bottenfisk i ett sydamerikanskt kar

#1 - 29 oktober 2005 21:47
hejsan har nu fått ordning på mitt kar o bestämt mig för att köra med sydamerikanskaciklider.

undrar lite då vad för botten fiskar som kan vara lämpligt ?

tex vad finns det för bottenfiskar i sydamerikas vatten i verkliga livet för fiskarna.

så man får rätt biotop får dom med.

karet är ett 608 liters.

har fyllt på med grus o växter o en hel del grottor nu.

som fiskar hade jag tänkt mig ett par Aequidens pulcher. (vet inte det svenska namnet)

har läst om dom o dom verkar trevliga.

o sedan har jag nu 5 st små nyckelhålsciklider som skall få växa till sig.
#2 - 29 oktober 2005 23:02
[font=Comic Sans MS][color=blue]Tips är att du skickar ner ett stort stim corydoras malar.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom lever på bottnen i sydamerika![/color][/font]
#3 - 29 oktober 2005 23:07
låter trevligt men jag har absolut ingen aning om vad för malar det är :=)

lite info hade inte skadat någon trevlig länk eller så.
#4 - 29 oktober 2005 23:17
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301 där är väl en av dom lite vanligare. Dom äter inte alger utan matrester.
Det är bara att du letar dej fram bland alla artregister här:) Där står det mesta info du vill få tag i skulle jag tro. I ett 600 liters kan du få ett riktigt ordentligt stim:) fast du att rekomendera är ju att du skaffar dej någon algätande fisk också;)
#5 - 29 oktober 2005 23:24
vad för algätande fisk kan det finnas som passar in i ett sydamerikanskt kar då ??

är lite trött på ancistrusar o plecos.

har just nu väldigt lite alger att äta i mitt kar.
har en hel del varianter på sniglar som gladerligen tuggar i sig alger.
#6 - 29 oktober 2005 23:45
[font=Comic Sans MS][color=blue]Kan rekomendera L177 som är en svart mal med gula prickar och är oerhört vacker samt käkar en del alger oxå ![/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Min gör iaf...=)[/color][/font]
#7 - 2 november 2005 19:31
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Tips är att du skickar ner ett stort stim corydoras malar.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom lever på bottnen i sydamerika![/color][/font][/QUOTE]

hur många av dessa kan vara lämligt i mitt kar 608 liter 169x60x60 ??
#8 - 2 november 2005 19:38
[QUOTE=Ruben77][QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Tips är att du skickar ner ett stort stim corydoras malar.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Dom lever på bottnen i sydamerika![/color][/font][/QUOTE]

hur många av dessa kan vara lämligt i mitt kar 608 liter 169x60x60 ??[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]10-12 stycken kan du absolut ha, dom är en stimfisk som trivs att va några stycken.
Det finns väldigt många olika sorters pansarmalar (corydoras) kolla igenom artregistret och se om där är någon som du gillar och sen är det bara att ge dig ut på jakt i affärerna ;)[/color][/font]
#9 - 2 november 2005 19:41
har kollat igenom o bestämt mig för denna här sorten.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306
den heter Corydoras julii.
så får åka o beställa ett gäng, ca 12 är ganska lagom då.
#10 - 2 november 2005 21:11
Jag har 50 st Corydoras Triliniatus i mitt 720 l kar, DET är ett banditgäng som heter duga det. Men jag har odlat dem själv, så det blev inte så dyrt förståss...
#11 - 3 november 2005 10:27
[QUOTE=Ruben77]har kollat igenom o bestämt mig för denna här sorten.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=306
den heter Corydoras julii.
så får åka o beställa ett gäng, ca 12 är ganska lagom då.[/QUOTE]

Utmärkt val :)
#12 - 3 november 2005 19:42
dom äter inte upp mina sniglar hoppas jag ??

Annons