bottengrus till nystart av akvarie

#1 - 21 december 2017 14:52
Hej alla
Är ny här på forumet
Jag ska starta ett Rio 180L med ciklider. undrar lite om bottengrus vad man bör tänka på, spelar det någon roll vilken färg och form.
tips och ideér mottages tacksamt

Vänligen Jonas
#2 - 21 december 2017 18:24
Bottenlevande fiskar som tex pansarmalar måste ha ett ett substrat som inte har vassa kanter eftersom de bökar i sanden. Fin sand är att föredra men funkar med större runt grus också.

Många tetror föredrar ett mörkt substrat då det ger mer trygghet men det funkar med ljusare också.

Svart grus ska man vara vaksam med och noga kolla upp att det inte är aluminiumsilikat eller färgat.

Ska du ha grävande ciklider ska du ha fin sand så det kan gräva.
#3 - 21 december 2017 20:34
Beror som sagt på vilka ciklider man pratar om afrikanska (Malawi, Tanganyika) eller syd- eller mellanamerikanska ciklider. Är växter intressant får man ta hänsyn till detta också.
#4 - 22 december 2017 06:50
Behöver gruset blandas ut med något substrat menar ni? Malawi är väl dem som jag har tänkt sätta in, iaf vad jag har tänkt just nu.
Är det mer som jag borde känna till är jag jätte tacksam för idéer och tankar.

ha de gott alla
Jonas
#5 - 22 december 2017 08:17
[QUOTE=Jonika;n2376469]Behöver gruset blandas ut med något substrat menar ni? Malawi är väl dem som jag har tänkt sätta in, iaf vad jag har tänkt just nu.
Är det mer som jag borde känna till är jag jätte tacksam för idéer och tankar.

ha de gott alla
Jonas[/QUOTE]

Om du skall ha ett växtakvarium skall du ha lera, torv och ett insketsnät under sanden. Leran som näring, torven som pH-sänkare och nätet att fästa rötterna i samt hindra grävande fiskar att ställa till oreda. Proffsiga nutidsorienterade akvarieträdgårdsmästare använder modernare japanskt substrat i bottenmaterialet, men det är överkurs om man skall ha Malawiciklider.

Men Malawi, nej, ta ett ganska grovkornigt grus, typ engelsk- eller dansk sjösten, det gör ju inget om det är kalk i detta. Eventuella växter sätter du i en kruka med näring i. Krukan maskeras sedan med stenar eller liknande.

Sjösten, eller grus kan du ju själv samla in i naturen, om du finner något bra material i strandkanten med rundslipade gruskorn.
Oavsett om du samlar in själv eller köper färdigt, så skölj gruset väl i en hink med trädgårdsslangen, eller duschslangen i badkaret. Jag rekommenderar dig dock att söla med detta utomhus. Stövlar och regnbyxor på är aldrig fel.
Jag går steget längre och använder en högtryckstvätt med turbomunstycke, och lägger i några skopor grus i en murarhink (det är stabilare plast i dessa). Öser med ett öskar till båt, funkar utmärkt!
När sköljvattnet är klart häller man av detta i dagvattenbrunn, och lägger gruset i akvariet. max 3-4 liter grus åt gången i sköljhinken.
Naturligt insamlat grus och sant innehåller nämligen en hel del skräp som sätter igen avloppsbrunnen i ditt badrum.
#6 - 22 december 2017 10:52
Ta grov sand, inte något grövre Malawi gillar att gräva. En gul lite grövre sand är väldigt likt hur det ser ut i Malawisjön.
#7 - 22 december 2017 11:10
[QUOTE=badpitt;n2376487]Ta grov sand, inte något grövre Malawi gillar att gräva. En gul lite grövre sand är väldigt likt hur det ser ut i Malawisjön.[/QUOTE]

Säkert jättebra!
Men det jag sett av malawicikliders beteende i stora drag, är att även små fiskar kan flytta större grus och mindre stenar. Men man behöver ju inte direkt försvåra för dem.
Sedan kan ju vän av ordning och någorlunda organiserat kaos undra var gränsen i kornstorlek går mellan epiteten "grov sand" och "fint grus" eller mellan "sand" och "grus" i största allmänhet, men det finns nog någon SIS standard för det. Kanske den där skotten, Mc Adam vet?
#8 - 23 december 2017 09:15
Tack för era tips och idéer det uppskattas!!
#9 - 30 december 2017 13:17
Måste bara flika in med en grej som även [USER="66442"]Björn J.[/USER] är inne på - storlek på bottenmaterialet. Det talas mycket om sand, grus, sjösten, etc., men vad innebär det i kornstorlek? Nu kanske [USER="66553"]Jonika[/USER] fattar och hänger med ändå, men jag tror att många nybörjare som också läser här i forumet skulle uppskatta om man var lite tydligare och även skriver i millimeter eftersom det finns så många storlekar på bottenmaterialet. :-)
#10 - 31 december 2017 12:33
Kornstorlek.... Håller inte reda på sådant.
Jag har litet blandat, men företrädesvis omkring 3-5 mm i diameter även kanske litet 2-4 mm. Alltå rätt grovt grus, jag har den uppfattningen att växternas rötter då lättare finner en väg ned till näringen jag har under gruset.

