[QUOTE=Jonika;n2376469]Behöver gruset blandas ut med något substrat menar ni? Malawi är väl dem som jag har tänkt sätta in, iaf vad jag har tänkt just nu.
Är det mer som jag borde känna till är jag jätte tacksam för idéer och tankar.
ha de gott alla
Jonas[/QUOTE]
Om du skall ha ett växtakvarium skall du ha lera, torv och ett insketsnät under sanden. Leran som näring, torven som pH-sänkare och nätet att fästa rötterna i samt hindra grävande fiskar att ställa till oreda. Proffsiga nutidsorienterade akvarieträdgårdsmästare använder modernare japanskt substrat i bottenmaterialet, men det är överkurs om man skall ha Malawiciklider.
Men Malawi, nej, ta ett ganska grovkornigt grus, typ engelsk- eller dansk sjösten, det gör ju inget om det är kalk i detta. Eventuella växter sätter du i en kruka med näring i. Krukan maskeras sedan med stenar eller liknande.
Sjösten, eller grus kan du ju själv samla in i naturen, om du finner något bra material i strandkanten med rundslipade gruskorn.
Oavsett om du samlar in själv eller köper färdigt, så skölj gruset väl i en hink med trädgårdsslangen, eller duschslangen i badkaret. Jag rekommenderar dig dock att söla med detta utomhus. Stövlar och regnbyxor på är aldrig fel.
Jag går steget längre och använder en högtryckstvätt med turbomunstycke, och lägger i några skopor grus i en murarhink (det är stabilare plast i dessa). Öser med ett öskar till båt, funkar utmärkt!
När sköljvattnet är klart häller man av detta i dagvattenbrunn, och lägger gruset i akvariet. max 3-4 liter grus åt gången i sköljhinken.
Naturligt insamlat grus och sant innehåller nämligen en hel del skräp som sätter igen avloppsbrunnen i ditt badrum.