Traditionelllt bottenfilter när man kör vattnet från pumpen genom bottenfiltret och ut i vattnet är ett jäkla skitfilter, dessa slängde vi ut redan i slutet av 1970-talet. Som redan skrivits funkar det inte alls tillsammas med växter.
Däremot har jag exprimenterat med omvända bogtenfilter, det vill säga att vattnet sugs ner genom sanden och åter till kavraiets yta... Tja det funkar, men alla smuts hamnar i sanden, och där sker nedbrytningen, jag hade ett sådant växtakvarium en gång, men kompletterat med vanligt ytterfilter... Men sanden blev så full av skit tillslut så det blev mättat, nedbrytningen pajade av någon anledning jag inte förstod, nitrithalten ökade och växterna gick ned sig, då revs skiten ut.
Nä, Joel, jag teor inte att du blir av med de små partiklarna genom att bottenfiltrera åt vare sig det ena eller andra hållet.
Däremot finns det olika "klarvatten preparat" att köpa, som klumpar ihop partiklarna till större partiklar, som då fastnar i filtret. För som det är nu så är dina partiklar mindre än maskorna i ditt filtermaterial.
Jag får emellanåt också fritt svävande partiklar i vattnet, jag kör med klarvattenvätska som jag underdoserar av, och häller direkt i innerfiltret (Juwel) och det blir bättre men inte helt bra. Dessutom brukar jag sätta in ett extra Fluval innerfilter...
Jag tror att dessa små partiklar är fritt flytande alger, och då kan man ju istället fundera på varför dessa förekommer..... Men jag ovsererade att dom nästan var borta då batteriet i foderautomaten var slut... Alltså jag hade inte matat på några dagar.
Sedan nu när det äntligen blivit fart på växterna så har dessa flytalger minskat.