För några år sedan hjäpte jag till att ta hand om kvarlåtenskapen efter en avliden äldre vän och akvarist. Där fanns några akvarium fär det aldrig hade växt speciellt bra, även om det fanns en del växter. Botten där var stenhård, det skrivs på detta forum om Biltemas blästersand, jag har ingen aning om var salige ägaren hade lagt i för sand där, men den var finkornig och med åren så hårt packad att det var svårt att få upp den med öskar av plast. Iofs fanns det en del växter som hade rotat sig, men de var svåra att rädda då det var svårt att då med sig rötterna oskadade upp.

Sedan har jag slutat med den finkorniga sanden av andra anledningar också, den fastnar lätt i algmagneten, även om kornen inte innehåller järn och egentligen är omagnetiska, fastnar de lätt ändå och kan göra repor i glaset, egentligen har jag slutat med algmagneter också...
#11 - 31 december 2017 14:56
Denna ständigt återkommande fråga om sand/grus :),jag använder sand 1-2 mm köpt i akvariebutik,har provat olika storleker men denna passar för mig,växterna trivs väldigt bra.

Har ej ciklider just nu utan mer sällskapsfisk. Använder algmagnet och det har ej varit något problem,går inte för nära med magneten i närheten av botten,använder en Handy algskrapa med rakblad nära botten.
#12 - 31 december 2017 15:39
Det är nu egentligen inte i sanden/gruset som växterna växer. Det är i bottenseimentet. Antingen lägger man dit sådant själv, eller så har man tålamod och väntar rill sådant bildas på naturlig väg, men det tar tid.
Rakbladsskrapor är väldigt bra, om man är försiktig i närheten av silikonfogarna, det var nog inte jag, då jag fick en läcka i en fog i mitt gamla akvarium.
#13 - 2 januari 2018 09:56
Du kan använda vilket bottenmaterial som helst men några saker jag tycker kan vara bra att känna till.

Kornstorlek
En smaksak men även praktisk betydelse, grovt grus ligger där det ligger medan finare sand gärna rör på sig. Både vattenflödet från filtret och grävande fiskar som kan medföra att finare sand hamnar i högar där det inte var tänkt att det skulle ligga.
Sanden som blir mer kompakt gör att smutsen lägger sig ovanpå och på både gott och ont blir mer synlig. I gruset sjunker det ned men är också enklare att dammsuga utan att riskera att gruset följer med. I malawisjön hittar du alltifrån fin sand till bara stora stenblock på botten.

Färg
Det är populärt med vitt/ljust material till just malawiciklider för färgkontrasten mellan bottenmaterial och fiskens färg. Men det är mer av en smaksak.

Påverkan av vattnet
En del bottenmaterial påverkar vattenvärdena och för malawiciklider är det inte fel att använda sig av ett material som innehåller kalk. Det är inte nödvändigt om det är något annat material som faller dig bättre i smaken. Men undvik allt material som har en pH-sänkande effekt, vanligt för bottenmaterial som är avsedda för växtakvarium eller räkor.

Vad jag väljer
Personligen gillar jag korallsand eller Engelsk sjösten i kornstorlek nånstans mellan 2-6 mm. Men som sagt en smaksak. Som Björn nämner ovan kan du även plocka sand/grus vid någon insjö, det ger ofta ett väldigt trevligt och naturligt intryck i akvariet. Samma effekt kan kan också få genom att blanda lite olika kornstorlekar av bottenmaterial från zoobutiken.

I slutändan handlar det mycket om tycke och smak.
#14 - 2 januari 2018 10:37
Det som jag tycker är Viktigt är att ta hänsyn till fiskar med specifika behov som tex att söka föda på botten (corydoras) samt behovet av att gräva (tex vissa ciklider). Där ska man uppfylla deras behov och den personliga smaken får stå tillbaka!

Annons