa ner i bottenmaterialet och hämta näring från både torv och lera, och på så vis mår dom bättre än om dom står i kompakt sand.
Jag har inte hunnit läsa på så mycket om Asienbiotoper än, eftersom jag inte har hittat något nytt akvarium att ha det i, så jag vet inte om det passar med den här typen av botten, det måste du ta reda på först. Håller man sig till Javaormbunkar och sådant som inte behöver någon botten att växa i så kan man kanske ha bara sand i botten. Du får ge dig in och skriva i någon labyrintfisktåt, där finns det säkert någon med riktig Asienbiotop att fråga.
Nancy
MvH
Nancy och Tobbe