Bottenfilter eller inte?

#1 - 18 mars 2002 10:01
Jag har haft en diskussion med några "malawivänner" angående användandet av bottenfilter i ett växtlöst malawiakvarium. En del säger att det är ett måste, andra säger att man inte skall använda bottenfilter överhuvudtaget. Vilket påstående är mest riktigt?
Jag skall nämligen sätta upp ett mindre malawiakvarium på ca. 100L och jag har ett bottenfilter till det. Ska jag använda det eller inte?

225L Hörnakvarium MP med Malawisar
#2 - 18 mars 2002 11:08
Själv har jag ingen erfarenhet, men mina föräldrar hade ett bottenfilter i sitt 200 liters (det fanns inga växter i det) och dom var väldigt nöjda med det. Har man växter i akvariet är det ju inte så bra med bottenfilter men annars finns det väl inget som hindrar att du använder det.

#3 - 18 mars 2002 11:56
Bottenfilter fungerar dåligt ihop med Malawiciklider eftersom dessa gräver en hel del.

mvh Michael Persson

#4 - 18 mars 2002 13:12
Såg här på Zoopet att man avrådde från att använda bottenfilter överhuvudtaget. Måste säga att Zoopet är en riktig guldgruva med information om allt möjligt som har med akvarier att göra.
Tack för det Zoopet!

225L Hörnakvarium MP med Malawisar
#5 - 20 mars 2002 15:27
Jag bara undrar om alla de som säger att bottenfilter är dåliga verkligen har provat ett sådant? Jag har haft mitt 310 liters igång i snart 2 år med ett bottenfilter från Åled (två plattor med ett pumphuvud med 1100 l/h kapacitet). Med regelbundna vattenbyten (1/4 varannan vecka) har jag kristallklart vatten och frodiga växter. Aldrig någon filterrengöring. Har stora hantlar som bökar runt i gruset, inga problem.

Jag har haft akvarium i 10 år och provat alla sorters filter, dock aldrig haft ett så enkelt och billigt.

Om ni kollar i akvarieaffärer kör ju alla med bottenfilter!

Mvh Tobias

Ändrat av - tjoby den 2002/03/20 16:28:56
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 mars 2002 16:08
Hej Tobias,
När bottenfilter började komma för ca. 25 år sedan var de utan tvekan ett steg framåt, men sedan har utvecklingen gått ytterligare framåt och det har kommit betydligt effektivare filtermaterial. Idag används t.ex. de s.k. filtermattorna av nära nog varenda grossist och de allra flesta odlare i Sverige. Går man 20 år tillbaka använde de flesta bottenfilter.
Går man ner till Tyskland som teknikmässigt ligger några år före Sverige i utvecklingen är det åtskilliga år sedan som det förekom bottenfilter i handeln. När jag hade min firma i Tyskland och behövde några bottenfilter när jag skulle installera en bakgrund i ett akvarium så fick jag ringa till ca 30 affärer innan jag överhuvudtaget lyckades få tag i några plattor.

Så vad som hänt är väl helt enkelt att utvecklingen gått framåt (vore väl konstigt annars) och effektivare filtermaterial har tagits fram. Det innebär naturligtvis inte att bottenfilter bara för den sakens skull är värdelösa och inte funkar, bara att det finns bättre filter idag. Så funkar bottenfilter bra i ditt akvarium, finns det självklart ingen anledning till att byta ut det för din del.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Jag har en hyfsad praktisk erfarenhet av bottenfilter. Har som mest samtidigt haft ca. 350 akvarier (innehåll ca. 100.000 liter) igång, samtliga med bottenfilter.

#7 - 20 mars 2002 16:23
Ok, det är klart att det finns "bättre" filter, men om man ser till priset (100 kr för plattan, 250 för huvudet) så tycker jag att det helt klart är ett bra filter.

Ett bottenfilter är ju väldigt praktiskt om man använder sig av en BTN bakgrund, då låter man filtret ligga båda framför och bakom själva bakgrunden.

Mvh Tobias
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 mars 2002 14:29
Som sagt vi har olika erfarenhet. Jag rekommenderade t.ex. själv bottenfilter i kombimation med BTN-bakgrunder i början. Dessvärre har det visat sig att det inte funkar i längden och jag satsar därför nu på borrade hål i kombination med filtermatte-filter. Har själv t.ex. tvingas bygga om de akvarier jag har och som från början hade bottenfilter i kombination med BTN.
Men visst bottenfilter är kanske något billigare - pumpen kostar lika mycket i bägge fallen, en filtermattebit kostar kanske någon tia mer än ett bottenfilter. Jag tycker att det är värt merkostnaden, men det är ju upp till var och en.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#9 - 26 mars 2002 14:40
Hej igen Kjell

Jag är nyfiken på vad du menar med detta angående bottenfilter:

"Dessvärre har det visat sig att det inte funkar i längden och jag satsar därför nu på borrade hål i kombination med filtermatte-filter."

Anledningen är att jag vill veta i detalj vad som är bättre med exempelvis ett filter med filtermatta. Jag skall strax flytta, och då kan det ju vara läge att byta till en ny typ av filter.

Mvh Tobias
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 mars 2002 15:50
Hej Tjoby,
Med borrade hål i kombination med en filtermatta menar jag det exempel som ges i denna artikel
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
Dvs ett rör, en filtermatta samt en pump som man bygger själv enligt skissen på denna sida.
Vad som enligt min mening gör detta system bättre är att det är effektivare och det kan gå väldigt lång tid mellan rengöringarna, är billigt och inte kräver något underhåll.
Jag ser bara fördelar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons