Bottenglas som sprack

#1 - 6 september 2006 14:37
Hej.

Jag köpte för ett tag sen ett begagnat akvarium (54L med eheim filter och doppvärmare). Jag hade det halvfyllt ett tag då jag inte hade köpt in alla inredningsgrejer än. Igår kväll så hade jag allt och inredde det som jag ville ha det och fyllde upp med vatten. Imorse när jag kolla till det så var det helt ok och funkade precis som det ska. Men i eftermiddags när jag kom hem från jobbet märkte jag att det var vatten på golvet och då var det såklart akvariet som hade börja läcka vatten.
Det visade sig senare att botten hade spruckit, men jag vill gärna veta varför eftersom jag nu ska köpa ett nytt. Jag hade akvariet direkt mot en bänk, inget mellan akvariet och bänken dvs. En lite bit bort från akvariet hade jag en ganska stor rot som vägde en del.
Nu undrar jag om det var roten som gjorde att bottenglaset sprack?
Vad kan man göra för att undvika att samma sak händer med nästa akvarium?

Jag har tänkt att ha ett underlag denna gång, men ska jag ha något i själva akvariet med?
#2 - 6 september 2006 15:46
mongoloj skrev:
Hej.

Jag köpte för ett tag sen ett begagnat akvarium (54L med eheim filter och doppvärmare). Jag hade det halvfyllt ett tag då jag inte hade köpt in alla inredningsgrejer än. Igår kväll så hade jag allt och inredde det som jag ville ha det och fyllde upp med vatten. Imorse när jag kolla till det så var det helt ok och funkade precis som det ska. Men i eftermiddags när jag kom hem från jobbet märkte jag att det var vatten på golvet och då var det såklart akvariet som hade börja läcka vatten.

Det visade sig senare att botten hade spruckit, men jag vill gärna veta varför eftersom jag nu ska köpa ett nytt. Jag hade akvariet direkt mot en bänk, inget mellan akvariet och bänken dvs. En lite bit bort från akvariet hade jag en ganska stor rot som vägde en del.

Nu undrar jag om det var roten som gjorde att bottenglaset sprack?

Vad kan man göra för att undvika att samma sak händer med nästa akvarium?

Jag har tänkt att ha ett underlag denna gång, men ska jag ha något i själva akvariet med?

Är det ett helglas eller ett ramakvarium? om helglas kan det legat nåt mellan glas och bänk.. då måste man ha frigolit emellan.. rakakvarium kan ha varit nåt spetsigt innifrån karet som vält och slagit i botten.. det är alltid bra att ha frigolit eller liggunderlag under gruset för att undvika detta..

Man brukar kunna lasta karet ganska tungt annars.. kan ju kanske ha varit en spricka i det redan från början?
#3 - 6 september 2006 15:53
Hmmm, det är inget ramakvarium iaf. det är bara glas och silikon. Jag tror nog inte att det var något innifrån karet som slagit i botten, för det såg precis likadant ut när jag gick som när jag kom hem i karet förutom att vattennivån var lägre...
Så jag ska ha typ frigolit/liggunderlag både mellan akvariet/bänken och akvariet/gruset?

Ja, jag var ner till en zooaffär för att kolla på nya akvarium och passade på att prata om det som hänt. Hon sa att för att det skulle kunna bli en spricka så måste man nästan ha slagit i glaset eller att något fallit i karet, men det bortslöt vi. Sen sa hon att det kanske varit en liiiiten liten spricka i glaset efter någon transsport eller något som man inte såg men som blev större senare när det blev tyngd på det.
Jag kontrollerade karet innan och då såg det inte ut att ha några sprickor någonstans...
#4 - 6 september 2006 15:57
mongoloj skrev:
Hmmm, det är inget ramakvarium iaf. det är bara glas och silikon. Jag tror nog inte att det var något innifrån karet som slagit i botten, för det såg precis likadant ut när jag gick som när jag kom hem i karet förutom att vattennivån var lägre...

Så jag ska ha typ frigolit/liggunderlag både mellan akvariet/bänken och akvariet/gruset?

Ja, jag var ner till en zooaffär för att kolla på nya akvarium och passade på att prata om det som hänt. Hon sa att för att det skulle kunna bli en spricka så måste man nästan ha slagit i glaset eller att något fallit i karet, men det bortslöt vi. Sen sa hon att det kanske varit en liiiiten liten spricka i glaset efter någon transsport eller något som man inte såg men som blev större senare när det blev tyngd på det.

Jag kontrollerade karet innan och då såg det inte ut att ha några sprickor någonstans...

Då är det ett helglas.. då ska man ha frigolit mellan karet och bänken.. och det skadar ju inte att ha inne i karet med.. dvs under sanden :) då ska du troligtvis inte utsättas för denna tråkiga incident.. ska du köpa nytt nu då? skaffa lite större då på direkten :) finns ju att köpa billiga på blocket
#5 - 6 september 2006 16:00
OK. Kan jag ha typ liggunderlag eller något sånt istället för frigolit? Var får man tag på så stora frigolitskivor då? Vad kostar de?
Jo, jag ska nog köpa nytt! Tänker inte ge upp än! :) Tycker det är kul med akvarier och fisk, plus att det är riktigt kul att inreda och försöka se till att fiskarna plus växter mår bra! Jag skulle ju vilja ha större, men jag har tyvärr för lite plats för det... Hela rummet är redan fyllt nästan... :P
#6 - 6 september 2006 16:05
okej.. liggunderlag fungerar alldeles utmärkt till ett så litet kar :)
#7 - 6 september 2006 16:06
Ok! :) Men kan jag ha liggunderlag i akvariet då med? Eller är det bättre med frigolit?
#8 - 6 september 2006 16:10
liggunderlag.. fungerar alldeles utmärkt med liggunderlag..
#9 - 6 september 2006 16:30
OK. det är alltså inga medel eller något sånt i liggunderlag som kan vara giftigt för fiskarna?
#10 - 7 september 2006 06:16
Vore jag du skulle jag funder på vilken sorts bänk karet stod på.
Det är ju trots allt inte ovanligt med spånskive möbler och tex en byrå av 10mm spån klarar inte tyngden utan att svikta.
Å andra sidan så klarar ett så litet kar att stå i princip enbart på kanterna, så visst kan det ha varit någon typ av sakada som blivit större när det blev mer vikt på det.

Annons