Hej Tobias,
När bottenfilter började komma för ca. 25 år sedan var de utan tvekan ett steg framåt, men sedan har utvecklingen gått ytterligare framåt och det har kommit betydligt effektivare filtermaterial. Idag används t.ex. de s.k. filtermattorna av nära nog varenda grossist och de allra flesta odlare i Sverige. Går man 20 år tillbaka använde de flesta bottenfilter.
Går man ner till Tyskland som teknikmässigt ligger några år före Sverige i utvecklingen är det åtskilliga år sedan som det förekom bottenfilter i handeln. När jag hade min firma i Tyskland och behövde några bottenfilter när jag skulle installera en bakgrund i ett akvarium så fick jag ringa till ca 30 affärer innan jag överhuvudtaget lyckades få tag i några plattor.
Så vad som hänt är väl helt enkelt att utvecklingen gått framåt (vore väl konstigt annars) och effektivare filtermaterial har tagits fram. Det innebär naturligtvis inte att bottenfilter bara för den sakens skull är värdelösa och inte funkar, bara att det finns bättre filter idag. Så funkar bottenfilter bra i ditt akvarium, finns det självklart ingen anledning till att byta ut det för din del.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Jag har en hyfsad praktisk erfarenhet av bottenfilter. Har som mest samtidigt haft ca. 350 akvarier (innehåll ca. 100.000 liter) igång, samtliga med bottenfilter.