Bottenglasets tjocklek?

#1 - 21 maj 2004 15:56
Hej!

Jag funderar på att bygga antingen ett 960liters (bxdxh 200x80x60) eller ett 840 liters (bxdxh 200x70x60) med 10mm glas som jag kan få tag på billigt. Det jag undrar är om 10mm räcker till botten också? Jag har kollat i glastjocklekstabellerna jag har hitta i forumet men kan inte se vad som gäller för bottenglaset.

Är det någon som har bilder på ett så djupt (brett) akvarium som 80cm, jag skulle vilja se hur det blir med så mycket bottenyta?

Mvh Andreas
#2 - 21 maj 2004 16:06
kan inte se någon anledning till att bottenglaset skulle bhöva vara tjockare?
#3 - 21 maj 2004 16:26
Du känner inget trängande behov av att avslöja var 10mm glas är billigt?..=)
#4 - 21 maj 2004 16:27
När jag fick ett akvarium med två spräckta rutor, botten var den ena, funderade jag över bättre lösningar än glas. men fann inga. Ett tips var att ha en plexiglasskiva ovanpå glasbottnen. Den behöver då inte limmas och har som enda uppgift att skydda glaset mot eventuella tabbar som tappade stenar. 10 mm glas är starkt och räcker nog annars.
MVH
#5 - 21 maj 2004 16:30
Det var nog det vackraste jag har hört sedan jag konfirmerades. (Har iofs, aldrig hänt). Varför har jag inte tänkt på det tidigare.. Hädanefter är det jag som har plast i botten på samtliga akvarium.
#6 - 21 maj 2004 16:31
Tack för alla snabba svar. Nej jag vill inte avslöja det då det inte finns så mycket av det. Tyvärr :). Det med plexiglas var en bra ide men tyvärr så är ju det dyrare än glas (i vanliga fall iaf), ska se om jag kan fixa det billigt oxo :).

Nån som vet några bilder på akvarier med 80cm djup (bredd)?

Mvh Andreas
#7 - 21 maj 2004 16:33
Ljusets brytning i vattnet gör att det alltid blir mycket "kortare" väg till bakrutan än man tror, och vill att det skall vara. 80 cm är säkert mycket snyggt. Mitt längsta kar är två meter och jag roar mig ibland med att sätta mig vid gaveln och titta. Då känns två meter som ett "bra" djup på ett akvarium :-)
#8 - 21 maj 2004 18:36
att ha en plexiglasskiva på bottnen är en mycket bra ide. och inte speciellt dyr då den inte behöver vara speciellt tjock, 2-3 mm borde räcka gott och väl.
annars kan man ju ta vad för plastplatta som hellst. (typ)

Annons